/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Testemante
Fra : melani01
Vist : 961 gange
49 point
Dato : 02-09-08 16:54

Er der en der kan give mig et par gode råd via at bruge et par minutter at kigge på den nedenstående hjemmeside
http://www.blanketkiosken.dk/shop/testamente-15c1.html

Jeg skal købe en af de BKF 5061 eller 5062 eller 5063 eller 5064 dokumenter for at lave en testemt. Men jeg kan ikke finde ud af hvilken af dem skal jeg bestille. Jeg er en kvinde, der oprindelig tysker. Har to børn, som bor hos deres far. Jeg har en søster i Tyskland og vil gerne efterlade min arv til min søster. Hvad skal jeg vælge af de dokumenter?

er der en sød person der kan hjælpe mig. Jeg skal dog understrege at jeg har over 200.000kr men pengene er der i lille koloni. Så skal i ikke skrive til mig at jeg skal bruge en advokat. Jeg har overhovedet ikke penge nok til at hyre en advokat.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-08 17:01

Hej igen

Jeg vil ikke svarer dig på dit spørgsmål, hvis nu jeg kom til at sige noget forkert, men hvis du ikke får svar her på kandu, kan du gratis spørge advokatvagten

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11780

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 02-09-08 17:07

Hej igen

Tusind tak endnu engang for dit gode råd. Det er meget svært at finde rundt i alle de dokumenter og pragrafer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-09-08 17:14

Citat
Har to børn
melani01 - dine børn kan du ikke komme uden om - de er tvangsarvinger

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 02-09-08 17:18

ja du har ret men min søster kan arve 75%.. Jeg har en aftale med min søster, at hun vil give pengene til mine børn, når de bliver store. Men lige nu vil min eksmand æder alle de penge hvis nu at jeg dør og han arve pengene. Jeg gider ikke min eksmand arve en krone. Min søster kan ikke få børn så jeg er ret sikker på at hun vil give pengene videre til mine børn, i tilfældet af hvis jeg dør.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-08 17:19

Miritdk... afhænger det ikke af hvilken nationalitet børnene har??-- jeg ved det ikke, men kommer i tvivl

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 02-09-08 17:20

jeg er tysker men de er danskstatsborgerskab. Jeg kender ikke de danske regler.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-08 17:25

Når dine børn er danske - er der ingen ko på isen -

Dine børn kommer automatisk til at arve dig, og ikke din x-mand

Hvis du dør, imens dine børn er små, kan du i testamentet få tilføjet, at arven først kommer til udbetaling når børnene er fyldt f.eks 21 år--- det kunne man tidligere, og det vil jeg da tro man stadig kan få indført i et testamente

Men prøv at snakke med advokatvagten, det er gratis

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-09-08 17:28

Det du skal forsøge at lave er en ordning hvor der kun udbetales tvangsarv og resten båndlægges indtil børnene er fyldt 18.

Hvis pengene skal gå til dine børn via din søster kommer der en betydelig arveafgift ind i billedet plus en usikkerhed.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 02-09-08 18:12

Gå til en advokat, det vil spare mange penge i længden.

Det der formentligt vil stille dine børn bedst er en båndlæggelse af arven indtil de bliver myndige (eller evt. endnu ældre).
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/baandlaeggelse_af_arv.html

Der er nogle betydelige skattemæssige ulemper ved, at din søster først arver efter dig og derefter videregiver til børnene når de er store nok.
Både arven fra dig samt videregivelse fra din søster beskattes ved modtageren som almindelig indkomst, idet søskende ikke indgår i gaveafgiftskredsen.

En eventuel arv efter dig vil dermed blive indkomstbeskattet 2 gange... hvis vi antager, at din søster betaler topskat, og dine børn også vil betale topskat når de får overdraget arven, vil de få udbetalt ca. 16% af arvebeløbet (2 gange 60% fragået). Hvis de derimod arver direkte fra dig betales kun 16,25% i arveafgift (så vidt jeg husker).

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-09-08 18:28

Se her:

Fordeling af arven

Når en person dør, skal arven fordeles mellem de efterladte. Fordelingen sker ud fra præcise regler i arveloven og afhænger af den afdødes familieforhold:

Hvis den afdøde efterlader sig både ægtefælle og fælles børn, skal arven deles mellem dem. Børnene arver halvdelen af afdødes formue til deling, og ægtefællen arver resten. Det vil sige, at den efterlevende ægtefælle råder over tre fjerdedele af det samlede bo og fællesbørnene en fjerdedel. Den efterlevende ægtefælle kan vælge, at sidde i uskiftet bo, således at fællesbørnene først arver, når den efterlevende ægtefælle dør.
Hvis den afdøde ikke efterlader sig en ægtefælle, skal arven deles mellem den efterladtes familie. Børn, børnebørn og oldebørn – de såkaldte livsarvinger – har fortrinsret til at arve.
Hvis den afdøde ikke efterlader sig livsarvinger, men kun en ægtefælle, får ægtefællen hele arven.
Hvis den afdøde hverken efterlader sig livsarvinger eller ægtefælle, bliver arven fordelt mellem den øvrige familie alt efter arveklasser.
Hvis den afdøde hverken efterlader sig arvinger eller testamente, går arven til staten som ”herreløst gods”.

http://www.borger.dk/forside/penge-skat-og-pension/arv/saadan-fordeles-arven

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 02-09-08 18:30

Tak for jeres svar men jeg tror Paulas du har ret jeg skal kontakte en advokat og alt de regler giver enorm hovedpinder og stress. Selvom Nordsted gav et meget godt råd både sidste gang og denne gang, men jeg tror at jeg er dum til at finde rundt i det. Måske skal jeg finde en billig advokat. Hvis I kender en billig advokat der kan finde ud af med det så vil jeg heller betale for det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-08 18:35

Du får lige et par link mere

http://www.retshjaelp.com/

http://www.friproces.dk/ngr/

Gratis advokater

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 49 point
Dato : 02-09-08 18:43

Citat
En eventuel arv efter dig vil dermed blive indkomstbeskattet 2 gange... hvis vi antager, at din søster betaler topskat, og dine børn også vil betale topskat når de får overdraget arven, vil de få udbetalt ca. 16% af arvebeløbet (2 gange 60% fragået). Hvis de derimod arver direkte fra dig betales kun 16,25% i arveafgift (så vidt jeg husker).

Nej. Modtagere af arv betaler ikke indkomst-skat, arveafgift eller lignende af arven. Den går ubeskåret i arvingernes lomme når den først er udbetalt. Muligvis er der nogen der husker noget om 'arveafgift', men den er altså ophævet. I stedet er der kommet en 'Boafgift', som betales af boet - ikke arvingerne. De første 255.400 kr i boet (inkl. værdi af hus, løsøre etc) er fri for boafgift. Den efterfølgende del af boet betales der 15% af, hvis den går til børn og lignende.

Men hvis søsteren arver skal betales yderligere 25%, altså ialt 36,25% af det der overstiger 255.400 - d.v.s. at det rent afgiftmæssigt er en dum idé at lade pengene gå via en søster hvis boet er over 255.400 kr (2008).

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 02-09-08 20:23

Henrikkrebs har ret. Der skal betales boafgift med 36,25% af arv til din søster. Men hvis din søster så giver dette videre til dine børn, så vil det beløb være indkomstskattepligtigt for dem.

Med hensyn til valg af advokat, så synes jeg du skal anvende en, som har kontor i nærheden af hvor du bor, da du nok skal have et møde med advokaten. Prøv evt. at ringe rundt til et par stykker med hensyn til prisen.

Godkendelse af svar
Fra : melani01

Dato : 03-09-08 12:19

Tak for svaret henrikkrebs.