/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kører ujævn m. øget forbrug
Fra : LoneG
Vist : 4419 gange
300 point
Dato : 03-09-08 20:04

Hejsa.
Vores Focus fra 2008 er pludseligt begyndt at køre ujævn, når vi accelererer. Det glæder også, når bilen er i god fart og vi skal overhale. Her skal vi nærmest bruge 14 km på at overhale en gravid kanin
Det ser desuden ud til at benzinforbruget samtidig er forøget.

Hvad kan det skyldes?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-09-08 20:14

Det ville jeg ikke engang "vove" at gætte på, på SÅ ny en bil....

Afsted til FORD..... - Det er under garantien..... (sålænge I ikke selv "piller")

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 03-09-08 20:16

Arggghhhh, hov
Den er fra 2000, altså 8 år gammel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-09-08 20:19

Ja det forandrer jo sagen lidt....

Men min første mistanke er noget elektronisk - så ford skal nok indblandes alligevel

Benzin eller Diesel ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-09-08 20:21

Umiddelbart lugter det af en isolationsfejl i tændingssystemet eller dårlige tændrør.

Men det er jo en benzinsparemotor. Der skal ikke meget til før det går galt.

minder om vognmanden, som havde fået hestene vendet fra at æde. Men netop som han skulle til at køre rigtig økonomisk, så døde de.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-09-08 20:22

Nå ja - hvis benzinforbruget er steget er det en benziner

Luftfilter - chokerfunktion (der ikke slår fra).....

Sandsynligvis for LIDT luft.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-09-08 20:30

Citat
Det ser desuden ud til at benzinforbruget samtidig er forøget.

Det hænger nok sammen med at du/I pr. automatik træder hårdere på spederen når den sætter ud....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-08 20:35

Klumper i benzinen.....

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 03-09-08 21:12

Hvis det er for lidt lufttilførsel til forbrændingen...... er det så bare at skrue på en dims?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-09-08 21:16

Hvornår har du sidst skiftet luftfilter
Hvornår var du sidst til service

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 03-09-08 21:44

1.ste tjek : tændingsmodulet. Ville gætte på gnist overslag hér. Kan næsten altid ses ved at køre med motoren i tomgang om aftenen i bælgmørke, selvfølgeligt med åben motorhjelm, og så kigge efter små blålige gnister - eller "lyn" - på toppen af motoren. Det må der selvfølgelig ikke være.

2.det tjek : MAP eller MAF føleren. Hvad der nu sidder i sådan en Focus. Det er den sensor som fortæller styrecomputeren hvor meget luft motoren suger ind. Kræver temmelig meget erfaring eller et værksted at afprøve.

Du behøver bestemt ikke at bruge dit dyre mærkeværksted. Enhver god mekaniker med godt omdømme skal nemt kunne klare dette lille simple problem ...

PS : har du været "nærig" med regelmæssige serviceeftersyn, så kan det altså nemt være de helt simple ting som benzinfilter, tændrør, tændkabler osv. som tager hævn nu ...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-09-08 22:04

En tur omkring det autoriserede værksted,og et diagnosestik.
Så har du fejlen i løbet af nul komma dut, og selvom mange af ovennævnte bud lyder yderst fornuftige, er det ikke sikkert, at nogen af dem "rammer" fejlen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-09-08 22:15

Næhhhh

Uden at se/føle/mærke/høre bliver det altid lidt gætteværk....

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 03-09-08 22:17

hej ford focus der har udsættere kan ofte afhjælpes ved at justere tændrørenes fra 1,3mm til 0,8mm

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-09-08 23:17

Refi
Det er nok ikke nogen choke på den fokus.Det var i gamle dage det.

alimak

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-09-08 23:31

Citat
Vores Focus fra 2008 er pludseligt begyndt at køre ujævn, når vi accelererer

Den beskrivelse passer præcis på biler der har problemer p.gr.a. fugt,
(viser sig som regel når vejret er fugtig)
der har jo også været ret fugtig,.. (MEGET) fugtig og regnfuld de sidste mange dage,
er der ikke en i familien der kan høre om den ’går’ rigtig (på alle cylindrene) ?

hvis bilen ellers har været brugt som du plejer,.. er det højest sandsynligt,
tændingskablerne der trænger til at blive skiftet (koster 275 kr. komplet sæt)
kan f.eks. købes her :
http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&ID=97c7a8f5fa6d1ef9a693ea96782628e26fbb591a

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-09-08 00:40

Citat
Hvis det er for lidt lufttilførsel til forbrændingen,.. er det så bare at skrue på en dims?

De der ”dimser” som vi,.. (i de gode gamle dage),..gik og ”hyggede” os med at skrue på hver weekend,…
findes stort set ikke på moderne biler,.. (næsten) alt ”skrue arbejdet” foregår i dag
via bl.a. bilens OBD ll stik,..

(gennem en PC. eller lignende apparatur),.. man ”retter” ,.. om programmerer,
og opdaterer bilens computer, og styresystemer,.. nogenlunde som på din (PC.) computer,..

(når den ikke kan opdateres mere, køber du en ny PC,.. (læs BIL)

det gode gamle håndværktøj, bliver efterhånden liggende i værktøjskassen,
og når der endelig skal skrues på moderne biler,.. er de gode gamle sekskantede
bolte og møtrikker, udskiftet med unbrako, work, torx, (og det der er værre)
så mange ”hjemme/garage mekanikere” uddør sikkert, stille og roligt.

hos en bestemt Japansk bilfabrik har de ansat forskellige ”specialister”,
én hedder f.eks. ”8 mm ’san’”,… han er specialist i at i skrue 8 mm. bolte,..
til 10 mm. bolte,.. skal de ha’ fat i ”10 mm. ’san’”

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-08 08:47

Citat
Refi
Det er nok ikke nogen choke på den fokus.Det var i gamle dage det.

Jeg skrev også chokerfunktion.....

Det kommer du altså ikke udenom - heller ikke på årgang 2010 biler.....

Hvordan vil du ellers regulere "koldstart"....

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 04-09-08 10:26

den går ikke rigtigt, man kan høre at det "banker".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-08 10:50

AFGANG til værksted...

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 300 point
Dato : 04-09-08 18:13

Hvis der ligefrem opstår bankelyde, er det afgjort ikke noget selvpillerarbejde.
Det kan være alt fra tændingsbanken til defekte lejer. Kører i forresten på 95 oktan ?
HVIS det er tændingsbanken, kan et nyt tændingsmodul MÅSKE være løsningen, men jeg ville nu få den testet hos Ford.
Ofte kan det blive ikke så lidt dyrere, at køre for længe med sådan en fejl.

Kommentar
Fra : magda71

Dato : 16-09-08 16:02

hejsa LoneG!
jeg har været udsat for lidt af det samme og det lyder måske mærkeligt.
Men i vores tilfælde var det dårlig stel forbindelse og så skulle vi bruge en tykker olie og skifte filter og så kørte den bare helt super bagefter.

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 30-09-08 20:30

Tak for svaret alle sammen..... Jeg skrev for at høre om det var noget jeg kunne sætte manden til men opgaven var lidt for alvorlig.

@Cortina01
"HVIS det er tændingsbanken, kan et nyt tændingsmodul MÅSKE være løsningen,"

og det var så lige præcis det der var i vejen.