/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Marsvin skændes med andre
Fra : Malleboyz
Vist : 1682 gange
20 point
Dato : 04-09-08 22:54

Kære Kandu

Jeg har haft det sødeste marsvin i snart 3 år, han har haft to tvillingebrødre men.. Han kunne aldrig enes med sin ene bror da MIN bror fik den anden bror. Når de så hinanden prøvede de heletiden at "hoppe" om bag på, jeg læste på internettet at det var fordi de prøvede at ødelægge rygsøjlen på hinanden.

Min speedy (mit marsvin) har altid været min bedste ven, men det sidste år har det været hårdt. I Juni døde hans bror, vi ved ikke hvorfor :( Så her i august døde min søsters marsvin "Marie" som var den mest sødeste pige marsvin jeg nogensinde havde set. Hun døde i min fars hænder..

Det sidste stykke tid havde hun været meget langsom og stille og svag. Hun bevægede ikke meget :(

Så jeg kan næsten ikke være mere forsigtig med speedy, og vi fandt ud af at de nok ikke fik nok C-Vitamin.

Men er der nogen der kan svare på min speedy's adfærd ?

- Marcus

PS: Min speedy har nogle sarte tænder og han spiser ikke mange ting, Krotoner er for hårde til hans tænder, så han spiser kun små korn og ellers Salat, Kiwi og agurk.

Alt hjælp er taknemmligt (: Mange tak (:

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 04-09-08 23:13

hvis du har mistanke om C-vitamin mangel så giv den bredbladet persille, det indeholder den største mængde c vitamin af alt grønt, del bundtet i 3 og bliv ved med at give den et bundt om ugen ca..

og når et marsvin bliver sygt, så stopper de som regel med at spise, og når det sker skal du gå til dyrlægen med det samme og få det aflivet ...

men de kan nu sagtens være syge og spise alm..

vh
D9N

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-09-08 07:57

Citat
"hoppe" om bag på, jeg læste på internettet at det var fordi de prøvede at ødelægge rygsøjlen på hinanden.

Den tror jeg så ikke på... Mit marsvin kan finde på at gøre det samme ved kaninen, som er den del størrer end den selv.........den vil parre sig med kaninen, og jeg tror det er det samme med dit marsvin... de hopper på hvad som helst med puls

Citat
PS: Min speedy har nogle sarte tænder og han spiser ikke mange ting, Krotoner er for hårde til hans tænder, så han spiser kun små korn og ellers Salat, Kiwi og agurk.

Har du tjekket at det ikke er fordi tænderne er blevet for lange, vores svin får klippet tænder et par gange om året??

Du kan hos dyrehandleren, købe vitamindråber til at blande i drikkevandet, prøv det

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 05-09-08 08:20

Citat
Min speedy har nogle sarte tænder og han spiser ikke mange ting, Krotoner er for hårde til hans tænder, så han spiser kun små korn og ellers Salat, Kiwi og agurk

Marsvin skal ikke have sarte tænder, for marsvins tænder er deres "livsnerve", forstået på den måde, at et marsvin som tænderne ikke fungerer på, det bør man simpelthen få aflivet.

Og så er det foder det får helt, helt forkert.

Salat,kiwi og agurk, det er kun ment som et lille tilskud.

Marsvin skal have groft foder, hvor de hele tiden får slebet tænderne.

Gulerødder, grove kerner, grene fra frugttræer som de spiser barken af, groft græs, hø o.s.v.

Og så vil jeg fortælle om en af de hyppigste årsager til at marvin:
Citat
Det sidste stykke tid havde hun været meget langsom og stille og svag. Hun bevægede ikke meget

Det er fordi de ikke kan spise ordentligt, så de dør langsomt af sult......men det opdager folk desværre ikke, fordi dyret måske kan spise lidt agurk o.s.v. og det opfattes som om marsvinet bare er kræsen.

Men.....nogen marsvin får defekte kindtænder.
Kindtænderne begynder at vokse skævt og danne spidser der vokser, det kommer af, at nogen marsvin har en lettere misdannet underkæbe.
Min dyrlæge siger det skyldes en fejl som følge af indavl, fordi marsvin ofte opdrættes uden kontrol med om det er søskende, far/datter, mor/søn der parrer sig.

Marsvinene klarer sig som regel fint de første 2-3 år, men så begynder spidserne på tænderne at blive generende, og de tandspidser kan blive så voldsomme, at de vokser ind i siden af kæben, ned i tungen eller halsen på marsvinet, sådan at det ikke kan tygge og synke maden.

Så begynder marsvinet at blive mere stille og sløvt.
Kommer ikke hylende frem og tigger mad hver gang den hører de kendte lyde (køleskabsdøren, poser der rasler o.s.v.

Sidder ofte i et hjørne og ser trist ud... forsøger måske ind imellem at spise en smule, men kan ikke.

Så begynder marsvinet at tabe sig og blive mere sløvt, og en dag så dør det bare.

Og det er jo synd for sådan et dyr, at det skal ende sit liv med at dø langsomt, så derfor skal man altid med det samme dyret ændrer adfærd og kostvaner, opsøge dyrlægen.

Og hvis det er problemer med kindtænderne, kan man lige så godt få dyret aflivet, for det kan der ikke gøres noget fornuftigt ved.

Og så den anden adfærd du beskriver med at "hoppe på ryggen":

Mange marsvinehanner kan ikke tåle at se hinanden når de bliver voksne og kønsmodne , de vil slås og forsøge på at skade hinanden mest muligt.

Derfor skal man som hovedregel også gå ud fra, at man ikke kan have to hanner til at gå sammen.

Godkendelse af svar
Fra : Malleboyz

Dato : 05-09-08 13:01

Mange tak Dova (; Det var virkelig til hjælp, jeg vil prøve det med grenene (: Fordi jeg har altid troet at han skulle have salat og agurk og hans korn, og så begyndte han at spise høet? og så blev jeg lidt forvirret?

Indtil videre lader jeg ham løbe rundt ude i haven for at se hvad han nu finder i at tygge på (: Så kommer han også hen til hans brors og marie's grav et par gange. Men det er meget svært at få ham ud af buret siden den lille sprinter elsker sit hus så meget at han kan løbe rundt 10 gange i buret før han så lader mig tage ham hehe (: Skør han er (:

Nogen gange lader jeg ham løbe rundet ude på græsplænen når jeg hopper på trampolin, så kan han se mig og jeg kan holde øje med ham :)

Selvom det med at marsvin ikke kan tåle hinanden når de bliver ældre.. Det er ærgeligt for ham synes jeg, altså marie levede sammen med min søsters kanin som døde af at have for bløde tænder så den fik en kæmpe byld med "Tandpasta" inde i.

Jeg synes det er ærgeligt for ham fordi han har kun mig og hans madskål, og nogen gange tror jeg han prøver at tale med mig ved at bide i sine træmmer, eller er der en anden grund til det?

Jeg vil vide det bedste for min speedy :)

Kommentar
Fra : ida_mie

Dato : 02-02-09 00:24

Når dit marsvin bider tremmer er det fordi den keder sig - den vil ud!

Giv den en tur i løbegård, eller prøv evt. at indrette buret mere spændende. Du kan også tænke over om dit bur er stort nok...

Jeg har selv 17 marsvin - de fleste bor i tremmebure og ingen af dem bider i tremmerne. Så det kan sagtens lade sig gøre, at indrette burene så marsvinene syntes godt om deres hjem.

Her kan du se min 'løbegård'