/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Metaldrejebænk.
Fra : henrik_mustang
Vist : 1787 gange
20 point
Dato : 07-09-08 08:56

Hej.
Jeg har arvet en metaldrejebænk. Der er alt tilbehør og og mange massive messingrør.
Jeg elsker værktøj, men aner virkelig ikke hvad man kan bruge en metaldrejebænk til!
Er der nogen der kan gøre mig klogere på hvad mulighederne er for en sådan maskine.

mvh.
Henrik Christensen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-09-08 09:03

sælg den

Kommentar
Fra : iah

Dato : 07-09-08 09:13

Gå på biblioteket og lån nogle bøger om metaldrejning og lign.

Der er jo uanede muligheder med sådan et stykke værktøj for den der forstår at bruge det

Kommentar
Fra : iah

Dato : 07-09-08 09:15

Og i øvrigt, velkommen som ny bruger af Kandu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 09:35

Citat
Er der nogen der kan gøre mig klogere på hvad mulighederne er for en sådan maskine

Der er faktisk kun 1 mulighed....

Du kan lave drejearbejde......

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-09-08 11:12

For at få glæde af den, må du have kontakt til en finmekaniker, maskinarbejder eller lign. der kan
lære dig at bruge den. man skal

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-09-08 11:37

det smuttede! Man skal have de rigtige drejestål til den givne opgave, og være i stand til at slibe dem, det er ret kompliceret, og så kræver det selvfølgelig at man har et emne der skal fremstilles,
en bøsning, en skive med en bestemt tykkekse måske, der kan udføres mange opgaver på en dreje-
bænk, men det kræver en halv læretid at lære det.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-09-08 12:04

Det med at man selv skal kunne slibe sine værktøjer er et levn fra gamle dage. Selv skolerne er ved at gå væk fra det..

Du kan faktisk ikke bruge den til så meget. Det er begrænset hvad du selv kan finde på af emner til den og hvis du skal lave noget til vennerne så vil de ikke betale for det.
Det med at lave reservedele til bil og lignende er heller ikke en god ide. Det kræver som regel en tegning over emnet med de rigtige tolerancer Desuden skal du bruge en mikrometer skrue for at kunne måle nøjagtigt..

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 20 point
Dato : 07-09-08 12:17
Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 12:25

Der kan laves mange flotte lysestager i messing....

Kan bruges til julegaver....

Godkendelse af svar
Fra : henrik_mustang

Dato : 07-09-08 17:22

Tak for svaret henrikkrebs.
Jeg har allerede kontaktet manden.