/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Tilslutte en netværksprinter
Fra : ingelein
Vist : 2179 gange
40 point
Dato : 29-08-08 22:04

Hej
Jeg kunne tænke mig at nogen herinde ved, hvordan jeg skal tilslutte en netværksprinter.

Der er 10 computere som er på nettet via modem-router-switch.
Kan netværksprinteren - en Brother laserprinter - tilsluttes et netstik ligesom Pc' erne?

Og hvad så? Hvordan får jeg alle computerne dirigeret hen til printeren?

Desværre aner jeg ikke en dyt om det, men det bliver mig, som skal installere skidtet.

Jeg ved det lyder dumt og at jeg "blotter" mig med dette spørgsmål, men jeg skal jo videre!
På forhånd tak.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 29-08-08 22:23

Hvis det er en "rigtig" netværksprinter så har den en netværkskort og den bruger samme netværkstik/ledninger og det er bare at sætte den til netværket og så følge vejledningen
der må følge med printeren. Der må være en cd'er eller en manual med printeren.

Man kan også bruge en "almindelig" printer og så tilslutte den en printerserver og printserveren tilslutter man så sit netværk og igen så følger man vejledningen der følger med printserveren.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-08-08 22:50

Hej wacher
Jeg har lige læst Vejledningen til installation af Brother HL-4040CN - desværre på Norsk/svensk, men jeg har da forstået det meste.
Men ved gennemlæsnig kommer jeg i tvivl om hvad en netværksprinter (Den har netkort) er i forhold til det man i bogen kalder en delt netværksprinter. Jeg går ud fra at det er det sidste vi har.
Jeg kan læse at der skal angives en IP-adresse for printeren (?) - det må så være den IP adresse, vores router har- eller mere banalt - den adresse vi har fået tildelt for opkoblingen til netværket af vores udbyder.
Hvis du kan svare på disse spørgsmål, kan jeg lukke tråden
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 29-08-08 23:20

Hvis jeres printer har net kort er det en netværksprinter.
En delt printer er normalt en printer der er koblet til en PC (oftest med USB), denne PC skal så køre for at andre PC'er på netværket kan bruge printeren.

Som regel kan man finde printerens ip-adresse ved at gå ind i konfigurationen for routeren.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 30-08-08 07:24

Nej det er ikke den ip-adresse udbyderen giver jer. Routeren bruger den ipadresse i får af udbyderen. Routeren laver så nogle "interne" ipadresser til det udstyr der er tilsluttet routeren. Hver pcer der er på netværketet får en ipadresse af routeren og andet udstyr - herunder printeren - får ligeledes en ipadresse. De interne ipadresse plejer at være 192.168.0.X. X er så nummeret på udstyet tilsluttet routeren. Routeren tager det første nr. f.eks. 192.168.0.1 og hvis du går ind i routeren så må der være et sted du kan liste ipadresserne på det tilsluttede udstyr.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-08-08 09:25

tryk menu start > instillinger > printer og faxenheder
vælg tilføj en printer > næste > vælg "Netværksprinter eller printer der er tilslutte en anden com"
så skulle den gerne selv sætte den op

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-08-08 09:45

jeg ville også gerne dele en printer på netværket men da jeg ikke kunne finde en driver til vista gik det istå.

Det lader til man skal installere en driver på hver computer eller allesammen på serveren. problemer er bare man kan ikke vælge og installere en vista driver på xp.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-08 11:48

Du skal installere printeren på alle computere som skal bruge denne printer, under installationen skal du åbne en printer port på computerne som peger på printerns netkort, det står garanteret i brugsanvisningen, om hvordan du gør det, findes brugsanvisnigen på nettet ? Så vi kan læse og bedre hjælpe dig, begynd med en computer og Tilføj en printer, følg guiden og gør undervejs som der står i brugsanvisningen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-08 11:50

Citat
Brother laserprinter - tilsluttes et netstik ligesom Pc' erne?
ja en printer med eget netkort tilsluttes routeren lige som en computer

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-08-08 12:33

Hej
Hermed linket til vores Brother Laser Printer.
http://www.brother.dk/g3.cfm/s_page/60960/s_level/21640/s_product/HL4040CNZW1
Jeg er selv ved at læse, men der opstår sikkert spørgsmål undervejs.
Ok med at der skal indlæses driver på hver hver pc, som skal bruge printeren.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-08 13:26

Ja der skal ikke kun indlæses driver, der skal tilføjes en printer, driveren bliver du bedt om undervejs, du får et vindue hvor du skal klikke på Har cd eller diskette, og der lægger du din cd i og klikker på ok, så installeres driveren, spring over punktet med at tilslutte printeren

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 40 point
Dato : 30-08-08 13:35

Har du denne vejledning ? http://welcome.solutions.brother.com/BSC/public/files/dlf/doc002224/HL4040CN_HL4050CDN_HL4070CDW_NUG_Dan_B.pdf der står trin for trin og på dansk, hvordan du gør, det er fra side 11 og ned at det bliver interessant for dig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-08 13:37

Hvis det er computere med Vista så skal du ikke bruge CDen med drivere, de er indbygget

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-08-08 20:35

Hej o.v.n.
Lige kommet hjem fra en dejlig sejltur på Lillebælt gik jeg i gang med at læse indholdet i det link du sendte. Det var et godt link - og det begynder at dæmre at jeg skal smække den leverede CD i hver maskine og gøre hvad jeg bliver bedt om.

Da jeg nåede til side 18 i vejledningen var det lige før jeg stod af - men tingene er nok nemmere, når man sidder med skidtet i hænderne.

Foreløbig mange tak - måske kan jeg kapere at læse videre i aften.
Jeg havde ikke selv fundet linket.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-08-08 22:27

Den printer som du henviser til, er en netværksprinter, der skal tilsluttes med et netkabel.

Der findes flere slags netværksprintere!
1. Den du har med et netkort.
2. Den der har indbygget et trådløs netkort.
3. En kombination af 1 og 2.

Så er der de lidt mereuægte, der skal tilsluttes en netværks printerserver.
Den der har været meget brugt, er den såkaldte delte printer, der er koblet direkte til sin værts PC, og giver adgang til de øvrige PC'er på netværket, HVIS værtsmaskinen er tændt.

Tilbage til din model. Den skal tilsluttes direkte til din router, og som nævnt et par gange, skal driveren til den, være på alle de maskiner der skal bruge printeren.
Du kan med fordel, give printeren en statisk (fast) IP-adresse, som ligger øverst i det område som din router deler ud af. Det gør det nemmere at få kontakt med printeren, da den så altid er på den samme adresse.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-08-08 22:47

Hej Severino
Den meget omtalte IP-adresse er det ikke den adresse routeren tildeler den? Ligesom den også tildeler de andre pc'ere en IP-adresse.
Jeg er totalt på Herrens mark.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-08-08 23:04

Jeg mener at LinkSys bruger 192.168.1.1 som sin Gatway adresse.
Da din supnet adresse er 255.255.255.0 vil der kun accepteres og uddeles adresser i området 192.168.1.2 til 192.168.1.255 - dog begrænset af det indstillede område som routeren skal dele ud af i DHCP mode.
Hvis vi tænker os, at du har åben for hele området til uddeling, og at du har 10 maskiner på; så vi disse 10 maskiner typisk få tildelt adresser fra 192.168.1.2 til 192.168.1.11
Så kan du med fordel lægge printeren fast på en adresse som 192.168.1.25

Hvis printeren også køre DHCP, kan der opstå konflikt, hvis alle maskiner har været afbrudt i et øjeblik, der er kortere end time-out på routeren, og at printeren startes først.
Det skyldes at adreserne bliver uddelt fra det laveste nummer af, og daden ene maskine der brugte denne adresse, stadig vil huske sin adresse, vil den ikke kunne komme på, hvis den ikke har kørt time-out til ende.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 04-09-08 17:14

Tak for svaret o.v.n..
Det var lige det jeg skulle bruge
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-09-08 02:52

Selv tak godt du fik løst problemet