/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fryser under xp installation
Fra : Toby14dk
Vist : 618 gange
100 point
Dato : 13-03-03 16:31

Hey tja så er jeg på den igen... Jeg har nu prøvet at installere xp pro og HOME (Lovlig version) på en af mine kammeraters computer men det er mig helt umuligt efter at den har kørt at række hardware igennem tror jeg nok den genstarter den går i hvert fald over på sort skærm men en lille hvid streg blinkende i øverste venstre hjørne.. det er nu sket for mig på 2 forskellige computere... Jeg har også prøvet at opgradere... men forgæves... Jeg giver snart op og kyler den skod computer du over min altan...

Det blev skrevet i et andet forum inde på kandu:

Det sker ved jeg ligger XP-cden i og starter op men når den er fjerding med
at indlæse hardwaren går den i sort skærm og så bliver den der den jo skulle
forsætte.

Det er præcis det samme problem jeg har

Hilsen Toby.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-03-03 16:33

ta netkort ud eller grafikkort (måske geforce 2), (og indsæt et andet grafikkort)...

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-03-03 16:43

Pil alle externe enheder fra, og pil unødvendige cd'rom drev fra, med andre ord: alt som kan undværes for at maskinen er funktionsdygtig pilles fra

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 13-03-03 16:50

Det er ikke grafikkortet der fryser... Det ved jeg hvis det er det du mener (XOU)

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-03-03 17:25

Hej Toby!

Hvilken PC / PCére er der tale om - konfiguration?

Minimumskrav til Windows XP er vel opfyldt se:
http://www.microsoft.com/catalog/display.asp?site=11052&subid=5&pg=3

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-03-03 17:56

ja det var det jeg mente,men hardwaren skal være kompitabelt med xp,for at virke under den.
Men efter indstallation kan de godt sættes i og virke,men i indstallationen fryser den måske.
ved 34 min tilbage er det netkort,grafikort - men gør som uffe siger og ellers kan du sætte xp cdrom
i drevet hvis der er en anden windows,og i pop up menuen vælge - kontroller systemkombilitet...

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-03-03 18:03

Husk også enkle ting som f.eks netkort

Accepteret svar
Fra : buch78

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-03 18:23

Prøv at opdatere biosén.. jeg har haft ligene problemer

Kommentar
Fra : je_ns

Dato : 13-03-03 22:16

hvis du har oc. cpu og eller Ram, er det min erfaring at windows nogle gange går i " Sort " , prøv at stille på "normal" under inst. af win. når du så har instaleret skruer du bare op igen.

Kommentar
Fra : monomand

Dato : 13-03-03 22:17

Jeg har også haft problemet... Det viste sig at være cd-drevet der var af en elendig kvalitet. Jeg kørte skidtet ind med mit brænder-drev, og byttede tilbage da det hele var fuldført.

Kommentar
Fra : 120566

Dato : 13-03-03 22:40

Jeg har hetop også set problemet med et Daytona GeForce 4 Ti4200 grafik kort.
Sæt et andet grafik kort i under installationen, og installer først grafik kortet når du er færdig.
Kør installationen som normalt - men med et andet grafik kort, efter du har sat grafik kortet i igen
skal du så have installeret den rigtige driver, idet XP ikke kan genkende det.

Softwaren finder du her :
http://download.nvidia.com/Windows/41.09/41.09_win2kxp.exe

Du får sikkert en advaresel om at driveren ikke er godkendt til XP - men den virker nu alligevel.

Kommentar
Fra : 120566

Dato : 13-03-03 22:40

Jeg har hetop også set problemet med et Daytona GeForce 4 Ti4200 grafik kort.
Sæt et andet grafik kort i under installationen, og installer først grafik kortet når du er færdig.
Kør installationen som normalt - men med et andet grafik kort, efter du har sat grafik kortet i igen
skal du så have installeret den rigtige driver, idet XP ikke kan genkende det.

Softwaren finder du her :
http://download.nvidia.com/Windows/41.09/41.09_win2kxp.exe

Du får sikkert en advaresel om at driveren ikke er godkendt til XP - men den virker nu alligevel.

Kommentar
Fra : 120566

Dato : 13-03-03 22:41

Jeg har hetop også set problemet med et Daytona GeForce 4 Ti4200 grafik kort.
Sæt et andet grafik kort i under installationen, og installer først grafik kortet når du er færdig.
Kør installationen som normalt - men med et andet grafik kort, efter du har sat grafik kortet i igen
skal du så have installeret den rigtige driver, idet XP ikke kan genkende det.

Softwaren finder du her :
http://download.nvidia.com/Windows/41.09/41.09_win2kxp.exe

Du får sikkert en advaresel om at driveren ikke er godkendt til XP - men den virker nu alligevel.

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 13-03-03 23:14

Hey tak for de mange svar jeg prøver højest sansynligt at ordne hans Com. Imorgen...

ind til vidre kan jeg kun konstatere:

Den computer jeg taler om er en hjemmebygget. --> Den har næsten lige kørt med XP. Så det har altså været på maskinen før!! Den kom op og sagde at en fil inde i C:\windows\system\config (Eller sådan noget jeg kan ikke helt huske det) enten manglede eller var beskadet... Jeg prøvede jeg min gode gamle Diskette (98se) Den sagde selvfølgelig at den ikke kunne formatere.. (Selvfølgelig fordi at HD'en var lavet i en NTFS Partition) Så prøvede jeg XP cd'en som selvfølgelig frøs (Som jo er selve problemmet). så måtte jeg Fdisk'e for at lave hans HD om til Fat32. da det så var gjordt installerede jeg 98se. det virkede uden problemer... SÅ brugte jeg PM.8 (PartitionMagic 8.0) for at ordne hans Hd igen... Så status er at jeg ikke kunne nå vidre den aften... Jeg ved bare at dette også er sket for mig på en anden Computer (Præcis samme problem). Min ven nævnte noget om at det MÅSKE kunne være HD'en de har begge 2 en IBM Han talte om at det kunne være for en dårlig serie HD'er som de lavede (GXP) "Tror jeg nok"--> Kan det være det??
Men som sagt vil jeg kigge på hans computer imorgen... (Fredag D. 13/3 03).

Hilsen Toby. (12/3 03)

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-03-03 23:55

Så skal du bare bruge fdisk, så kommer den sikkert op og køre igen
mht fdisk..

i slet menuen (menu 3?) skal du slette partitionerne bagfra.. altså nr 4 > 3 > 2 > 1

og derefter opret (menu 1) primær partition.. hvis du kun skal bruge 1 drev, kan du give den primære partition al pladsen.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 14-03-03 00:25

Du kunne prøve dette; Det er muligvis bare en ødelagt boot.ini -fil, og bør gøre følgende:
genstart og boot fra din xp-cd.
Når du kommer til setup, vælges "R" og en dospromt kommer frem.
Skriv "chkdsk /p" og tryk så enter.
Skriv så " fixboot " og tryk så enter.
Så vælges "Y" for "ja" og der trykkes på enter. Skriv så "exit" og tryk på enter
og windows xp genstartes.

Man kan evt.gå ind i recovery concole , skrive chkdsk /r og enter. når man er færdig skrives exit og trykkes på enter.

( formater ikke med win98-diskette, da det kan give en ødelagt boot.ini-fil ...Brug dog gerne fdisk...)

Det er mit bud på en løsning. Håber du får glæde af det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-03-03 21:09

Prøv i stedet for at installere windows at trykke på kontroller systemkompabilitet. Der vil sikkert komme nogle uoverensstemmelse til winxp op. Eller lav en clean install fra et andet styresystem f.eks win98 og så opdater derfra! Ellers er det normalt et bios problem som buch78 siger

Kommentar
Fra : cad

Dato : 15-03-03 01:59

tedd skrev: ...............fra et andet styresystem f.eks win98 og så opdater derfra!.................. Det er det jeg skriver jo.Ved at geninstallere win 98, - genoprettes filformatet, så det er genkendeligt igen. Prøv det..........
boot fra din xp-cd.
Når du kommer til setup, vælges "R" og en dospromt kommer frem.
Skriv "chkdsk /p" og tryk så enter.
Skriv så " fixboot " og tryk så enter.
Så vælges "Y" for "ja" og der trykkes på enter. Skriv så "exit" og tryk på enter
og windows xp genstartes og installationen kan begynde..... Problemet opstår meget tit, hvis man prøver at insallere ovenpå et andet styresystem, og især på harddiske på størrelser over 7.5 Gb lagerplads.

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 16-03-03 14:53

Jeg skal der over i aften og kigge på hans computer... Derefter vil jeg melde tilbage til JER!!

Men jeg vil for sidste gang lige gøre en ting klar XP loader noget hardware igennem og fryser så med andre ord jeg når aldrig til det sted hvor jeg kan trykke R eller enter eller (Kan ikke lige huske den sidste) Altså når jeg aldrig til første menu!!

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 16-03-03 14:58

Toby, prøv fdisk

Godkendelse af svar
Fra : Toby14dk

Dato : 18-03-03 21:34

Tak for svaret buch78.

Tak for svarene ALLE sammen!!! I har gjort et godt stykke arbejde.. Det har dog ikke lykedes mig at lave hans com. Jeg anbefalede ham at sende den til en PRO. Efter har gjorde det virkede den så han sagde at problemet VAR BIOS så derfor udeler jeg mine point til dig de er fortjente for det rigtige svar tak for det!!!!

Hilsen Bisse.