/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Olympus FE340 eller Canon Ixus
Fra : she79
Vist : 592 gange
80 point
Dato : 03-09-08 10:34

Hej.

Jeg har kigget lidt på disse to cameras:
Olympus FE340 og CanonIxus 80 IS. I forskellige tests rundt omkring på internettet scorer de stort set samme points / %. Canon en lille smule bedre en olympus'en. Men er canon'en så meget bedre, at det kan svare sig at give det ekstra for den???? Og olympus'en har 5x optisk zoom, hvor canon kun har 3x optisk zoom.

Er der nogen, som har nogle kommentarer????

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 03-09-08 11:20

Jeg har en Olympus FE230, det er ganske vist ikke det samme, som den du spørger efter. Jeg kan kun sige, at jeg er godt tilfreds,. Jeg har altid holdt mig til OLympus produkter og er aldrig blevet skuffet for alvor. Den lille fikse FE-modet er f. eks. meget fin og logisk at optage med; hvis man vi have det nemt, vælger man ganske enkelt, om det er landskab, portræt, sport, etc. Der er også en guide, som er nem at bruge til at jiustere baggrund m. v. Overførsel til pc går ganske let, og desuden er jeg godt tilfreds med Olympus registrerings-system, hvor man får sit apparat registreret hos Olympus og kan åbne sin hjemmeside med brugsanvisneinger etc. Man kan også stille tekniske spørgsmål.
Det eneste minus, synes jeg, er at batteriet, der følger med og memorykortet ikke har kapacitet nok. Så jeg har på nettet købt et større hukommelseskort og et kraftigere batteri, så jeg har plads til 1000 fotos og ikke hele tiden skal lade op.
Film-funktionen er jeg yderst tilfreds med. Første dag, jeg havde købt apparatet (på Tenerife) tog jeg 20 minutters optagelse ud af et busvindue, og det blev meget flotte og gode optagelser. Også børnebørn har jeg filmet, og jeg kan næsten ikke forstå, at kvaliteten er så god på et trods alt ret økonomisk apparat.
Da 34o er endnu bedre, ville jeg nok købe det, hvis jeg var i dit sted. Men Canon er jo også et mærke med et fantastisk renomme, så det er nok svært at vælge.
Et sidste tip. Nu hører jeg til den ældre generation, og her har jeg observeret en ny tendens. Flere af mine jævnaldrende (folk på over 60) der har anskaffet digitalkamera i de senere år, har fortalt mig, at de er glade for det, men at de har fundet deres gamle apparat frem også, og bruger det flittigt? Forklaring: Med digitalkameraet er der en tendens til, at man optager i hundredevis eller tusindvis af billeder, men sjældent har tid til at sætte sig ned de to-tre timer og bearbejde materialet, få det printet ud etc. eller sendt til fremkaldelse. Derfor har mange opdaget, at deres fotoalbum ikke er blevet suppleret op de sidste par år eller mere. Det fortryder de nu, og tager derfor det gamle apparat med på rejser o. lign, og tager så en film eller to med de traditionelle blanke billeder til fremkaldelse i brugsen eller hos fotohandler. Jeg tror, jeg vil gøre det samme, og jeg tror, det bliver en udbredt tendens.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-08 11:52

En lille fordel for Canon er memorykortet som er et SD og de fleste nyere bærbare comp. har indbygget kortlæser til bla.a. SD

Zoom kan give rystede billeder og jo større zoom des flere rystelser. Men ellers er det lækkert med 5 X zoom.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-09-08 11:59

Synes det er svært at anbefale det ene frem for det andet.

Når jeg selv ikke gider at tage mit spejlrefleks frem har jeg et lille Olympus som tjener mig trofast.

Det er enkelt og hurtigt at bruge. Stabilt og hårdført.

Kan kun anbefale Olympus men som sagt der er i høj grad tale om smag og behag.

Hvis du vil have lidt mere kvalificeret rådgivning så køb test fra tænk

http://www.taenk.dk/index.php?sid=28&cid=7732

Kommentar
Fra : she79

Dato : 03-09-08 12:36

Mange tak for jeres svar.

Min bærbar kan både tage SD og XD hukommelseskort - så det betyder ikke så meget mht. det. men jeg kan se at XD kort er lidt dyrere. Hvor mange billeder kan man ca. regne med at have pr. 1 GB?

Flere kommentarer en meget velkomne, mens jeg kigger nærmere på de kommentarer, der er kommet

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-09-08 14:33

Antallet af billeder kommer fuldstændigt an på hvilken kvalitet du vælger.

Men selv i bedste kvalitet er der tale om flere hundrede.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 03-09-08 14:37

Tak; Thomas.Haugaard.

Hvilket Olympus har du? Jeg tror jeg hælder mest til Olympus fe-340. Især pga. af den ekstra zoom og så at det er lidt billigere end Canon ixus 80 - der kan alligevel købes nogle gb kort til de ekstra penge, selvom XD kortene er lidt dyrere.

Overvejer fortsat

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-09-08 15:27

Hvis du vælger Olympus, skal det KUN være fordi du brænder for den smule mere zoom det giver, ellers ville jeg til hver en tid anbefale Ixus'en i stedet for, det er betydeligt nemmere og overskueligt at bruge, alle menuer er på dansk...og jo, det er bedre at gi' lidt mere for det.

Olympus er efter min mening ikke god til kompaktkameraer.......

der kan være ca 300 billeder på 1 gb kort i bedste opløsning, det gælder for begge kameraer, da de begge er på 8 megapixel.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-09-08 09:49

At påstå at Olympus ikke dur til at lave kompakt kameraer modsiger alle internationalt anerkendte test men som en politiker engang sagde "hvis det er fakta så benægter jeg fakta"

Jeg bruger selv et Olympus µ 830 til at gå med i lommen. Det er robust og hårdført og utroligt let at bruge, synes jeg.

Men jeg er sikker på at du også vil få stor glæde af et Cannon.

Begge de kameraer du nævner er efter min bedste vurdering kvalitetskameraer.

Tænk anbefaler i deres test fra i Marts i år Canon Digital Ixus 860 IS samt Panasonic Lumix DMC-FX100EG i den klasse hvor du leder efter kamera.

Der er tale om en international test.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 04-09-08 11:33

tak for svar. Det er vist meget et temperaments spørgsmål, kan jeg se

Men hvis nu vi ser bort fra mærke: hvad vil det betyde, om jeg har 3x optisk zoom eller 5x optisk zoom? Jeg vil selvfølgelig komme lidt tættere på motiverne med 5x, men er der tale om stor forskel?

Og så kan jeg se, at olympus'en har smile-function (har ikke kunne finde denne funktion ved canon??) - er det noget bevendt? eller ligegyldigt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-08 11:56

Og mit Olympus µ1 har jeg haft i mange år og det virker stadig, selvom søge-ruden er lidt støvet fordi jeg havde det i lommen uden etui.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 80 point
Dato : 04-09-08 12:29

Aner intet om smile funktion.

Ja der er da tale om en relativ stor forskel på 3x zoom og så 5 x zoom men min erfaring med kompaktkameraer er at søgeren er så dårlig at se i at man ikke for alvor kan udnytte en stor zoom funktion.

Men jeg vil give Eyvind ret i at et lille plus til Canon er at det bruger SD kort som både er billigere og mere udbredte end XD omvendt så kan jeg lige som Eyvind stå inde for at det er solidt kram når man vælger Olympus.

Hvis det var mig der skulle vælge nyt kompakt kamera så ville jeg vælge Olympus omvendt hvis jeg ikke havde nogen erfaringer med nogle af mærkerne ville jeg støtte mig til den tekniske test hvor Canon er en smule bedre.

Held og lykke med kameraet.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 05-09-08 09:31

Jeg tror det bliver canon'en. Hvilket kort bør jeg købe dertil, vil I tro? Hvor mange GB - og er der stor forskel på mærkerne? Og får jeg noget ud af at købe et kort med høj hastighed eller har jeg ikke noget at bruge det til i et kompakt camera?

Godkendelse af svar
Fra : she79

Dato : 05-09-08 10:41

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Og tak til I andre for rigtigt gode svar.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-09-08 11:48

Jeg ville vælge 1 GB til det kamera.

En lager kapacitet på over 300 billeder er mere end nok.

Hvis du så skal på en længere ferie så køb et kort til at have i reserve alternativt få dine billeder lagt ned på dvd eller andet lagermedei på netcafer eller fotohandlere.

Ja kortets hastighed har en betydning for hvor hurtig du kan lægge billeder ned og dermed blive klar til at tage det næste men forskellige kort arbejder forskelligt sammen med forskellige kameraer, så der skal du have fat på en expert for at få god råd og vejledning.

Men husk at køb såvel kort som kamera over nettet, her er der virkeligt penge at spare. Der er tit billige kort hos QXL.