/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kan fluer bide???
Fra : theill
Vist : 9834 gange
50 point
Dato : 30-08-08 00:52

Hej...
Jeg har et lille vædemål kørende...
Om en flue kan bide eller ej...???
Jeg påstår at de kan...
Men jeg skal bruge nogle "beviser"...
Er der ved hvor jeg kan finde dem...???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-08 01:02
Kommentar
Fra : iah

Dato : 30-08-08 02:14

Du har ganske ret!

http://www.rentokil.dk/da/skadesdyrsguider/insekter-og-edderkopper/fluer/hestebremse/index.html

Uddrag af teksten her:

Hestebremse

Familie: Tabanidae
Udseende: Voksne kan blive op til 25 mm lange. Sort til mørk brun i farve med grønne eller sorte øjne. Hannerne har sammenhængende øjne, hvilket gør det nemt at skelne dem fra hunnerne, der har øjnene anbragt med stor afstand.
En hestebremses bid kan være meget smertefuldt. Til forskel fra insekter, der gennemtrænger huden, har hestebremsen en mund, der arbejder som små knive, der åbner huden med en sakseagtig bevægelse.

De er mest aktive i dagtimerne. Som ved myg, er det hunnen der bider.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 25 point
Dato : 30-08-08 02:54

Ganske almindelige fluer kan ikke bide, de har ikke noget at bide med, men særlig op til regnvejr kan fluer suge så hårdt at det gør ondt og mærkes som et bid, jeg kan ikke bevise påstanden men en flue har ikke noget værktøj som kan bide, den har en sugesnabel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-08 03:04

Måske har du lidt ret, klik på linket og rul ned til stikflue, den ligner den almindelige flue: http://www.naturguide.dk/insekter/fluer.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-08 08:13

o.v.n. har helt ret

Citat
Ganske almindelige fluer kan ikke bide, de har ikke noget at bide med

Og også ret i, at de der "bider", ikke bider, men stikker

Citat
stikflue

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-08-08 08:18

Der er hestebremser og andre insekter som bider så det gør undt. Overfladisk set ligner de fluer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-08 09:24

Og hestebremser er sgu ikke til at jage væk når de først har fået kig på een.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-08-08 09:39

Nope de kan ikke bide.
Når de spiser putter de syre på maden som opløses også suger det det op med deres trompet mund.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 30-08-08 09:50

Jeg har ladet mig fortælle at i meget tørt vejr bider de ikke, men de niver lidt væske ud af huden, jeg har desværre ikke noget bevis på det, men andre insekter bruger samme metode har jeg ladet mig fortælle og jeg har selv mærket. AV det gør ondt.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 30-08-08 13:53

Citat
o.v.n. har helt ret

Citat
Ganske almindelige fluer kan ikke bide, de har ikke noget at bide med

Og også ret i, at de der "bider", ikke bider, men stikker

Citat
stikflue

Vrøvl Dova og o.v.n.

En hestebremse ER en flue OG den bider hestebremsen har en mund, der arbejder som små knive...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-08-08 14:27

En hestebremse er en flue??

Citat
Hestebremser
Hestebremsen er en behåret, broget flue, med svagt gennemsigtige vinger. Den er noget større end den almindelige stueflue.

Hér: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=729/sprog=1/grp=7/menu=12/

- ja, en hestebremse er en flue......men hér menes vist den helt almindelige 'stueflue'?

God weekend
/Dorthe

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-08 16:37

Næh, den er mere spy....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-08 16:38

TJENER !!!

Kommentar
Fra : iah

Dato : 30-08-08 17:06

Citat
men hér menes vist den helt almindelige 'stueflue'?

Hvordan kan du vide det Dorthe?
Har du spurgt theill?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 30-08-08 17:56

Citat
TJENER

To merer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-08 18:29

Det omhandlede nu mere om hvad der svømmer rundt i suppen.

Godt spisested, 10.000 fluer kan ikke tage fejl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-08 21:42

Hestebremser bider IKKE.......men det gør hesteklægen, som er et helt andet insekt.

Der er også mange der fejlagtigt tror, at det er hestebremser der bider hestene, ,men det gør de ikke, de lægger kun æg i hestens pels....

Citat
Hestebremsen ligner lidt en bi. Den kan hverken bide eller stikke,

Fra

http://www.naturguide.dk/insekter/blodsugere.htm

Kommentar
Fra : iah

Dato : 30-08-08 23:41

Der findes angiveligt flere familier af Hestebremser:

Hestebremse
Familie: Tabanidae som bider
http://www.rentokil.dk/da/skadesdyrsguider/insekter-og-edderkopper/fluer/hestebremse/index.html

Hestebremsen(Gasterophilus equi) som ikke bider
http://www.naturguide.dk/insekter/blodsugere.htm

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 05-09-08 19:10

Tak for svaret o.v.n..