/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvor meget spænding ?
Fra : bigfool
Vist : 2247 gange
100 point
Dato : 30-08-08 12:15

Når en 12 volt akkumulator er fuldt opladet og ellers sund, hvor meget spænding skal den så afgive?
Jeg mener det bør ligge omkring 13,5 volt og der omkring ligger det også hos mig, når jeg har haft sat laderen til natten over, men efter et par dages almindelig brug og kørsel falder spændingen til omkring 12,5 - 12,6 volt - Batteriet er ca. 8 år gammelt: Er det snart på tide at skifte det?

Bigfool

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-08 12:23

14,4 V er det normale

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-08 12:24

Hvis du ikke har problemer med elsystemet er der ingen
grund til at skifte batteri.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-08 12:28

Citat
Batteriet er ca. 8 år gammelt

Ud med lortet....

Det er tjenlig til udskiftning - et nyt koster måske 500 kr...

Alene det at du bruger lader siger lidt om problemerne

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 30-08-08 12:38

Dine målinger viser at alt er i orden, statistisk er et otte år gammelt batteri nået til slutningen, men
tidspunktet for udskiftningen kommer den dag det ikke kan trække starteren rundt. Mvh. K.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-08 12:39

Følgende er klippet fra Varta's hjemmeside:

"Ved opbevaring i vinterhalvåret, skal du sørge for, at batterikablerne er fjernet fra polerne. Batterier opbevares bedst køligt, men ikke fugtigt. Husk at batteriet skal fuldlades inden det sættes til hvile. Se til batteriet med mellemrum og mål hvilespændingen. Er den under 12,4 V skal batteriet lades op til 12,7 V."

Så det kunne være rart lige at få afgjort den korrekte hvilespænding...

Bigfool

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-08 12:41

Batteriladere er justeret til at lade op til 14,4 V
Om det så er 12,7 V når du henstiller betyder ikke en skid.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-08 12:42

Nu skal du ikke leve op til dit nickname eller ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-08 12:44

Citat
Ved opbevaring i vinterhalvåret

Bliver det ikke opbevaret i bilen året rundt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-08 12:47

Han går sikkert i spåner hvis det 12,4 V lillejuleaften.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-08 12:47

Jo, batteriet sidder i bilen året rundt, men mit spørgsmål går egentlig mest på, om batteriet er ved at være "træt", for så vil jeg jo gøre nogle tiltag inden vinteren banker på - Derfor også spørgsmålet om størrelsen af hvilkespændingen.

Bigfool

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-08 13:16

Jamen som allerede sagt.....

Alene det at du overhovedet skal bruge en lader gør det tjenlig til udskiftning.....

Og efterår er med sikkerhed bedre end forår....

Det ER for sent når du til vinter IKKE kan starte....

Og drop du bare måleriet...

Bilbatterier i dag passer sig selv til de skal udskiftes...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 30-08-08 13:20

Et 8 år gammelt batteri er gammelt og begynder at være svag.
Et nyt koster 500,-
Hvor meget vil du betale for at undgå at ende i den situation at du ikke kan starte bilen en kold vinternat når du skal køre dit livs udkårne hjem?

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 30-08-08 13:38

I al beskedenhed med min elektronik uddannelse, forekommer det mig at, der er lidt forvirring omkring HVORNÅR de forskellige spændings niveauer skal måles, og HVILKE spændingsniveauer der kan forventes målt.

Når batteriet sidder i bilen, motoren kører i tomgang og generatoren dermed lader på batteriet, skal batteri spændingen - DIREKTE på polerne - være maksimalt 14,4V. Bemærk at spændingen skal måles efter et par minutters tomgang, for at startstrøms forbruget er blevet kompenseret på batteriet.
På lidt ældre biler vil der U-undgåeligt være lidt korrosion i diverse kabelforbindelser, hvilket medfører spændingstab afhængigt af det aktuelle strømforbrug.
Man må derfor forvente en normal spænding på batteriet i området 14,1V - 14,4V, når motoren kører.
Dette gælder uanset batteriet er helt nyt eller gammelt. Er spændingen højere, er generatorens lademodul defekt.
Er spændingen lidt lavere, (måske 13,6V - 13,9V) er problemet mest sandsynligt korrosion i kabelforbindelser, krimpninger og poler, i forbindelen fra generator til batteri.
Er spændingen væsentligt lavere, er det mest sandsynligt generatorens lademodul som er defekt (udslidte slæberings kul) og derfor ikke længere lader på batteriet.
Bemærk, at på lidt ældre biler kan der opstå problemer med dårlig stelforbindelse fra generatorens hus til motorblokken, pga korrosion i opspændingsflanger osv.
Ofte er den bedste løsning her et svært kabel direkte fra generatorens hus direkte til batteriets minus pol. Det kan mirakuløst "hente" 0,2-0,5V på ladespændingen.

Batteriets hvilespænding har derimod væsentligt lavere spændings niveauer.
Bemærk at hvilespændingen skal måles flere timer efter at ladning på batteriet er ophørt, da batterispændingen falder ganske langsomt fra lade til hvile spænding.
Nye friske batterier, vil have en fuldladnings spænding på omkring 12,8V. Det kan svinge en enkelt eller 2 x 0,1milliVolt, afhængig af fabrikat og helt præcis ladestilstand. Men maksimalt 12,9 og minimalt 12,7 er helt fine tommelfinger grænseværdier for et frisk fuldladet batteri.

Alle almindelige blycelle batterier har en væsentlig selv afladning, hvilket betyder at hvilespændingen ganske langsomt over flere måneder falder til tom-spændingen.
Hvor lang tid der går, afhænger af batteriets kvalitet, fabrikat og alder (sulfaterings tilstand). men som regel kan man forvente at et godt batteri kan starte en almindelig famileibil, selv efter ca. 2mdr's stilstand.
Men det varierer vildt meget afhængigt af diverse elektronik udstyr monteret. Visse billige alarmsystemer og radioer kan dræne et batteri i løbet af 2 uger, pga. diverse lysdioders strømforbrug.
Det kan en defekt bagagerums, motorrums eller handskerums lys kontakt i øvrigt også, men normalt går det hurtigere da en glødelampe bruger mere strøm.

Lader man på et batteri over et helt døgn med en standard 5-6Amperes (eller mere) lader, skulle batteriet gerne være fuldladet. Vær opmærksom på, at billige standard ladere IKKE stopper ladningen på batteriet, når spændingen når op på 14,4V. Det bedste er at man tjekker ladespændingen med et par timers mellemrum - med et voltmeter - og piller laderen fra når spændingen er nået op på maksimalt 14,5V.
Venter man herefter endnu et døgn uden lader monteret, finder man batteriets aktuelle hvilespænding. Den skulle gerne være mindst 12,5V for et stadigt brugbart batteri.
Er spændingen faldet til 12,4V eller derunder, ville jeg udskifte batteriet.
Hvilket batteri fabrikat man skal købe, afhænger af éns personlige mærkevare religion.

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-08 13:51

Tak for svaret Beestone - Det var godt nok en større udredning, men jeg læser den som at min akkumulator klarer sig lidt endnu, når jeg efter 3-4 timers stilstand kan måle 12,5-12,6 volt.

Også tak til (næsten) alle øvrige besvarelser!

Bigfool

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-08-08 15:26

Beestone svar er helt fint. Skal bare supplere med at hvile spændingen også afhænger af temperaturen. Den duer ikke til at afgøre om batteriet er ved at være udtjent. Det afgørende er om det kan starte vognen. Der kræves at det nogenlunde holder spændingen selv vet et par hundre amperes kortvarig belastning, når det er iskoldt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-08-08 17:38

Hvis du skal finde ud af om batteriet et ved at være træt skal du måle syrevægten, det kan de gøre for dig på at autoværksted.

En anden ting kan væer at cellerne mangler deminiraliseret vand, det kan du selv tjekke ved at se om det er syre op over pladerne, når du kigger ned i cellerne. Hvis de mangler deminiraliseret vand kan du efterfylde, de købes på tanken....

En anden ting kan være at din bil ikke lader som den skal. Det kan du tjekke ved at måle din batterispænding når motoren køre, Her skal du med tændt blæser og lys på måle ca. 13,8 Volt.

Mangel på ladning og mangel på deminiraliseret vand (syre) - kan godt virke som et træt batteri.

Men tjek lige syren først...

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-08-08 17:41

Jeg havde ikke lige se at spørgsmålet var besvaret.
god dag til alle.

Hvade været væk far PC
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-08-08 17:44

Nå helt galt er det da ikke da Beestone ikke beskrev forholdet omkring manglende syre.

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 30-08-08 20:15

Glem alt om spænding morgen aften,vægtfylde samt diverse målinger.
Hvis din bil starter om morgenen,så er alt OK.Til vinter er det godt, hvis du en gang om måneden, lader din batteri op med ladeapparaten. Efter vi kører med kørelys, du om vinteren bruger en masse ekstra strøm,kniber det for de fleste biler selv at lade batteriet fuld op.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 31-08-08 12:57

Mangler lige at nævne over for de sidst ankomne indlæg, at akkumulatoren er af den "vedligeholdesfri" type, hvorfor man (vistnok) ikke kan måle syre- eller væskebestanden - ejheller påfylde demiraliseret vand.

Men ellers tak.

Bigfool

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-08-08 13:04

Hvis du kan pille propperne af af, er den ikke helv vedligeholdelses fri....
vedligeholdelses fri - svejset sammen, så kan du selv afgøre om den er det.

En del akumulatore sælges som vedligeholdelses fri, uden at være det.

vh Ben