/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
REGIONSFRI drev til MAC
Fra : Sandvad261
Vist : 650 gange
50 point
Dato : 04-09-08 23:06

Hvem har erfaring med den slags, jeg har brug for at få et stykke software til at køre i baggrunden så jeg ville kunne afspille alle DVDer.
På min PC har jeg købt det program der hedder AnyDVD, og det kører meget fint, men hvilket program, skal man købe til en MAC.
Jeg har i USA købt den DVD, der hedder Till we meet again, og det er så min mening, at den her på min fine MAC skal denne DVD så en tur i vride maskinen, så jeg kan få lagt Danske undertekster på den.
Jeg har nu 2 film med denne titel, den første jeg købte, var med Hollandske undertekster, og det får man alså ikke noget ud af, så et godt råd søges.

Hej

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 04-09-08 23:42

Hvis du blot bruger VLC-player i stedet for Apples DVD-player slipper du helt for alt det der pjat med regionskoderne på dine DVDer. VLC-player er gratis og kan hendtes her:
http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-08 09:13

Skulle VLC være regionsfri ??????

At den ikke kræver dekoder er iKKE det samme...

Lav en ny brænding/kopi på winmaskinen (hvor der er AnyDVD) og ændre den til region 2.....

Så kan den afspilles på ALLE dvd-drev...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-08 09:15

Decoder = codecs sorry

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 50 point
Dato : 05-09-08 13:36

Ja, refi. VLC media player er regions fri. VLC er fuldstændig ligeglad hvilken regions-kode en given DVD måtte være produceret med. VLC kikker overhovedet ikke på regionskoden. Det vil altså sige, at uanset om dit DVD-drev måtte være blevet låst til kun at ville afspille region-2 DVDer ved brug af Apples DVD-player, så kan VLC fortsat afspille DVDer med andre regions-koder.

I øvrigt er dit råd om at rippe DVDen, skifte regions koden og brænde en ny da fint, blot overser du det faktum at spørgeren jo netop ønsker at kunne undvære sin gamle Windoze maskine og klare sig alene med sin nye Mac. Og med det in mente er dit råd jo ikke meget bevendt da det jo netop basere sig på fortsat brug af Windoze maskinen.

Men metoden er der som princip ikke noget galt i. Selv om den selvfølgelig er noget mere resource krævende og omstændig, end blot at vælge en anden afspiller-software og også indebære en mulighed for et kvalitetstab i processen med at decode og re-encode indholdet. Men da det jo også er Sandvad261´s hensigt at fremstille en "ny" DVD med et dansk tekst-spor, bliver det nok nødvendigt under alle omstændigheder i det mindste at de-multiplexe det oprindelige indhold til dets enkelte dele. For så efterfølgende at kunne bruge disse enkelt dele til at sammensætte en ny DVD med det nye tekst-spor tilføjet. Til at de-multiplexe (og dermed også slippe af med både regions-kode og evt. macro-kode kopibeskyttelse) kan (gratis) programmet "MacTheRipper" anvendes:
http://www.mactheripper.org/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-08 14:00

Jeg bøjer mig i støvet, da jeg kan se at årsagen til at det virker (dog er der undtagelser) er at VLC læser skiven som en datadisk og ikke som film....

Alternativet kunne så være firmwareopdatering der måske kunne gøre drevet regionsfrit.....

Det er egentligt ikke noget problem - blot vil de færreste fabrikanter gøre det gratis....

Men indrømmet - Mac er ikke lige mit bord Derfor den "lange" forklaring

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 06-09-08 11:04

Tak for svaret UlrikB.
Du er bare god til det der, man skulle næsten tro, at du ved hvordan jeg tænker, for det jeg ikke har skrevet ned, men kun tænkt på, det svarer du på.
Den opgivne net adresse virker godt nok ikke, men jeg fandt programmet et andet sted.

GOD VIND

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 06-09-08 15:54

Hej igen Sandvad261,

Du skriver at den opgivne net adresse ikke virker, men du skriver ikke hvilken af de to adresser der er tale om. Den til VLC eller den til MacTheRipper. Under alle omstændigheder virker de begge to hos mig. Men det kan meget vel skyldes at din internet udbyder blokere for din tilgang til bestemte IP numre, som af den ene eller den anden grund er havnet på deres sorte liste. Dette fænomen kaldes censur og er ellers mest kendt fra diktatur lande som f.eks. Kina, Saudi Arabien og Burma men er på trods af at Danmarks grundlov forbyder det, blevet stadig mere udbredt herhjemme igennem de seneste år. Hvis du ikke ønsker at underlægge dig denne form for formynderi fra din internet udbyders side kan du vælge at benytte en anden (fri og ucensureret) DNS end den din internet udbyder pådutter dig og du vil igen få fuld adgang til hele internettet og ikke kun til de dele som din udbyder syntes du kan få lov til at se. Prøv f.eks. at bruge IP 208.67.222.222 og IP 208.67.220.220 som hhv. primær og sekundær DNS i stedet for dem din udbyder har påtvunget dig.
Læs mere om hvordan det gøres her:
https://www.opendns.com/start

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 07-09-08 08:47

Hej UlrikB
Mac thr ribber kører fint fra min PC, men i går jeg prøvede fra min MAC kunne jeg ikke komme ind på siden.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 07-09-08 13:48

Øhh? Nu er jeg forvirret. Men programmet MacTheRipper findes da så vidt jeg ved kun til Mac, så hvordan du kan få det til at køre på din Windoze maskine er for mig et mysterie?
Men hvis det du mente var at du kan tilgå domænet mactheripper.org fra din Windoze maskines webbrowser men ikke fra din Macs ditto, så kan der være flere forklaringer på det. Måske er der en forskel i hvordan netværks indstillingerne er sat op på de to maskiner du bruger (bruger de den samme DNS ?). Eller måske du er kommet til at stave ripper med b i stedet for p, lige som i din post her? Under alle omstændigheder bør det være muligt for dig at tilgå mactheripper.org fra din Macs webbrowser. Du kan også finde programmet ved at lave en søgning efter MacTheRipper på Versiontracker.com og downloade det der i gennem.