/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Politiet: "5,5 er ulovlig"
Fra : olineotto2
Vist : 3796 gange
100 point
Dato : 04-09-08 21:51

Jeg talte i dag (6/9) med våbenkontoret hos sydøstjyllandspoliti i Vejle: Damen fortalte mig, at man kun måtte erhverve sig et 4,5 kaliber gevær, og at kaliber 22 ikke var lovligt at købe, sådan uden videre selv om man var over de 18 år.
Her et citat fra lovteksten:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
3) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
4) håndgranater, bomber, patroner og lignende som våben eller ammunition fremtrædende genstande, der indeholder eller er beregnede til at indeholde faste stoffer, væsker eller luftarter, som ved spredning virker skadevoldende, bedøvende eller irriterende, såvel som dele af sådanne våben eller ammunitionsgenstande, samt redskaber til at bringe dem i virksomhed,
5) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
6) armbrøster og slangebøsser,
7) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Stk. 2. Undtaget fra forbudet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,
b) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,

Hvad mener I, tager politiet i Vejle fejl?

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 04-09-08 22:04

HEJ - Ingen kæde er stærkere end det svageste led, og selv inden for politi-etaten er der kontorelever, som måske skal renskrive et og andet engang imellem, og så kan der jo opstå "hovsa'er".
Der er mig bekendt ikke noget som hedder cal. .22 luft-våben! Så er du ovre i salonrifler, som du ikke må besidde uden lovlig våbentilladelse, f. eks. gennem en skytteforening eller i forbindelse med lovligt jagttegn.
Med venlig hilsen kryds.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 04-09-08 22:17

Lige en lille ting mere - der findes noget som hedder en indstikningspibe til salon-ammunition. Her kan du ikke bruge luft-hagl, da disse jo ikke har nogen drivladning. En sådan pibe kan monteres i f. eks. en jagtriffel.
Hvis du vil anskaffe dig en 5,5 mm luftbøsse skal du ligeledes have jagttegn. Denne caliber bruges mig bekendt ikke i skytteforeninger, hvilket har noget med præsicion at gøre...
Mvh. kryds

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-09-08 23:04

Der er lovmæssigt ingen forskel på at købe 4,5 eller 5,5 mm. luftgevære.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-09-08 23:07

Og du skal kun have jagttegn hvis du bruger dit 5,5 mm. luftgevær til jagt. 4,5 mm. luftgevær er ikke tillat at bruge til jagt. Men til almindelig "hygge-skydning" er der ingen forskel på om du bruger 4,5 eller 5,5 mm.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 05-09-08 02:09

Du blander som i den anden tråd tingene sammen og så kan man få alt til at passe!!
En indstikspibe som du oprindelig skrev om. Har intet med en luftbøsse, at gøre.
Og som politiet har forsøgt at forklare dig, så er en luftbøsse en ting og en riffel noget andet.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 05-09-08 19:49

Hej OLINEOTTO - Pas nu lige lidt på - Det er mit indtryk du læser våbenloven som en vis en med horn i panden læser bibelen. Hvis du har et reelt behov for et givent våben, så må du indordne dig under gældende regler for at eje og anvende et sådan, og så er den ikke længere. Med bekymret hilsen fra kryds.

Kommentar
Fra : olineotto2

Dato : 05-09-08 20:18

Læg nu lige mærke til, at det er politiet jeg citerer fra, da jeg vil anskaffe mig et luftgevær, og inden, for at være en god lovlydig borger, henvender mig til ordensmagten for at sikre mig, at jeg kan købe mit 5,5 Hatsan 125. Svaret jeg møder er et "nej".
Jeg bedre Jer om hjælp og ikke kritik.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 05-09-08 20:42

Joeh - det forstår sig, men det forholder sådan i det virkelige liv, at i enhver politikreds er der en politimand som er den våbensagkyndige, og det er nu engang hans fortolkning af loven som virker i vedkommendes lille kongedømme. Jeg har i mit liv boet i hele fire politikredse, og ikke to af dem har haft samme syn på lige netop den sag.
Hvad vil du forøvrigt med et sådant pusterør? Jeg forestiller mig det er noget som halvstore drenge kunne finde på at lege med...!

MVH kryds.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-09-08 18:25

Du skriver jo selv svaret i dit uddrag fra våbenloven:

Stk. 2. Undtaget fra forbudet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,

Som jeg har sagt tidligere er ALLE luftgeværere undtaget i våbenloven. Så kan man diskutere fornuften i dette, men det er altså sådan tingene forholder sig.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-09-08 18:31
Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 12-11-08 20:00

Hej - jeg vil lige give mit besyv med ang. køb af luftgevær 5.5mm.

Enhver person over 18 år må til enhver tid anskaffe sig og bruge et luftgevær til målskydning eller skiveskydning eller dens slags, og det er lige meget om det er 4.5 eller 5.5 mm.

4.5 mm må ikke anvendes til jagt, men 5.5 mm må godt anvendes til jagt hvis man har jagttegn og luftgeværets udgangshastighed er mindst 150 m/s.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-11-08 20:26

FrejaFlop.

Du har helt ret. Online Otto blander tingene godt og grundigt sammen, det har han også gjort i en tidligere tråd, men det er det umuligt, at få ham til at forstå.

Kommentar
Fra : olineotto2

Dato : 13-11-08 19:52

Skide godt!
I er enige med mig, men unige med Vejle politi som er baggrund for hele dette postyr at 5,5 kræver tilladelse. Hold venligst "Olineotto" uden for dette med at blande tingene sammen.

PS.
Det må jo så bekymre Jer, at lyddæmpere til netop "luftgeværer" er ulovlige, selvom at luftgevære er "undtaget" punkterne i stk. 1. i våbenloven.

- Ikke engang Gamo Whisper sælges i Danmark, her hedder den "Gamo CSI" og indmaden i Whisperens lyddæmper er pillet ud !!!!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-11-08 21:07

Du kan sandelig også godt - hvad har nu lyddæmpere med tråden at gøre?

Kommentar
Fra : olineotto2

Dato : 14-11-08 19:55

Jo lyddæmpere er et af de punkter, som fjederbøsser skulle være "undtaget fra". Men nej også her sejler det hos politiet. "ingen lyddæmper til luftgeværer....."

Formålet med dette "5,5 emne" var jo bare at fortælle Jer, hvad I får at vide hvis I spørger Vejle politi om lov til at købe et fjedervåben i 5,5. Svaret er "nej".