/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Novemberkaktus
Fra : bauchmann
Vist : 2546 gange
300 point
Dato : 29-08-08 18:59

Hej
Jeg har en novemberkaktus hvor rødderne er på vej ud af potten. Skal den ompottes? Hvis ja, hvornår kan det ske og skal der speciel kaktusjord til ?

Torben

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 310 point
Dato : 29-08-08 19:07

Citat
Vedr. Novemberkaktus

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert indenfor netop denne planteslægt, men alligevel komme med nogle få råd. Novemberkaktus er normalt særdeles villige til at blomstre også selvom den ikke får en kølig periode.
Det er dog godt at anbringe den køligt (men også i dagslys !) sidst på sommeren. Det er vigtigt at planten i denne periode kun får ganske lidt vand. Den skal så absolut tørre ud mellem vandingerne.

Jeg tror det er det der kan være galt i dit tilfælde. Bladene er rynkede og grimme pga for lidt lys. Planten hænger fordi rodsystemet har eller har haft det dårligt i en periode, måske pga overvanding.
Jeg tror ikke det er blomsterne der trækker al kraften ud af planten og vil derfor foreslå at du kun fjerner blomsterne når disse visner.
Vandingen skal være sparsom. Når blomstringen er overstået ville jeg potte den om i noget nyt sphagnum evt. tilsat lidt grus/sand.
Tilføjelse: Det kan god tænkes at rødderne er inficert med svamp (fusarium), hvilket er særdeles almindeligt for denne planteslægt. Også her kan udtørring melllem vandinger hæmme udviklingen.

http://plante-doktor.dk/spoergogsvar.htm#Novemberkaktus

Du kan potte den om, når den ikke er i blomst

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-08-08 19:08

Hey med dig.
Bare se at komme i gang .. det er ikke for sent men ellers er det bedst at gøre det om foråret.
Jeg plantede min om for 1 md. siden og det vrimler frem med nye blade allerede nu.
Skynd dig at gi den er større potte ,men ikke mere en 2 nr. større end den ,den står i nu

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 29-08-08 20:34

Se og kom igang jo hurtigere jo bedre og jord, bare noget de kan vokse i

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 31-08-08 06:37

God morgen
Kan alm. pottejord bruges?
Torben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-08 10:11

Ja det tror jeg godt du kan. Jeg mener det var alm. pottejord jeg brugte til min novemberkaktus. Den blev pottet om flere gange i løbet af de 15 år jeg havde den

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 31-08-08 10:15

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-08 10:25

Selv tak