/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Ical og Outlook
Fra : ytting
Vist : 838 gange
100 point
Dato : 02-09-08 21:37

Vores lille firma har 6 mac's og 2 pc'er. Vi vil så gerne have en fælles kalender, men det er noget nær umuligt. De programmer der passer til mac, kan ikke snakke med pc og viceversa. Google er noget af det tætteste vi er kommet, men man kan ikke eksportere outlook kalender som en webadresse som jeg kan med ical (jeg har mac) - eller kan man??

Vil meget gerne have løsningsforslag, for der må da være andre der sidder med samme dilemma.

Ytting

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 03-09-08 21:37

Fra iCals brugervejledning:
-
iCal bruger et format ved navn “iCalendar” til at vise og udveksle kalenderoplysninger. iCal kan udveksle kalenderoplysninger med flere programmer, der understøtter iCalendar-formatet. iCal kan også importere oplysninger, der er lagret vha. det ældre “vCalendar”-format.

Kalenderbegivenheder, som du eksporterer eller trækker til skrivebordet, har et arkivnavn med endelsen“.ics”, og vCalendar-arkiver har endelsen “.vcs”. Begge arkivtyper kan ses på Macintosh- og Windows-computere vha., programmer, der kan læse disse udvidelser.
-
Outlook på Windows maskiner er iCalender (.ics) kompatibelt og kan også eksportere til en WebDAV server som beskrevet i det følgende uddrag af iCals brugervejledning:
-
Når du publicerer en kalender på internettet, anbringes en kopi af kalenderen på en webserver på en bestemt URL. Publicerede kalendere er “skrivebeskyttede” og kan ikke ændres af abonnenter. Du kan publicere en kalender på din MobileMe iDisk eller på en privat webDAV-server. Det kræver en webDAV-server at publicere og dele kalenderdata.
Hvis du publicerer på MobileMe, kan alle, som du sender URL'en til, se din kalender vha. en almindelig webbrowser. De kan også bruge iCal til at abonnere på din publicerede kalender. Der kræves en MobileMe-konto, før du kan publicere din kalender på MobileMe.
(...)
Hvis du ikke har en MobileMe-konto, kan du publicere din kalender på en privat webDAV-server (f.eks. på en server, hvor du har din egen personlige hjemmeside). Andre kan bruge iCal til at abonnere på den kalender, du har publiceret, men de kan ikke se den publicerede kalender vha. en webbrowser.
-
Du kan måske også være interreseret i at Mac OS X Server version 10.5 har indbygget CalDAV-server:
http://www.apple.com/server/macosx/features/ical.html
Det nævnes på ovenstående link at den komplette kildekode til CalDAV er opensource og frit kan hentes igennem http://MacOSForge.org