/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Strand skaller lugter...
Fra : theill
Vist : 6883 gange
50 point
Dato : 30-08-08 00:56

Vi har samlet nogle skaller fra standen som er begyndt at lugte ganske forfærdeligt...
Nogen der ved hvordan man fjerner denne stank...???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-08 01:30

Jeg ville give dem en gang klorin/smide dem ud... kender alt for godt stanken da sønnen gemte dem på sit værelse

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 25 point
Dato : 30-08-08 02:59

Rodalon fjerner lugten.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-08 07:41

Hvis der stadig er et bløddyr indeni så spis det ikke.

Men ellers børst dem blidt for at fjerne rester af indtørret slim eller tang, og så en gang Rodalon.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-08 08:08

Strandskaller er kalk, og de ødelægges af diverse kemikalier.

Der er kun at lade dem ligge i det fri indtil de holder op med at lugte.

Grunden til de lugter er fordi der stadig er materilae i dem der ikke er helt rådnet væk.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-08-08 09:38

Rens og kog dem

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 30-08-08 10:02

Hej

Mit forslag er at du lægger dem i altan eller i haven. Lugten forsvinder ikke, hvis du vasker dem med klorin.

Held og lykke

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-08-08 21:19

Læg dem i en spand med Klorinopløsning og skyl godt efter og lad dem tørre udenfor eller
Kog dem og lad dem tørre ude.

Hvis det er skaller, hvor der sidder rurer på - er der levende organismer inde i rurerne i mange dage efter at man har taget skallerne op. Du skal prikke hul på rurerne inden du gør, som jeg har skrevet ovenover.

Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 05-09-08 19:12

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-09-08 19:24

Hej
Rodalon fjerner lugten, men ikke de døde dyr, der gemmer sig i skaller og rurer.
Det nytter jo ligesom heller ikke at fjerne lugten fra en hundelort uden at fjerne lorten
Mange hilsner Ingelein