/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hydralikpumpe
Fra : 1901
Vist : 2460 gange
500 point
Dato : 07-09-08 14:34

Ved godt at det ikke har meget med vand og vvs at gøre men kunne ikke finde et bedre emne at ligge spørgsmålet under.

Jeg har fået en hydralikpumpe som der ikke er nogen typeplade på. Kan man på en eller anden måde "sjusse" sig frem til hvor stor elmotor der skal til for at trække den, evt. ved hjælp af de fysiske mål.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-09-08 15:02

Nej!!!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-09-08 16:03

Pumpen i sig selv skal der ikke noget til at trække( andet end lidt gnidningstab) Det er det hydrauliske værktøj, eller hvad det nu er, som afgør motorstørrelsen. Så er der måske også et maksimalt omdrejningstal , som pumpen har godt af.

Opfat pumpen og hydraulikmotoren som en tranmission og ikke andet.

Dit spørgsmål er som at spørge, hvor stor en motor der skal til at trække et kileremshjul.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-08 17:04

Det nødvendige drivmoment er fortrængningen af pumpen gange trykforskellen i belastningen.
plus 20-30 % ekstra til overvindelse af tab...

Tilsvarende er den nødvendige driveffekt
det ovennævnte moment gange det ønskede omdrejningstal...

Husk at regne i enheder der hører sammen, selv foretrækker jeg SI enheder.

Og rigtigt, trykket afhænger af den aktuelle aktuator (hydraulisk motor eller cylinder)
som olien fra pumpen tilføres, og hvordan denne belastes.

Også vigtigt: Pumpen her er max omdrejningtal der ikke må overskrides...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-09-08 17:09

Hvis det ert til en brændekløbver, skal du bruge 3 - 4 hk, men hvor kommer den fra/hvad har den været brugt til før ?, der er jo flere ting der er rart at vide for en hydralikpumpe, liter pr. minut / tryk ved antal omdrejninger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-08 17:34

En brændekløver er jo en af mange (flere hundrede) hydrauliske systemer, hvor pumper anvendes.

Fortæl lidt om hvad pumpen skal bruges til; hvilket hydraulisk system?
Og vi vil bedre kunne hjælpe dig...

Hilsen Svend, der tilfældigvis er ekspert på dette område.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 07-09-08 20:02

Ja det er til en brændekløver som sidder på en hjemmebygget brændemaskine, så jeg sku helst have noget fart på cylinderen! Jeg har haft en hydralikstation med en 4 kw motor som vist nok giver 22 liter/min. sat til og det gik aaaaalt for langsomt. Så har jeg prøvet med en new holland ts 115 som giver 80 liter/min. og det kørte perfekt, men så er jeg lidt i traktormangel da jeg også skal have en til at læse stammerene op på båndet. Cylinderen på kløveren har en stok på 40 mm og en udv. diameter på 80 mm. Jeg vil altså gerne op på omkring de 80 liter/min. ved 200 bar.

Jeg har taget et par billeder af pumpen og ventilen som styrer cylinderen.

http://img111.imageshack.us/my.php?image=hydralik001ma7.jpg

http://img387.imageshack.us/my.php?image=hydralik002hb6.jpg

http://img300.imageshack.us/my.php?image=hydralik003sq5.jpg

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 10-09-08 17:22

Har eksperten nogen forslag?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 11-09-08 00:04

Jeg er ikke specielt ekspert i brændekløvere,
men har dimensioneret mobile hydrauliske anlæg baseret på kundekrav i mange år,
og vil gerne give dig nogle vejledende beregninger…

Med stempelstang 40 mm og en ydre cylinder diameter på 80 mm
har vi med ca. godstykkelse 6 mm, en indre diameter på ca. 68 mm.
Det giver arealer i cm^2: stempelstang 12,57, cylinder 36,32 og ringareal 23,75.

Har du eksempelvis 80 L/min effektiv til rådighed svarende til 80000/60 cm^3/sec
får du en kløvehastighed på 36,71 m/sec og et lidt hurtigere returløb på 56,14 m/sec.
Det er jo noget du tilsyneladende er tilfreds med...

For at opnå dette kan du eksempelvis anvende en pumpe med en fortrængning på 50 cm^3 pr omdrejning. Hvis denne pumper med, typisk for diesel motorer, 2000 omdr/min
får du teoretisk 100 L/min, men i praksis kun 80 L/min på grund af volumetriske tab…

Er arbejdstrykket under kløvning så højt som 200 bar skal du med 100 L/min bruge ca 33 kW
(Flow gange tryk / 600 for at få kW).

Nu ser det ud fra billederne ud til at din pumpe er noget større, måske100 cm^3/omdr. og så har du et problem fordi du allerede ved 1000 omdrejninger har det ønskede flow,
og der jo skal en stor dieselmotor til at give 33 kW ved et så lavt omdrejningstal.

Hvis du vil bruge den eksisterende nok rigeligt store pumpe ville en nedgearing til ca. halv hastighed kunne hjælpe…

Håber det giver dig et nogenlunde dimensionerings overblik.
Du kan øge eller formindske kravene, men der skal sikkert en 30 - 40 kW til,
for at kløvningen er tilstrækkelig effektiv...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-08 14:41

Anvender du en 4 polet El motor er behovet for nedgearing mindre.

Men er du sikker på du kommer op på 200 bar?

Hvis du eksempelvis kun havde brug for 60 l/min ved 100 bar er vi nede på et effektbehov på 10 kW
Det vil give en El motor af mere normale dimensioner...

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 13-09-08 07:51

Ja det er mindst 200 bar jeg har brug for.

Men jeg kan ikke helt forstå det med den beregnede hastighed på 36,71 m/sec ved 80 liter/min, for så stærkt går det ihvertfald ikke!!! Hvis det var cm. kunne det bedre passe. Er det mig der er galt på den med de 80 L eller er der sneget sig en regnefejl ind?

Kan jeg geare pumpen ned til for eksempel 150-200 omdr. og stadig opnå et tryk på 200 bar.?

Den største motor jeg kan hive igang på 35A sikr er en 15 kw så kan man vel også regne den vej rundt og se hvad det maximale flow jeg kan få ved 200 bar?

Ellers må jeg jo på jagt efter en anden pumpe hvis den jeg har ikke egner sig til opgaven.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-08 08:16

Undskyld det er selvfølgelig Cm/sec.

Og ja du kan nedgeare og få det høje tryk ved lav effekt, men så går det jo også langsommere...

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 13-09-08 11:44

Mange tak for de gode svar, nu har jeg noget at regne ud fra.

Jeg gav den lige 100 point mere så hvis jeg kunne få dig til regne ud hvor mange tons det omtalte stempel trykker med ved 200 bar vil jeg blive meget taknemlig.

MVH
Per

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-08 18:05

Nu er de 68 mm jo skønnet ud yderdiameter 80 med 6 mm godstykkelse,
men det er nok ikke meget forkert.

Det giver så et stempelareal på ca 36 cm^2 eller 36e-4 m^2
og 200 bar er 200e5 Pa, hvor enheden Pa er N/m^2

Cylinder kraften bliver så ca. 72000 N eller lidt under 7200 kp,
så med lidt friktionstab kan du trykke ca 7 tons.

Godkendelse af svar
Fra : 1901

Dato : 14-09-08 08:03

Tak for svaret svendgiversen.