/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hjælp
Fra : Joans
Vist : 845 gange
20 point
Dato : 31-08-08 08:30

Jeg har tidligere spurgt det nedenstående spørgsmål.

Sidste år holdte jeg ferie på mit arbejde og så havde jeg også to ugers til rådighed hos min dagpenge. så brugte jeg ferie kort hos dagpenge. Men i dag er jeg blev arbejdsløs og dagpenge vil ikke betale mig en krone fordi de mener at jeg har fået både lån fra arbejdsgiveren og ferie penge fra dagpenge. Er der en der kender reglerne? Må man ikke få feriepenge fra dagpenge og ferie penge fra sit arbejde samtidigt?

Mit spørgsmål er:

Jeg har betalt tilbage til dagpenge men nu har jeg yderligere fået 127 timers karantæner. Er det lovligt at man får karantæner i 127 for siv for a.kasse der står i deres brev?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-08-08 08:32

Citat
Må man ikke få feriepenge fra dagpenge og ferie penge fra sit arbejde samtidigt?

nej

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 31-08-08 09:23

Ja det er lovligt at give dig karantæne.

Hvis du ikke er enig i afgørelsen så fremgår det af afgørelsen at den kan ankes.

Men begrundelsen for karantænen er vel at du uberettiget har forsøgt at hæve dagpenge i en periode hvor du fik penge fra din arbejdsgiver til at holde ferie for.

Det kaldes også for socialt bedrageri så i stedet for at være sur over dine 127 timers karantæne skal du være glad for ikke at være meldt til politiet.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 31-08-08 09:31

Næh, det må man ikke. Du skulle have indrapporteret det antal dage og tidspunktet for afholdt ferie fra dagpengesystemet. I den periode kan du naturligvis ikke oppebære løn eller feriepenge fra arbejdsgiver.
At du alligevel har gjort det kan opfattes som socialt bedrageri, og det er ikke smart.
Din karantæne slipper du ikke for.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 31-08-08 09:33

Nåh - der kom et lille "overlap" med Thomas.Haugaard's indlæg - sorry

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 31-08-08 09:40

Ok i har fuldstændig misforstået mig.

Jeg holdte ferie fra arbejde og havde ikke en krone optjening hos arbejdsgiveren men så havde jeg 13 dage hos a-kasse og jeg holdte ferie hos a-kasse-Jeg vidste overhovedet ikke om at arbejdegiverne betaler min løn. Mens jeg holdt ferie i udlandet, så har arbejdsgiveren betalte min løn jeg vidste ikke om arbejdsgiveren betaler min løn.. Hvad skal jeg gøre nu? Jeg er en meget lovlydig borger. Har aldrig haft problemer og vil aldrig i mit liv lave socialbidrageri.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-08 09:41

127 timers karantæne...det er eddemame billigt sluppet, du.

Tidligere var det udelukkelse for at få dagpenge i ET år hvis der var hævet uretsmæssige dagpengeferiepenge på fagforeningen. (uretsmæssigt er hvis man får løn eller feriepenge samtidigt med fra sin arbejdsplads)

Og som nævnt kunne du være blevet meldt for bedrageri.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-08 09:44

Citat
Hvad skal jeg gøre nu? Jeg er en meget lovlydig borger

Du har betalt pengene tilbage, jo, og så er der kun at acceptere at du har fået karantæne og så vente til du kan få penge igen.

Så er det ude af verden.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 31-08-08 10:25

Citat
Jeg er en meget lovlydig borger

Jamen, det er du altså ikke i dette tilfælde - bevidst eller ej.
Ved din underskrift på feriekortet erklærer du jo, at du ikke oppebærer ferie eller løn andre steder fra i den ønskede ferieperiode.
"Kursen" i dagpengesystemet er strammet gevaldigt op i de senere år, og jeg tror ikke, at din påstand om god tro holder nogen steder.
Som Dova skriver synes jeg, at du er sluppet heldigt/billigt. Det kunne være endt meget værre.
Accepter tingenes tilstand !!!
- og så er du jo også blevet så meget klogere undervejs, og det er vel ikke så ringe endda.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 31-08-08 11:49

jeg ved ikke om spørger her stiller spørgsmålet forkert.

jeg læser det som følgende :

du har holdt 14 dages ferie fra din arbejdsplads hvor du ikke havde optjent ferie penge. men du havde ferie tilgode fra din tid hvor du var på dagpenge og det er de penge du har fået udbetalt og brugt. uden at vide at på din arbejdsplads får man løn under ferie . så du har fået begge steder

er det sådan det skal forståes ?????????

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 31-08-08 12:18

Problemet er nu skal jeg også kontakte min tidligere arbejdsgiver og fortæller dem at I havde betalt min løn under ferie? Jeg havde på ingen måde forventet at skulle få løn fra arbejdsgiveren, derfor valgte jeg at holde ferie hos a-kasse.

Hvad skal jeg gøre? Jeg havde jo oplyst arbejdsgiveren at jeg skulle på ferie og de vidste jo godt men betalte løn til mig alligevel? Hvad skal jeg dog gøre? Jeg er totalt forvirret.

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 20 point
Dato : 31-08-08 12:55

Du skal da ikke gøre mere !!!

Sagen er jo afklaret med din a-kasse. Din arbejdsgiver kan i princippet være ligeglad, og jeg er sikker på, at han er klar over, at han betaler løn under ferie.

Godkendelse af svar
Fra : Joans

Dato : 31-08-08 13:23

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 31-08-08 16:11

Det var så lidt.
Håber for dig, at du er blevet lidt klogere undervejs. Man har jo selv pligt til at sætte sig ind i tingenes tilstand.
Jeg er nu sikker på, at denne sag er overstået for dit vedkommende.