/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Antikke bøger??
Fra : LarsLøkken
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 03-09-08 10:14

Jeg har været på loftet og fundet en MASSE bøger af min oldefars! Er der nogen der ved hvad der afgør om disse bøger er noget værd? Alder, stand, en bestemt forfatter eller et specielt emne?
Mvh. Lars

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-09-08 10:19

Det kan dit antikvariat afgøre.
Men bøger når ikke de høje priser
som kunst o.l.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-09-08 10:20

Eks.
Jeg har et leksikon fra 1865 fem bind i læder.
Pris 60 kr i et antikvariat.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-09-08 10:33

Et andet eks.
En bog om og medvirkende, kunstneren Anders Zorn, 1919. Pris 35 Kr.
Samme kunstner med over 100 af hans verker, 1923. Pris 45 Kr.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-09-08 10:42

Romaner, skal være førsteudgaver, signerede og som nye.
Så er de noget værd for samlere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-08 10:47

Jeg så et fund på TV i sidste uge, en trykt bibel fra vistnok 1560, den var vurderet til en million men gik for det halve da indbindingen var renoveret i 1800-tallet.

En serie der mangler een bog, slidte hjørner m.m. trækker meeeeget ned.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 03-09-08 11:07

Du nævner, at bøgerne er din oldefars. Hvis de fleste af bøgerne er fra perioden 1850 - 1910, er det på forhånd vanskeligt at udtale sig om værdien. Langt det meste dagligdags litteratur fra dengang har ingen efterspørgsel i dag. Ja, de fleste unge kender knap nok navnene på mere end en enkelt eller to danske forfattere fra den periode. Så hvem skulle købe bøgerne i antikvariater? Jeg er bange for, at en vurderting vil skuffe alvorligt. Faktisk er jeg bange for, at der ikke engang er et antikvariat, der vil betale for bøgerne overhovedet. Måske vil de ikke engang have dem gratis. Nogle vil måske tilbude dig at hente det hele for 200 kroner, eller du kan bytte til andre bøger for 500 kroner.

Men, jeg kan tage fejl. For det hele afhænger også af din oldefars interesser, hvilke bøger, han anskaffede. Hvis han f. eks. har samlet Georg Brandes værker i førsteudgave og med forfatterens signatur, eller hvis der gemmer sig en sjælden sag, en digtsamling, eller et eventyr af H C Andersen med et brev fra digteren indeni. Eller.....kun fantasien sætter grænser. Men prøv at fortælle lidt mere her på kandu.dk. Skriv f. eks. titlerne og forfatternavne på 10 forskellige bøgere (ikke leksika eller håndbøger, de er ikke noget værd). Fortæl, om det er danske eller udenlandske. Er der ting, der ser unikke ud? F. ek.s meget gamle bøger, som din oldefar har overtaget fra sin bedstefar eller har købt antikvarisk? En billedbibel fra Luthers tid? Et topografisk værk fra 1700-taklet? Jo mere, du fortæller, jo bedre kan vi hjælpe dig med råd her på kandu.dk.

Men desværre er der ikke så mange antikvarboghandlere, som der var engang. De, der læser bøger er nemlig stort set folk på 50 år og derover, og de er en uddøende race. Så kun hvis du har noget meget specielt kan du være heldig; og så kan du være meget heldig, for på bogauktioner kan du se, at priserne kan komme op på mange tusinde kroner. MF. eks. kunstbæøger, grafiske værker m. v. Men det er som medt skrabelodder: De fleste er værdiløse.

Jeg synes dog, at du skal finde en eller to antivarboghandlere i nærhheden eller på nettet. Giv dem en liste over bøgerne - måske bare i hovedtræk. Hør hvad de siger. Hvis en af dem vil komme ud at se på bøgerne, er det et godt signal. Ellers kan du forære bøgerne væk til et loppemarked, til Kirkens Korshær eller i Den Blå Avis. Du kan også tage besværet med at sælge bøgerne enkeltvis, så skal du have en hjemmeside og være bevidst om, at der kan gå måneder inden den første bog bliver solgt. Hvis bøgerne har lokal interesse i det nbærområde, hvor din oldefar boede, kunne du tale med biblioteket og høre, om der er noget lokal litteratur, de måske kan bruge til deres samling. Måske er der et lokalhistorisk arkiv.

Men først og fremmest skal du tale med en eller flere personer, der ved noget om dette her. Vi på kandu.dk. læser ganske vist også bøger, og nogle af os er over 50 år. Jeg både køber og sælger bøger engang imellem hos antikvarboghandeler, og derfor ved jeg, hvor svært det er. Selv om du ser et sted på nettet, at en bog kan købes for 200 kroner antikvarisk, så er det ikke sikkert, at der er nogen, der vil betale dig bare en femmer for den. Antikvarboghandlernes problem, er nemlig, at de fleste af de bøger, de får ind, står usolgte på reolerne i måneds- eller årevis. Ofte er antikvarboghandlere nogle sjove fætre, som mest virker af veneration for de gamle bøger, men uden egentlig at tjene penge på det. Hvis du har et antikvariat i nærheden, skulle du gå henm og få en snak. Boghandlerne vil tit gerne fortælle og snakke, og så kommer du ind på din oldefars bøger, og så tager I den derfra! Held og lykke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-09-08 16:16

Min far samlede kogebøger i de sidste mange år af hans liv... Og han førte kartotek over dem og skønnede værdien på dem.....
Men da han døde var de altså ikke meget værd. Ikke nær så meget som han havde investeret i dem...

--Brug dem i stedet for til at lære noget om din oldefar og hvad han interesserede sig for, --det er da slet ikke så ringe endda...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-09-08 19:39

Og og og, tænk hvis der ligger penge mellem siderne.
Så nu skal der bladres efter formuen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-08 20:12

Hæ, de pengesedler er ikke gangbar valuta mere, heller ikke de mange rationeringsmærker fra krigen jeg fandt i nogle bøger.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-09-08 07:50

Min mor efterlyser gamle dagbøger m.v. fra folk, som havde med krigen i 1864 at gøre.

Jeg skulle vel ikke være så heldig, at der er den slags imellem? For så kan vi jo handle...!

Annuller spørgsmålet
Fra : LarsLøkken

Dato : 23-09-08 09:34

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål