/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Søger Sophie Dorothea Stockfleth
Fra : 2601
Vist : 1365 gange
490 point
Dato : 13-03-03 16:05

Jeg søger Sophie Dorothea Stockfleth, hvor hun er født? - måske Thisted, hvem hendes forældre var, osv. Jeg ved hun er født abt 1813, blev gift 7. juli 1844 med Cand. Theol. Johan Georg Wittrock, de fik 1 barn, og boede i 1845 i Storegade Thisted med sin søn Helmouth Georg Wittrock født 22. april 1844 i Thisted Bysogn. Hun må være død senest 31. marts 1849 hvor hendes mand gifter sig anden gang og benævnes enkemand. Jeg vil blive meget glad for, hvis der var nogle der kendte noget til hende. Tak 2601

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 13-03-03 22:59

Hej 2601:

www.familysearch.com fanen search fandt jeg dette, prøv måske at kigge på om hun skulle have fået et barn ved navn Sophie Dorothea Stockfleth

Margrethe Sophie Stockfleth - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Birth: 25 AUG 1779 Of Frederikshold, , , Denmark

61. Margrethe Sophie Stockfleth - International Genealogical Index
Gender: Female Death: 14 APR 1855

p.s. Jeg aner ikke hvor frederikshald /-hold ligger
Hilsen Lis

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 15-03-03 17:29

Hej LisBJensen

Jeg har i dag Lørdag været på Risarkivet og søgt under familien Thomas Rosing Stockfleth hvor Margrethe Sophie Stockfleth var barn. Frederikshold= Frederikshald Århus Amt, Hads Herred Odder Sogn. Der var ingen Sophie Dorothea Stockfleth. Jeg så efter i folketællingen 1845 og her står hun opført som født i Thisted, men selv om jeg søgte i både Land- som bysogn var hun der ikke. Mange tak skal du have selv om det ikke førte til noget.
Medvenlig hilsen

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 15-03-03 20:13

Hej 2601.

JA JA man kan jo ikke være heldig hver gang, men engang imellem er det utroligt besværligt, og det værre jo ældre de bliver.

Lis

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 15-03-03 20:14

Hej 2601.
velbekomme
JA JA man kan jo ikke være heldig hver gang, men engang imellem er det utroligt besværligt, og det værre jo ældre de bliver.

Lis

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 27-03-03 08:53

Angående Frederikshald:

Jeg vil tilråde lidt forsigtighed med oplysningen om at det er Frederikshald,,Danmark

Jeg har ikke undersøgt på Familysearch, men Frederikshald kan altså også være i Norge. Jeg selv skriver det sådan:

Norge (Halden; Før 1927 = Fredrikshald)

Stedet blev nemlig i 1927 omdøbt til Halden, og der har faktisk været adskillige Stockfleth'er i Norge.

Bl.a. har jeg set forbindelser til Kristiania, Akershus, Bragerness ved Drammen, Vaage (hvor det så end ligger i Norge), Gausdal, Nordrehoug, Vestby ved Moss, alle før 1779, men derefter synes de Stockfleth'er jeg har alle at være associerede til danske lokationer.
mvh. /Ejvind

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-03-03 16:13

Til Varla.
Vi har begge ret. Jeg som jeg skrev og du at Frederikshald også kan være i Norge, men her blev en bestemt person fundet på "www.familysearch.com fanen search fandt jeg dette Margrethe Sophie Stockfleth - International Genealogical Index / Gender: Female Birth: 25 AUG 1779 Of Frederikshold, , , Denmark" og det var Århus Amt, Hads Herred Odder Sogn. MEN du har ret også med Stockfleth, da de er en NoRSK-DANSK officersfamilie, men i folketællingen 1845 står hun - sådan som jeg læser det - at hun er født i Thisted.

Mbh.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 27-03-03 20:30

Og i er helt sikre på at det ikke er hende som nævnes herunder ?

Husband's Name
August Christian BAUMANN (AFN:16FB-LL0) Pedigree

Born: 1770 Place: Nittedal, Oplnd, Nrwy
Died: 1831 Place: Kongsberg, Oplnd, Nrwy

Wife's Name
Margrethe Sophie STOCKFLETH (AFN:16FB-LM6) Pedigree

Born: 1779 Place: Nittedal, Oplnd, Nrwy
Died: 1854 Place: Kongsberg, Oplnd, Nrwy

1. Sex Name
F Johanne Mathilde Paulsen BAUMANN (AFN:16FB-LND) Pedigree

Born: 5 Sep 1814 Place: Nittedal, Oplnd, Nrwy
Died: 29 Mar 1888 Place: Kongsberg, Oplnd, Nrwy

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 27-03-03 20:42

Der er altså noget mystisk ved Margrethe Sophie Stockfleth, for der er også en registrering med samme fødsels- og døsdata, men den er henført til Norge. Se nedenfor_

Magrethe Sofie von Stockfleth
Birth: 25 AUG 1779 Modum, Buskerud, Norway

Death: 14 APR 1855

OG... og hendes forældre er:

Father: Thomas von Stockfleth
Mother: Johanne Marie Arbin

Hvad er meningen, hvem er hun og hvor kommer hun fra ?

mvh. Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 27-03-03 20:44

Eller hedder hun fortsat således:

Margrethe Sophie Stockfleth
Birth: 25 AUG 1779 Of Frederikshold, , , Denmark

Death: 14 APR 1855

Father: Thomas Rosing Stockfleth
Mother: Johanna Marie Orbin

mvh. /Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 27-03-03 21:32

Angående Stockfleth, se også hvad Odd Nystrøm mener om slægtsskabet med Stockfleth:

http://www.geocities.com/o_nystrom/

mvh Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 28-03-03 08:14

Under et forsøg på at sammenstykke de geografiske oplysninger om familien Stockfleth konstaterer jeg tilknytninger til Moss (østsiden af Oslofjorden), og muligvis Halden - (tidligere Frederikshald - ogslrevet Fredikshald) også på østsiden af Oslofjorden.
Der er tilknytninger til Modum i Buskerud Fylke og til Nittedal i Oppland Fylke, samt til Kongsberg, der også ligger i Buskerud Fylke, men flere steder henføres til Oppland Fylke.

Flere af oplysningerne bærer præg af at stamme fra amerikanske kilder, hvor man som bekendt har svært ved at se forskel på Danmark og Norge (og i den anden ende Danmark og Tyskland), hvilket vel kan forklares/undskyldes med vor omskiftelige historie.

Også danskerne har svært ved at skelne mellem dansk og tysk afstamning, hvilket bl.a. ses på at man tror at alt syd for den nuværende grænse er og altid har været tysk. Man enten "glemmer" - eller er uvidende om den danske historie hvor hele området ned til Hamborg/Altona var dansk eller dansk styret, dette inclusive Forpommern som gik tabt ved Stralsund-Freden. Måske også en forklaring på ordsproget "Det går ad Pommern til".

Skåne, Halland og Blekinge gik tabt, og det dansk-norske rige (af nutidige nordmænd betegnet som 500-års natten) gik tabt. Estland blev solgt til de tyske junkere. Sidenhen er de Vest-Indiske øer frasolgt, kolonierne i Indien og Afrika opgivet, Island blevet selvstændigt og Færøerne er tæt på reel selvstændighed, men alle en del af den danske historie.

Danmark var dengang en sømagt, og datidens officerer ofte Søofficerer. Jeg har derfor undersøgt disse og alene fundet William Walker Stockfleth, døbt 25.2.1737 i Haug Kirke i Norge. Søn af Assessor i Norges Hofret Etatsraad Frederik Stockfleth /1701-1748) og hustru Anna Catharine Walker.

Dette udelukker ikke at der er flere Officerer med navnet Stockfleth, men de må så have været i landstyrkerne.
Der er 3 steder med navnet Haug. Heraf kan de 2 steder henføres til Buskerud Fylke. Det ene ved Hønefoss og det andet mellem Kongsberg og Drammen. Det tredie sted ligger højt mod nord på Langøya ved Norskehavet og synes udelukket.

Det må kunne konkluderes at familien Stockfleths tilknytning til Buskerud Fylke er ret stor, samt at det vil være logisk at søge yderligere i det område.

mvh /Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 28-03-03 09:01

Den eneste Stockfleth præst som jeg har kunnet finde i Danmark, er ifølge Wiberg:

No 653. Nederste residerende Capellaner ved Holmens Kirke.

28. 14/12 1792 [Københavns. civile Arresthus 11/11 1791] Johan Christian Wibe Stockfleth, født Sigdal, Aggershus Stift 1764; Fader: Niels Stockfleth Enge, Sognepræst; Moder: Gedske Pihl; Student Christiania 1785; Cand. theol. 14/7 1790, l.; ~ 3/9 1793 Frederikke Ulrikke Stockfleth, født 1769, † 8/2 1841; Fader: Vice-Admiral Villiam Walcker Stockfleth; Moder: Joh. Georgine Vieth; [12/12 1794 Gusdal, Follebo, Svatsum og Bødal, Guldbrandsdalen, Aggershuus Stift; † 1807].

Wittrock, Johan Georg, født 9/5 1812 Randers, Fader: Joh. Georg Wittrock, Major.
Student privat 1833, Cand. theol. 5/11 1839 og 30/4 1840 h (1—*1), fh. Kontorist og Proppe-
skærer i Thisted.

Han synes aldrig at have fået nogen teologisk karriere. I det mindste har han ikke kunnet findes i Grohshennig og Fausbølls senere udgivelse, men jeg har fundet:

Grohshennig side 602 - Vartov Kirke ?

18. 17. Oktober 1894. Johan William Hoff, født 11. Oktober 1832 i Rendsborg, Søn af Distriktslæge i Viborg Joh. Ant. Hoff og Kathar. Hannibaline Stockfleth.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 28-03-03 09:07

Der skulle kunne findes yderligere i efterfølgenden kilder/bøger:
Stockfleth   Barløse, Børge L.: En kaptajn af fodfolket, F. H. E. H.
Stockfleth 1829-1864. 14-I-1959 s. 1-23. PHT. [A].

Stockfleth   DAA slægtsoversigt: DAA 1886 Bd. III [A] [_*]

Stockfleth   Eyben, August von: Stamtavle over slægten Stockfleth som
agnatisk nedstammer fra Eggert Stockfleth (født i Haderslev,
begravet 21 marts 1638 paa Bragernæs kirkegaard ved Drammen),
med biografier. DK Kbh. 1929. 122pp. [db][fb].

Stockfleth   Krogh, F.: Dansk Adelskalender. DK Kbh. 1878. - Se også

Stockfleth   Michelsen, Seier: Flere tilløb til en familiekrønike, med
omtale af medlemmer af slægterne Faye, Flinthough, Holsten,
Irgens-Bergh, Jansen, Michelsen (fra Ulbølle), Pay og
Stockfleth. DK Vemmetofte 1989. 116pp. [fb].

Stockfleth   NN: 3-V-1896 s. 93-4, 7-VI-1921 s. 110, 8-I-1922 s. 104,
8-II-1923 s. 275, 8-III-1924 s. 126, 8-III-1924 s. 247,
8-IV-1925 s. 192, 8-V-1926 s. 76 og 8-VI-1927 s. 266. PHT.
[A].

Stockfleth, v.   Lengnick, Johan Carl Louis: Familien
v.Stockfleth. DK Kbh. 1841-58

mvh /Ejvind

Kommentar
Fra : gl495

Dato : 28-03-03 16:14

Hej !

Jeg har en Anne Maria Beate Stockfleth, * 16.7.1806 i Flensborg, forældrene er Hans Sørensen Stockfleth og Botilla Jacobsen, forældrene til Hans S. Stockfleth er Hans Christian Stockfleth og Fredrika Dankens. Jeg nævner dem, fordi navnet Stockfleth ikke er så hyppigt.

mvh
Cay-Erik Geipel

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-03-03 17:02

Til alle!

Jeg er ked af det på jeres vegne, men hun hedder Sophie Dorothea Stockfleth og i folketællingen 1845 boede hun sammen med sin dreng Helmouth i Storegade 32 Thisted Købstad og opgav sit fødesogn Thisted ( Det læser jeg det som).
MVH

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 04-05-03 13:33

Der er en, som er født omkr. 1817, måske familie:
Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Aalborg m-kort 1589, , Nørregade forhus stuen f.1, mat 675 nr 11, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johan Frederik Stockfleth, 73, Gift, husfader, dyrlæge, Kjøbenhavn
Sine Christine Stockfleth Fødst Krogh, 73, Gift, husmoder, , Aalborg
Severin Georg Stockfleth, 44, Ugift, barn, Styrmand, Aalborg
Ole Peter Thomsen, 40, Ugift, tjenestetyende, , Næsborg
Ane Erikka Klausen, 20, Ugift, tjenestetyende, , Ajstrup, Aalborg
---
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 04-05-03 13:39

En Dorthea i 1845, måske en slægtning?:
Samtlige personer i husstanden

Hjørring, Horns, Skagen Købstad, Skagen Østerbye distrikt, , 193, 218, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Eggert Gabriel Stockfleth, 65, Gift, , told og fyrinspeinr, Ebbeltoft
Dorothea Stockfleth, 60, Gift, , hans kone, Falster
Marie Johansdatter, 21, Ugift, , tjenestepige, Skagen
Christen Henrichsen, 31, Ugift, , tjenestekarl, Mygdahl [Hjørring]

Hilsen Jeannie

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 490 point
Dato : 04-05-03 13:47

Eggert Gabriel er her i 1801:
Samtlige personer i husstanden

Maribo, Falsters Sønder, Systofte, Christiansminde, , Gaard, 1, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Gerhard Faje, 41, Gift, Husbonde, Inspectiur paa Kongens Godser paa Falster,
Karen Kirstine Stochfleth, 26, Gift, Hans Kone, ,
Emiil Andreas Stochfleth Faje, 5, Ugift, Deres Børn, ,
Nanny Christine Margr. Faje, 4, Ugift, Deres Børn, ,
Anna Elisabeth Faje, 3, Ugift, Deres Børn, ,
Christian Ludvig Othar Faje, 1, Ugift, Deres Børn, ,
Eggert Gabel Stochflet, 21, Ugift, Mandens Svoger, Studius Juris,
Andrine Dorthea ?? født Stochfleth, 31, Ugift, Konens Sødskende, ,
Bolette Kirstine Margr Stochfleth, 2, Ugift, Konens Sødskende, ,
Anna Elisabeth Lund, 9, Ugift, Familie, ,
Claus Frederich Seidelin, 17, Ugift, ??, ,
Johan Christopher Bendzen, 17, Ugift, Skriverdreng, ,
Ole Bertelsen, 22, Ugift, Kudsk, ,
Marine Maria Emhart, 25, Ugift, Stuepige, ,
Maren Nielsdatter, 30, Ugift, Kokkepige, ,
Maren Hemmingsdatter, 22, Ugift, Bryggerspige, ,
Bodil Michelsdatter, 25, Ugift, Amme, ,
Anna Madsdatter, 13, Ugift, Tjenestepige, ,
--
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 04-05-03 18:37

Hej Jeannie!

Dit svar 04-05-03 vedrørende Eggert Gabriel Stockfleth, 65, Gift, , told og fyrinspeinr, Ebbeltoft og Dorothea Stockfleth, 60, Gift, , hans kone, Falster er et godt bud. Jeg søger efter "Sophie Dorothea Stockfleth" og måske er det moderen. Det må jeg undersøge på rigsarkivet. Når jeg først svarer nu er det fordi jeg lige er kommet hjem fra Frankrig.
Med venlig hilsen
2601.
PS. Begge dine svar er de bedste bud indtil nu.

Kommentar
Fra : familie

Dato : 19-05-03 08:01

Hej 2601

I 1816, da min 4xtip bliver viet i Fredericia, er der en kaptain Stockfleth som den ene af vidnerne. Ligeledes er der flere Stockfleth født i Fredericia - måske der kunne være en forbindelse her.

Hilsen Lykke

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-06-03 14:51

Hej Jeannie!
Du skriver den 04-05-03 om en famielie på Falster Eggert Gabriel Stockfleth. Bingo han er faderen. Jeg ved ikke hvordan du får de udlovede point, men du er den der burde have dem.
Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 20-10-03 16:20

Tak for svaret jkrjk2.
         Du havde ret.