/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Amputation
Fra : bauchmann
Vist : 1261 gange
400 point
Dato : 31-08-08 09:24

Hej til alle.
Fredag var jeg på hospitalet, hvor jeg fik til opgave at få andre der er amputeret til at fortælle mig om deres erfaringer med hensyn til fantomsmerter og andre negative ting, I må også gerne komme med positive ting. Det er en stor beslutning.
Torben

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 31-08-08 11:43

Hej Torben

kender heldigvis ikke noget til den problematik, men hvis jeg kommer i situationen engang,

vil jeg vende sagen lidt og se hvad alternativet til en ambutation er....

og så tage beslutningen derfra.

Hvis alternativet er værre end ambutationen, skal du jo ikke gøre det, men igen er der vel ingen

læge der råder dig, hvis det ikke på en måde er nødvendigt, eller din situation bliver værre efter.

et sådan indgreb er vel for at forbedre din nuværende situation.

prøv at google lidt på emnet, der finder du sikkert erfaringer der er beskrevet.

www.sundhed.dk har vel også noget.

Måske er der en forening for ambuterede der kan hjælpe.

Held og lykke til dig

/ Henrik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-08-08 13:24

Citat
Det er en stor beslutning.

Både JA og NEJ....

Det er som regel den "sidste udvej" på et problem...

Alt efter HVAD det er der skal amputeres kan du sagtens leve et "næsten" normalt liv..

Tekniske hjælpemidler er så godt udviklet i dag at mange "går" rundt med amputationer du slet ikke opdager hvis du ikke lige ved det...

Selv folk UDEN ben kører bil..

"Fantomsmerter" kan du ikke gøre så meget ved - det skyldes jo kroppens stadig har forbindelse til noget der ikke længere eksisterer. Dog skal siges at de tilfælde jeg kender til ikke har de store problemer i den retning. Det er næppe det der skal afholde dig.

Sålænge hovedet og humøret ikke fejler noget kan "videnskaben" næsten løse de øvrige problemer..

Prøv blot at se på OL for handikappede... Det er ufatteligt hvad mange af dem præsterer...

Men er det dig selv eller "blot" en opgave....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-08 16:29

Os der ser National Geographic så en udsendelse med en ung mand der var bjergbestiger. Efter et uheld i bjergene, hvor han fik koldbrand i benene, måtte de amputeres for at redde hans liv. Efter et sygeleje og genoptæning stavrede han hurtigt rundt på sine fine nye ben i det fineste 18/18 stål.

Det varede ikke så længe før gutten genoptog sin hobby og igen hang på en lodret klippevæg. Som han blæret sagde, nu kan der da ikke ske noget med benene, som ikke kan fikses på et øjeblik. Han var bare sej... så hvis humøret er ok og viljen ligeså kan man nå langt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-08 16:31

Ahh det var vist ikke stål, det lignede bare. De har sikkert noget der er meget lettere og lige så stærkt eller stærkere

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 31-08-08 16:35

Hej Bauchmann

Jeg har stået/står i samme situation og har gjort det i rigtig mange år, så vidt jeg husker begyndte snakken om amputation, for mit vedkommende, helt tilbage til sidst i 70erne.

Grunden til at jeg ikke har taget skridtet (endnu?) er dén som Refi så flot skriver IKKE er det der skal afholde dig fra at sige ja til en amputation!! (Hvordan du kan udtale dig om dette Refi, UDEN selv at være i situationen - er mig seriøst en GÅDE!)...Grunden er nemlig at jeg frygter at blive en af dem der må lide med fantomsmerter resten af livet. Og JA Refi - der ER faktisk MANGE som desværre aldrig slipper for disse smerter.

Jeg har talt fantomsmerter med både eksperterne og amputerede patienter, gennem alle årene og konklussionen af den viden jeg har indhentet dér, er at - det er IKKE alle som kommer af med disse fantomsmerter - der er mange som må leve med dem, livet ud.
Jeg har et smertelindringsapparat (et strømapparat som hedder TNS) - dette apparat har vist sig at være særdeles effektivt i behandlingen af fantomsmerter - nogle er endda blevet smertefri, med godt nyt liv til følge.

Jeg kan ikke tale på dine vegne - kun på mine egne.
HVIS jeg skulle amputeres, ville det være på grund af kroniske smerter (24/7) - "intet andet". Dette vil sige at jeg kan risikere at 'komme fra asken til ilden' - hvis jeg bliver en af dem som ikke slipper af med fantomsmerterne.
Dette er grunden - og den ENESTE grund, til at jeg hidtil har fravalgt amputationen.

Jeg vil tilføje at jeg ville sige JA TAK til amputationen, HVIS jeg skulle amputeres af en af følgende årsager:

- kræft
- blodprop
- koldbrand

- eller lignende - altså hvis der var fare for mit liv og en amputation ville kunne mindske/minimere denne fare.

Jeg ville til enhver tid foretrække et liv som amputeret fremfor et liv med en af de ovennævnte tilstande. Jeg har set mange amputerede leve gode liv, lægerne er blevet fantastisk dygtige på rigtig mange områder.

Gør som jeg har gjort gennem årene - hvis du møder en amputeret på din vej, så stop vedkommende og spørg om du må stille ham/hende nogle spørgsmål FORDI du selv står foran beslutningen om amputation! Jeg har altid fået søde svar, uanset om svarene har været positive eller negative - alle har været søde og venlige til at dele ud af deres erfaringer.

Rigtig meget held og lykke i din beslutning Bauchmann. Det er svært - helt utroligt svært, det ved jeg men lad noget tid gå og lad tankerne flyve omkring emnet, så tror jeg at du, på et tidspunkt, vil være nået frem til den beslutning som er den rigtigste og klogeste for dig og dit fremtidige liv!

,Mmange varme tanker fra Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 31-08-08 16:39

Humør og vilje? Ja, det hjælper MEN - har man smerter døgnet rundt, så kan det altså knibe gevaldigt. Hvis man IKKE har smerter og 'kun' skal leve med at være amputeret, ja så er der ikke så meget at rafle om....men smerter kan virkelig nedbryde et humoristisk og viljefast sind.

Der er ingen garantier for noget som helst - vi må vælge at lytte til eksperterne på området - både de faglige og vores medmennesker som selv er i situationen - og så, ud fra deres erfaringer, tage beslutningen.

Men det er pokkers svært, er det!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-08 16:44

Dorthe...jeg videregav ingen garantier, men fortalte blot en solskinshistorie. Jeg er sikker på at Tordenkalven ved, at man ikke laver statistik på ET tilfælde. Min genfortælling viser blot, at der findes lykkelige amputerede mennesker.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 31-08-08 17:42

Hej
Tak for de svar jeg har fået, men håber på flere. Grunden til at amputation er på tale, er et smertehelvede. Siden 1977 har jeg fået 27 operationer i v. knæ. Efter den sidste i 2000 har det ikke været godt. De sidste 1½ år har jeg derfor overvejet min situation, og kommet dertil at jeg er villig til amputation. På trods af smerter har jeg ikke tabt humøret. Det koster mange kræfter især når jeg er sammen med andre, forventer de de evigglade Torben.

Torben

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 31-08-08 18:15

Citat
"Fantomsmerter" kan du ikke gøre så meget ved - det skyldes jo kroppens stadig har forbindelse til noget der ikke længere eksisterer.

-kommer som en stor overraskelse for mig, hvis det skulle være korrekt.. Hvordan kan kroppenm stadigt have kontakt med "noget, der ikke eksisterer længere"?

Jeg ved ikke meget om emnet, men jeg har netop læst i en bog for nyligt (af Læge Jens-Jørgen Graversen), at fantomsmerter var noget, det ubevidste fandt på... Han gav i bogen et eksempel på, hvordan han i løbet af én konsultation fik "vendt" det for en patient som led meget af fantomsmerter... Og jeg tør næsten ikke sige det... lægen brugte hypnose som en del af konsultationerne..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-08-08 18:46

Citat
Jeg ved ikke meget om emnet

Hvor har du ret

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 31-08-08 18:50

Citat
Jeg ved ikke meget om emnet

.. men tør alligevel komme med en udtalelse eftersom jeg ikke er alene i den sag... Jeg indrømmer det bare..

Og nej.. lægen, jeg refererede til ved nok heller ikke noget om det. Han havde jo kun 20 års erfaring i sin praksis...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-08-08 21:16

Jeg kender et par ambuterede, den ene vågnede op efter en ulykke og havde mistet en fod, den anden fik benet fjernet p.g.a. koldbrand.

Ham der fik fjernet foden fik fantomsmerter mens hende der fik fjernet benet ikke fik. Lægerne sagde at det var fordi hun psykisk kunne forberede sig på det mens manden fik ambuteret akut.

Så hvis du på forhånd ved hvad der skal ske, så er der mulighed for at der ingen fantomsmerter kommer.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 01-09-08 09:11

Tak for alle de gode svar. Jeg forhøjer pointene for at få flere kommentarer.

Torben

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 400 point
Dato : 01-09-08 12:25

Hej Torben

Kender du FA- Foreningen for Ambuterede? Her kan man bl.a. få vejledning og konsulentbistand, både telefonisk og pr mail.

Prøv at se på denne side - Håber du kan få den rådgivning, du har brug for der.
http://www.amputerede.dk/index.html

Mange hilsner fra Helle

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-09-08 12:33

Hvad er der galt med "P"

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-09-08 23:06

110% enig Klumme

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 03-09-08 10:03

Tak for svaret HelleBirgitte. Der fik jeg mange gode oplysninger.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-09-08 11:02

Det er jeg glad for at høre

Takker for point

Mange hilsner fra Helle