/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
elkedel slukker ikke
Fra : nosunshine5
Vist : 744 gange
20 point
Dato : 03-09-08 22:24

Åh et spørge-jørgen spørgsmål...

Elkedelen har givet op. Den nægter at slukke, selv om låget er lukket til. Det er en simpel model. Ikke nogen dikke-dare eller timer.
Den ryger ud.

Men jeg er nysgerig for hvad det er der sikre at en kedel slukker når den har kogt op?

Ordet Bimetal er dukket op i min hukommelse, men det er så også det.

Jeg er rimelig sikker på det er det samme næsten hver gang. Da elkedler der ikke er særligt dyre, må ligne hinanden meget, indeni.
Som Misse siger, "der er noget farligt inden i..."

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-08 22:27

Der sidder en termosikring i - siger manden -

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-09-08 22:29

Den har "vi" prøvet at pille ud af mange kaffemaskiner når de ikke virker....

Så virker de igen

Men i dette tilfælde vil du jo have den modsatte effekt....

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-09-08 22:56

Der sidder en termokontakt/bimital der udløser kontakten og afbryder for strømmen til varmelægmet, det er en meget billig konstruktion, med det virker som det skal. Men du har ret det det er billiger at købe en ny billig elkeddel, for de kan jo fået fra kr. 50,- og op efter.

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 30 point
Dato : 03-09-08 23:03

Der sidder sådan et stykke metal som har en bøjning til den ene side, når den så får varm vand damp på sig så flipper den til den modsatte side og den er så i kontakt med en lille afbryder.

Men det er rigtig nok at låget skal være lukket fordi ellers kan dampe ikke komme ned til dette runde stykke metal.

Jeg tror faktisk ikke der er noget ivejen med det stykke metal da det er meget simpelt men det kan være dampen ikke kan komme derned hvis det f.eks mangler et stykke plastik. må nogle modeller er der et lille plastik låg under det store låg som kan ryge af.

Du kan også prøve at afkalkde den og se om det går nogen forskel.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-09-08 23:10

Det kan jo være den kan få en ny funktion som denne http://peecee.dk/upload/view/129621

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 03-09-08 23:52

Du skal afkalke den så slukker den igen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-09-08 10:18

afkalkning med ren eddiksyre og tre gange kogning med rent vand der smides ud så kører den igen.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 04-09-08 15:48

Sunowich

Det må være en slags gennemstrøms vandvarmer

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-09-08 16:54

Ja opfindsomheden er mangfoldig meeen den er nok ikke lige godkendt

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 07-09-08 11:30

Tak for svaret scootergrisen.