/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
fjernelse af fugeslør
Fra : g7790210
Vist : 11530 gange
20 point
Dato : 29-08-08 22:07

jeg har i forgårs lagt klinker på min terrasse...og fugede i går. I dag vaskede jeg dem så med noget klinkerens for at få fugesløret væk. Dette lykkedes desværre ikke. Talte så med en murer, der anbefalde følgende metoder. Eddikesyre+vand 1/1 eller saltsyre+vand 1/10. Jeg forsøgte begge metoder, men desværre også uden noget synligt resultat... jeg har endda lagt på mine (nu meget ømme) knæ og skruppet, men af vil fugesløret umiddelbart ikke!!!!

Jeg har så lige set på nettet at stark anbefaler et følgende metode:

"Fila Deterdek

Fej gulvet omhyggeligt.
Fordel Deterdek i blandingsforhold fra 1:5 til 1:10, alt efter hvor kraftig en belægning der er tale om.
Vent et par minutter. Benyt evt. en polermaskine med enkelt skive (grøn skive) og en væskesuger eller en stor børste og en klud.
Skyl efter med rigeligt vand så det sikres, at alle opløste rester er fjernet."

Nogen der har erfaring med dette eller lign produkt og med effekten af brugen af en polermaskine??

Skal lige for god orden sige at klinken jeg har lagt er en alm. type klinke og altså ikke en natursten.

Håber dæleme at der er nogen der kan hjælpe!!!!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-08-08 22:32

med syre er det bedst at være hurtig, og bruge det lige erter fugningen. Når fugematerialet er hærdet tager syren længere tid om at opløse fugematerialet på fliserne.

Husk at syre virker lige så nedbrydende i fugen som ovenpå fliserne.
Man kan dog hæmme syrevirkningen på fugerne noget ved at vande godt først med rent vand. Så tørres fliserne , men ikke fugen . Derefter fortyndet saltsyre på fliserne . Lad det sidde lidt og genvæd og gnub lidt med en svamp med saltsyren. Derefter afvask ning skylning i rigeligt vand.
Syren virker kemisk nedbrydende på fugematerialet. Det hjælper ikke meget med knofedt i den sag.

Hvis syre har svært ved at virke, kan det være fordi din klinkerens , har indeholdt voks eller andet som fedter sløret ind og beskytter det mod syrevirkningen. Det skulle du nok ikke have brugt.

Hvad var der ifølge deklarationen i den klinkerens. ???

Hvis der står "renser og beskytter" er det ikke så godt.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 29-08-08 22:41

prøv dig frem med saltsyre+vand 1/9 - 1/8 - 1/7 - 1/6
Brug en gulvskruber eller lign. Skal være en børste med stive hår
Husk at skylle efter med ren vand bagefter
du kan derefter bruge en klinkeolie

Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 29-08-08 22:45

af hvad jeg kan se skulle den ikke indeholde noget voks eller andet beskyttelse men har kun det formål at fjerne kalkslør, cementrester m.m, ....

der står dog bakteriehæmmende, men ved ikke om det skulle give det problem du omtaler??

http://lip.dk/?ID=421&WEBID=0

Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 29-08-08 22:46

Citat
Hvis syre har svært ved at virke, kan det være fordi din klinkerens , har indeholdt voks eller andet som fedter sløret ind og beskytter det mod syrevirkningen. Det skulle du nok ikke have brugt.

Hvad var der ifølge deklarationen i den klinkerens. ???

Hvis der står "renser og beskytter" er det ikke så godt.

af hvad jeg kan se skulle den ikke indeholde noget voks eller andet beskyttelse men har kun det formål at fjerne kalkslør, cementrester m.m, ....

der står dog bakteriehæmmende, men ved ikke om det skulle give det problem du omtaler??

http://lip.dk/?ID=421&WEBID=0

Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 29-08-08 22:48

Citat
prøv dig frem med saltsyre+vand 1/9 - 1/8 - 1/7 - 1/6
Brug en gulvskruber eller lign. Skal være en børste med stive hår
Husk at skylle efter med ren vand bagefter
du kan derefter bruge en klinkeolie

har forsøgt metode med saltyre, gulvkrubbe og grundig efterskylning....

hvilket formål har klinkeolien?....kan den noget mht. fjernelse af slør?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 31-08-08 17:33

Citat
har forsøgt metode med saltyre, gulvkrubbe og grundig efterskylning....

hvilket formål har klinkeolien?....kan den noget mht. fjernelse af slør?

Klinkeolie gør kun at klinkerne ser nye ud, kan kun fjerne synet af evt. kalk/cementslør. Men når klinkeolien er slidt væk, så vil du kunne se sløret igen. Men med tiden, vil alt slør være slidt væk.