/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Ny isolering
Fra : CCjunior
Vist : 1088 gange
100 point
Dato : 01-09-08 09:24

Hvad er navnet på den nye type isolering som skulle være ganske effektiv. Mener at de i reklamen skriver at 40mm svarer til 200mm af den traditionelle type..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-09-08 11:29

Findes ikke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-09-08 11:34

Kan ikke lade sig gøre da det er den stillestående luft i batsene der isolerer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-09-08 11:37

Med jævne mellemrum ser man sådan noget vidunderisolering med sølvpapir og en sindrig forklaring på hvorfor det er så fremragende. Men det kniber stygt med dokumentation.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-09-08 11:52

Det (jeg tror) du tænker på hedder refleksiv isolering (der er vist også det 3773 har i tankerne)

Prøv at google det, så kan du finde masser af for/imod debatter om det virker.

Selv er jeg ligeså skeptisk som de forrige, i hvert fald har jeg forstået, man skal være meget omhyggelig med montering osv for at det virker, der må ikke komme støv på mv.

Men det kunne være spændende at høre om der er nogen der har praktiske erfaringer med det over længere tid. Fabrikanterne og sælgerne virker meget begejstrede

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-09-08 12:05
Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 01-09-08 12:41

Jeg sidder i et firma hvor vi isolerer vores produkter ( bageovne ) og der vil jo kunne spares en del penge hvis vi kan øge isolerings evnen på vores ovne.Nu er bolden i spil, så må vi se om de vil ændre på designet

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 01-09-08 13:22

Hej
Det hedder Airflex.

Du kan se mere om det her:

http://www.airflexdanmark.dk/

Der er vist også lidt dokumentation.

Venlig hilsen
Finn

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 26-09-08 23:06

Kan det være dette? I så fald er de ikke positive

http://www.byg-erfa.dk/Pub/presse/reflektiv_isol.pdf

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-09-08 09:26

Jeg venter lige med at lukke spørgsmålet. Jeg er pt igang med at køre en test af omtalte isolering og vil gerne dele resultatet på et senere tidspunkt. Fordelen ved at bruge den nye type isolering er at den kan modstå strålevarme enormt godt. Tænk tilbage på den gamle type dampspær hvor man brugte alu kraft.
De test man kører på isolering i dk er kun for overført varme. Der bliver slet ikke teste hvor god isoleringen er mod strålevarme. Dvs at hvis man istedet for traditionel dampspær brugte f.eks dengamle alukraft eller endnu bedre et af de nyt vidunder materialer, så ville det måske kun være nødvendigt med 1-200 mm isolering ovenpå for at opnå samme virkningsgrad..

Meeen jeg har det nu godt med at det er mig selv der skal teste det for ifølge sælgeren kunne det jo næsten lave kaffe.hehe..

Der går ca 3 uger inden jeg er færdig go så vil jeg gerne dele resultatet med jer..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-09-08 09:44

Det lyder spændende. Hvis det virker kan I måske også bruge den tyndere isolering til at lave ovnrummet større.

I de første ovne jeg havde for ca 40 år siden var der ingen (næsten) isolering og oceaner af plads, nu kan jeg ikke få plads til et par ænder og ribbensstege til juleaften i ovnen, men må bruge en ekstra ovn eller havegrill

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-09-08 15:13

Der er masser af plads i de ovne jeg laver.. De er 10-100meter lange og du bestemmer selv bredden.De skal helst ikke være over 4meter så begynder det at drille..hehe..

Det er gennemløbsovne til industri..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-09-08 15:40

Fint, så er der også plads til gæs

Men jeg har bare ikke plads til ovnen