/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hukommelseskort til CanonIxus
Fra : she79
Vist : 1500 gange
40 point
Dato : 05-09-08 10:44

Jeg anskaffer mig sandsynligvis et CanonIxus 80IS. Hvilket hukommelseskort (ved godt det skal være SD) bør jeg købe dertil? Hvor mange GB - og er der stor forskel på mærkerne? Og får jeg noget ud af at købe et kort med høj hastighed eller har jeg ikke noget at bruge det til i et kompakt camera

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-08 10:47

Mit forslag....

Jo mindre kort jo bedre....

Så går alt ikke tabt hvis der sker noget....

Det tager ikke mange sek at skifte et kort...

Kommentar
Fra : she79

Dato : 05-09-08 10:50

Ja, det kan der selvfølgelig være noget om. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Bør det mon være fx. to kort med ½ GB eller 2 kort med fx. 1 gb?

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 05-09-08 10:56

Du skal dog tænke på at hvis du også ønsker at optage video med det, så afhænger optagelsestiden af kortets størrelse og så bør det næppe være mindre end 2 - 4 GB.
Du skal ikke optage ret mange sekvenser før der er forbrugt en masse GB.
Risikoen for at noget skulle gå galt er næppe ret stor

Kommentar
Fra : she79

Dato : 05-09-08 11:07

Hvor stort kort kan jeg regne med at et ixus 80 kan tage?

Og skal jeg købe et med høj hastighed?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-08 11:35

2 GB kan der være ca 600 billeder på i bedste opløsning, jeg ville ikke vælge større kort end 2 GB.
Alternativt 2 stk 1 GB, det afhænger selvfølgelig af hvor mange bilelder du regner med at tage ad gangen inden du kan overføre til computeren.

M.h.t. hastigheden betyder kortets hastighed ikke ret meget idet du tager billederne, men det har derimod betydning for den hastighed hvormed billederne overføres fra kameraet til computeren.

Mange tror fejlagtigt at de kan tage flere billeder hurtigt efter hinanden med et hurtigere kort, men den hastighed kameraet kan tage bilelderne og overføre data til kortet kan alligevel ikke arbejde hurtigere end det den er fabrikeret til.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 05-09-08 11:51

Takker.

Er det ligemeget, hvilket mærke jeg køber?

Sandisk er vel det mest kendte??? Og jeg har også set nogle af navnet kingston

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-09-08 11:51

Jeg ville vælge 1 GB til det kamera.

En lager kapacitet på over 300 billeder er mere end nok.

Hvis du så skal på en længere ferie så køb et kort til at have i reserve alternativt få dine billeder lagt ned på dvd eller andet lagermedei på netcafer eller fotohandlere.

Ja kortets hastighed har en betydning for hvor hurtig du kan lægge billeder ned og dermed blive klar til at tage det næste men forskellige kort arbejder forskelligt sammen med forskellige kameraer, så der skal du have fat på en expert for at få god råd og vejledning.

Men husk at køb såvel kort som kamera over nettet, her er der virkeligt penge at spare. Der er tit billige kort hos QXL.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-08 11:56

Både Sandisk og Kingston er udmærkede....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-08 16:48

Ikke alle kortlæsere kan håndtere SDHC og SDHS
Til min Ixus har jeg 3 X 4GB med på ferie + et ekstra batteri.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-08 17:17

Citat
Ikke alle kortlæsere kan håndtere SDHC og SDHS

Så kan man jo lade det sidde i kameraet og læse det derfra...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-08 18:38

Ja ja - men det var bare noget jeg har observeret, og så købt en kortlæser der kan.
For mig er det for besværligt at skulle læse billederne gennem camera.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 10-09-08 10:42

Tak for jeres svar.

Jeg har kigget lidt på sandisk og sandisk ultra II, - og det kan godt være, at det her er et dumt spørgsmål: MEN er det mon bedst at jeg køber et sandisk ultra eller vil et alm. sandisk være lige så godt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-08 10:56

Altså, jeg har et 1 Gb Ultra SDkort, og et 2 Gb "alm" SDkort til mit Canon.

Og jeg kan ikke mærke nogen forskel på dem, bortset fra der selvfølgelig kan være dobbelt så mange billeder på 2 Gb.

Så hvad du vælger, mener jeg er fuldstændig ligemeget......Det betyder ikke noget for at tage billederne, der giver kameraets evne/hurtighed til at opsamle informationer og sende dem til kortet, op længe før kortet siger stop..
Det almindelige kort er måske hundredele af sekunder langsommere til at overføre billederne til computeren, men som sagt ikke noget man bemærker til daglig.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 10-09-08 10:59

Okay. mange tak. så kan jeg jo egentlig ligeså godt købe et alm. sandisk, da de er noget billigere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-08 11:02

Hov, du spurgte også ang. hvilket mærke.

Mit 1 Gb kort hedder Peak...og det kan jeg klart anbefale..et hammergodt kort....det er belevet brugt til at tage ca 50000 billeder indtil nu..

http://www.pricerunner.dk/cl/61/Hukommelseskort?search=secure+digital&man_id=8748

Kommentar
Fra : Gybben

Dato : 10-09-08 16:45

Jeg ville vælge SanDisk.