/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Fælles kontaktpersoner
Fra : fredag
Vist : 1135 gange
200 point
Dato : 05-09-08 13:42

Hej, er det ikke muligt at lave en fælleskontaktliste på en exchange server så flere brugere kan bruge og skrive til kontakter/emails ud fra en kontaktpersongruppe. Og hvordan gøres dette?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 05-09-08 13:51

I skal alle lave en "kontaktgruppe" med de samme personer på, det er den enste måde at gøre det på

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 05-09-08 13:55

I Outlook har vi da noget der hedder offentlige mapper, er de ikke til sådan noget?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-09-08 15:15

Jo, det kan man godt, men exchangeserveren skal sættes op med en postkasse, der er tilgængelig for alle dvs at den ikke er personlig.
Hvordan det sættes op rent teknisk, er jeg ikke klar over, men jeg har adgang til en server, der er sat op på denne måde, og hvor alle der har adgang kan redigere adressekartoteket.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 05-09-08 18:43

Som fredag siger, så er der noget der hedder "Offentlige mapper! hvis i kører Outlook på en Exchangeserver.

Klik på mappeikonet "Offentlige mapper", så du kan se alle de offentlige mapper i venstre panel. Stil så markøren på "Offentlige mapper" øverst og højreklik. I den nye menu vælger du "ny mappe".
navngiv f. eks. den nye mappe "Gruppekontakter" eller andet sigende navn (Fælles, firmakontakter eller hvad ved jeg). Nu skal man i feltet "mappen indeholder" lige huske at vælge: "Kontaktperson-emner).
Så simpelt er det faktisk, hvis IT ikke har pillet!

For at den enkelte bruger, nemt vælger kontaktpersone fra det fælles adressekatotek, du lige har oprettet, skal hver bruger lige en tur i kontrolpanel. (Nu bliver det lidt efter hukommelsen, for denne PC er ikke på Exchange).
Jeg mener du skal ind under "Post" og her dukker et skærmbillede op hvor du øverst kan vælge, at oprette eller redigere en postkonto. Herunder er der 2 valgmuligheder jeg ikke helt husker navnet på, men det er nok "rediger kontaltpersoner" eller noget lignende. Her skal du så klikke eller sætte flueben ved noget der kan hedder "medtag kontakter i adressekartotek". Det der skal medtages er selvfølgelig den nye "Offentlige mappe", som jeg tidligere kaldte "Gruppekontakter".

Hvis det har interesse kan jeg finde de rigtige betegnelser på mandag.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-08 22:33
Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 05-09-08 22:57

Til Clan.
Det er da ikke svar på spørgsmålet vel?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-08 23:50

Jorgen-ros
Næh men aligevel lidt... OK det er ikke det fyldestgørende svar. Jeg vil også tro at den IT ansvarlige for Exchange Serveren får et apoplektisk tilfælde, hvis "fredag" selv piller (hvad han/hun sikkert ikke har adgang til).
Du skriver at "hvis IT ikke har pillet"... det håber jeg - for virksomhedens / arbejdsgiverens skyld, at de har. På den anden side, hvis de har en IT ansvarlig, så burde han/hun ku' fikse det på få minutter.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 06-09-08 09:25

IT skal ikke forhindre fælles brug af mapper! Fredag kan ikke gøre noget galt, så lnge han/hun holder sig til at oprette mapper. Det kan selvfølgelig være et problem med mange mapper, hvis serveren er for lille, men så er det på tide med en større. Ved (kun), at bruge de indbyggede komandoer i Outlook kan man ikke ødelægge server-strukturen. Så

Det kan kun være en fordel, at man samler kontakter i en fælles database. Man kan så diskutere i det enkelte forum om den skal være inddelt i målgrupper (f. eks. advokater, arkitekter osv.) eller blot en samlet, sorteret alfabetisk efter firmanavn.

PS! IT skal servicere (hjælpe) og ikke forhindre fornuftig brug af programel.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-09-08 12:23

100% enig
Citat
PS! IT skal servicere (hjælpe) og ikke forhindre fornuftig brug af programel.

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 08-09-08 08:52

Hej Jorgen_ros, du må gerne finde de rigtige betegnelser til mig...

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 16-09-08 17:05

Jeg har sendt dig et privat indlæg

MVH
Jorgen_ros