/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
carbonhydrid
Fra : sjurdurKanDet
Vist : 1389 gange
200 point
Dato : 01-09-08 17:54

En vis mængde af et karbonhydrid giver ved fuldstændig forbrænding 3,056 g CO2 og 1,502 g H2O.

a.   Beregn stoffets empiriske formel.

Stoffet er en væske med et kogepunkt mellem 30 grader/celsius og 40 grader/celsius. I en lufttom beholder med rumfanget 500 mL placeres 2,177 g af stoffet. Beholderen lukkes, hvorefter der opvarmes til 100 grader/celsius. Stoffet fordamper fuldstændigt, og detviser sig at trykket i beholderen er 1,87 bar.

b.   Beregn stoffets molare masse.

c.   Angiv stoffets molekylformel.

d.   Opskriv strukturformlen for stoffet (skal begrundes).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-09-08 18:01

Jamen det var da "fine" oplysninger du der kommer med....

Hvad skal vi bruge dem til

Skal vi "gætte" hvilken bog det stammer fra - eller hvad...

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 01-09-08 18:45
Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 01-09-08 18:46

er carbonhydrid består som navnet antyder kun af C og H.

Problemet er dermed løst

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-09-08 18:47

karbonhydrid. Det navn er rent skaberi.

Hvorfor skriver du ikke bare kulbrinte, som er det indarbejdede danske navn.

Hvem er opgaven til ?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 01-09-08 22:52

Er ideen ikke at du selv løser opgaven?

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 200 point
Dato : 02-09-08 00:12

Kære Sjudurkandet

Jeg har prøvet at give en fremgangsmåde nærmere end en løsningen:

Du skal først finde forholdet mellem kulstofatomer og brintatomer. Dernæst bruger du "Ideal-gas-ligningen": PV=nRT til at finde molekylvægten. Heraf kan du se/beregne at kulbrinten er af typen CnHn+2 og dermed uden dobbeltbindingsekvivalenter. Der kan opskrives 3 forskellige strukturer med ovenfor nævnte molekylvægt. Ved opslag i et tabelværk over kogepunkter finder du, at der kun kan være tale om et bestemt molekyle der har et kogepunkt på ~36 grader celcius.

Mvh. Simon

Godkendelse af svar
Fra : sjurdurKanDet

Dato : 02-09-08 00:13

Tak for svaret SimonGjer.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 02-09-08 00:14

Du er selvfølgelig velkommen til at stille spørgsmål omkring fremgangsmåden - som jeg kun har beskrevet ganske groft.