/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Lokale kort til privat brug
Fra : Camilla100
Vist : 776 gange
100 point
Dato : 03-09-08 22:15

Hej alle

Jeg har læst et sted, at man på www.kms.dk kan finde små kortudsnit i forskellige målestok og aldre over f.eks. skolers områder. Jeg kan bare ikke finde det på hjemmesiden, er der nogen, der kender til det? Jeg vil nemlig meget gerne bruge det i min geografiundervisning.

Mvh.
Camilla.

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 03-09-08 22:18

til højre på hjemmesiden hvor der står "Find et sted" - eller er det ikke det du mener...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-09-08 22:36

Ja peg på landkortrtet til højre og der kan du vælge forskellige målestoksforhold og årstal

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-09-08 22:37

Du skal lige trykke på søg først så fremkommer en ny side og der kan du så gører som beskrevet

Kommentar
Fra : Camilla100

Dato : 03-09-08 22:42

I lærervejledningen til geografibogen står der:

"På www.kms.dk kan man finde små kortudsnit i forskellige målestok og aldre over skolens område. De er velegnede til at printe ud. Giv eleverne kortudsnittet med det nyeste 4-cm kort med ud i området omkring skolen og lad dem sammenligne kortet med virkeligheden. Er der områder, hvor der er sket ændringer, siden kortet blev tegnet?"

Jeg har været inde, der hvor du foreslår, men jeg kan ikke finde kort forskellige aldre...og jeg havde håbet der var et mere mere detaljeret kort. Kan ikke lige se hvad eleverne kan få ud af de kort. Øv, måske havde jeg bare forventet noget andet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-09-08 22:45

Ja jeg søgte på egen adresse og et google earth kort er bedre syns jeg

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-09-08 22:45

Eller Eino Krak osv

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-09-08 23:49

Ring til kommunen, de har kort over alle områder i kommunen, gamle og nye. Du skal have fat i Teknisk forvaltning.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-09-08 23:56

Ellers - hvis du bare vil have et nogenlunde nyt kort - prøv at google eniro.dk
De er leveringsdygtige i kort og luftfotos, men der er ingen årstal på.
Til din specifikke opgave lyder teknisk forvaltning som et fornuftigt sted

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 04-09-08 06:29

Hej

Jeg kan ikke forstå det skulle give problemer.

Når du er på http://kms.dk/ går du, som flere andre har skrevet, ind til højre under "find et sted", (Valgmuligheder matrikelkort, landkort og historiske kort) klikker på historiske kort, skriver vejnavnet på skolen under søg, klikker søg og så får du et fint kort, halvt nutidskort, halvt det gamle kort (du kan vælge fra 1800-tallet eller 1900-tallet, eller sønderjylland, hvis det er der skolen ligger) fx her http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm?map=dkfor&searchType=c_ADDRESS&serviceName=print_M_20_1870H&inputSogedata=rendeb%E6k+strand (ved mit sommerhus), og kan så flytte delelinjen forneden.

Det kan være fantastisk nyttigt, da vi kiggede på hus i Hvidovre (med sætningsskader) kunne jeg se, at huset var bygget i en gammel sø (i øvrigt opfyldt med resterne af den franske skole, der blev bombet under 2. verdenskrig), så vi købte noget andet. Men under alle omstændigheder er det også spændende at se hvordan der så ud i gamle dage.

Så bare klø på, ungerne vil elske det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-09-08 09:07

Citat
Jeg vil nemlig meget gerne bruge det i min geografiundervisning.

Er det privat brug ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-09-08 11:20

Teil> Mon ikke skolevæsenet (undervisningsministeriet?) har en aftale med KMS, ellers ville det da være dumt at beskrive det i lærervejledningen.

En ting er jo at den enkelte lærer piratkopierer fra aviser mv., men ligefrem reklamere for det kan de da ikke finde på?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-09-08 12:33

Jo vagnr
camilla er ikke velunderettet forstår jeg.

Godkendelse af svar
Fra : Camilla100

Dato : 04-09-08 19:48

Tak for svaret vagnr. Glæder mig til at lave det med ungerne i morgen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-09-08 20:53

Tak og god fornøjelse med ungerne.

Det er mit indtryk, at børn (og har jeg indtryk af også mange voksne) slet ikke kan forestille sig at verden har været anderledes før de blev født.

Sad for 12-15 år siden og så fjernsyn med mine unger, på udgravningen til Danfoss første fabrik på Als omkring 1950 med spader og trillebør, ungerne troede det var i forrige århundrede (altså i 1800-tallet)!