/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Væltet æbletræ
Fra : o.v.n.
Vist : 2143 gange
100 point
Dato : 07-09-08 00:12

Et af mine små æbletræer kunne ikke klare både vægten af frugter og kuling forleden, den lå fladt hen ad jorden, jeg har rejst den lidt op, og nu ligger den ind over en bænk, den er ikke knækket, hvordan redder jeg træet ? Kan den bare bindes til en pæl ? Hvis ja, hvordan undgår jeg at snoren gror ind i træet ? Jeg får sandsynligvis ikke flyttet snoren før det er for sent

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-09-08 00:15

Brug en cykelslange der kan give sig

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-09-08 00:19

men spis æblerne inden næste storm

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-09-08 00:40

Hvordan kan du være ked af det når du æder dets børn.

Accepteret svar
Fra : chicapigen

Modtaget 110 point
Dato : 07-09-08 00:55

gartnerne på mit job bruger noget der ligner sikkerhedsseler som de binder rundt om træet . på hver side af træet har de banket en stolpe i . og så sætter de selerne rundt om træet og sætter den fast i stolpen , på hver side. de laver ikke skade på træet

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-09-08 01:21

Hej chicapigen, både dit og Sunowich´s forslag lyder som noget der kan bruges, har du mulighed for at tage et billede af en sådan opstilling som du beskrive, og så uploade hertil: http://www.peecee.dk/ husk link til billedet her i spørgsmålet

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-09-08 02:37

Hej o.v.n.
hvis jeg var dig ville jeg sætte 3 pæle (så høje som mulig uden at komme i vejen for kronen) i fordelt ligeligt om stammen (ikke for tæt på) og 3 stykker cykelslange om og sømme slangerne fast på stolperne så de skøtter træet uden at klemme stammen for meget. når du bruger 3 punkter vil det støtte lige meget hvor vinden kommer fra næste gang.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-08 03:40

Nemlig...

Smut en tur på planteskolen, de har sandsynligvis et par hundrede træer hvor Du kan se fremgangsmåden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-09-08 07:19

Øv hvor er det ærgeligt

Her i dette link, lidt nede på siden, er der billeder der viser Chicapigens fremgangsmåde

http://www.soroe-ejendomsservice.dk/224-plantning_af_store_traeer.htm

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-09-08 08:15

Se at få det rejst op inden det gror fast i den stilling, det vil hjælpe at rodvande grundigt når du skal rejse det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-09-08 11:16

Ja det er rigtig ærgelig at træet væltede, jeg vil forsøge om jeg kan støtte det som i har beskrevet og vist, det er et lille træ på 140cm. men alligevel var der 38 store røde æbler som jeg nu har plukket, selv om de ikke var helt modne

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 07-09-08 19:08

hej

jeg har oploadet et billede så du kan se hvad det er jeg mener. det er sådan gartnerne på mit arbejde gør det.

hilsen chicapigen

http://peecee.dk/upload/view/130110

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-09-08 23:25

Tak for svaret chicapigen. jeg forsøger at redde træet på din måde, den bærer gode æbler og ser ud som om der kommer mange hvert år

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-09-08 00:20

selvtak. jeg ved at det holder det sådan man også binder store vejtræer m.m op .

hilsen chicapigen