/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Hjertestop/blodprop?
Fra : Fanten
Vist : 1561 gange
91 point
Dato : 29-08-08 15:25

Hej allesammen...

Jeg er en dreng på 14 år, der bor på en ø kaldet mors, i nordjylland... har læst lidt om hjertestop, og set at hvis ambulancen ikke kommer efter 10 minutter, så er chancen for at overleve minimal... Chancen for at den kommer forsent her i Viborg Amt er 33%, og bor ret tæt på Thisted (6km lige over, 35 km med vejen), og synes det er lidt vildt... Kan de gøre det på under 10 minutter hvis det nu skulle ske for en i min familie eller hvad? fordi det er langt ude på bøøh-landet... Stiller spørgsmålet fordi jeg har haft (ifølge hjemmesider) symptomer på hjertestop, men mine forældre tager det ikke seriøst

Tak!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:28

Punkt 1 - det lyder usandsynligt at du skulle være i farezonen når du kun er 14 år. Men skrup til lægen og få det undersøgt.

2. Lær førstehjælp incl. hjertemassage. Du kan selvfølgelig ikke redde dig selv, men så kan du redde andre

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-08-08 15:28

Millioner bor på bøhlandet.
Glem det eller du får hjertestop p.g.a. spekulationer.
Og bor du på Mors så er alt håb ude.
Du kunne jo flytte ind til Thisted som nabo til sygehuset.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-08-08 15:28

Symptomer på hjertestop?????

Altså det eneste symptom jeg kan komme i tanke om er at dit hjerte holder op med at slå

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 29-08-08 15:34

Tjaa, symptomer:

det føles somom hjertet hopper over, altså giver et stort bank ligepludselig, og nogle gange lidt stikken i venstre arm... og så lidt højt blodtryk...

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-08-08 15:34

på dette her link kan du få lidt indblik i hvad man kan for vente sig af hjælp

http://www.ugeavisen-tonder.dk/scr.php?screen=article&i=5133

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 29-08-08 15:35

hejsa
synes det er flot af en på 14år tænker på hvordan man kan hjælpe sine medmennesker og sin farmilie hvis der skulle sket noget så alvorligt som en blodprop.
Selvom du bor så langt væk skal det nok gå.
Jeg bor omkring 20 min fra det nærmste syghus,og jeg fik en blodprop i hjernen, og der gik ca en time fra der blev ringet 112 så var jeg på skadestuen,så de kan godt gå hurtigt.
Jeg vil råde dig til at tage et kurus.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:36

Tjaeee det kan da godt være kort over bla bla bla, at det er det eneste symptom du kan komme i tanke om. Men for det første er et hjertestop ikke et symptom på et hjertestop, og desuden er der adskillige reelle symptomer som førløber for at hjertestop.

Citat
Undersøgelsen viser også, at 72 pct. af de patienter, der fik hjerte­stop i hjemmet, havde rapporteret om symptomer som brystsmerter og stakåndethed, og at de følte sig syge før hjertestoppet. Syv ud af ti havde disse symptomer i mere end 15 minutter.

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=5226/sprog=1/grp=9/menu=3/

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 29-08-08 15:36

hejsa igen
angående blodpropper de spøger ik efter aldre man kan få en som 14år og en så 50 år alle kan få en blodprop

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 101 point
Dato : 29-08-08 15:40

Fanten hør nu her.
At dit hjerte finder på at hoppe et slag over og evt give et ekstra slag er ikke et tegn på et forestående hjertestop. Det kaldes ekstrasystoler og kan behandles medicinsk. Jeg tror bare at det symptom du klager over er kommet, fordi du tænker for meget på det. Det bliver sådan en ond cirkel. Og så hold op med at tage dit blodtryk i tide og utide. Det er med til at gøre dig nervøs.

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 29-08-08 15:40

hej barslev... tjaa, okay, forstår hvad du mener med det, snakker lige med mine forældre om når de kommer hjem, om vi måske kunne tage et kursus i det, fordi vil utrolig gerne lære førstehjælp... og så angående det med ambulancen, så er 10 minutter jo maksimum tid med hjertestop, men ved ikke noget om blodpropper. tjoo, hvis der nu er en ambulance her på det nordlige mors, der er ude og køre (er der rigtig tit) og en her i området får et hjertestop, sender de så den ambulance der er tættest på? (Hvis den er ''ledig''?)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:41

Ja barslev, men kigger du på statistikken så er der væsentlig større risiko for en blodprop som 50 årig. Ik?? Så skal du ikke stoppe med at skræmme unødigt

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 29-08-08 15:42

Klumme tak for svaret =)! Joo, måske er jeg lidt for meget hypokonder!
Men lidt skeptisk, da blodpropper/hjertestop er arveligt, fordi mange i min familie har haft blodpropper i en ung alder...

Men nu vil jeg stoppe med at tænke mere på det! Takker for rådet!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:44

Fanten. Det er ikke nogen spøg at være hypokonder... det er en sygdom i sig selv. Men jeg tror ikke du lider af denne sygdom. Du er bare naturligt nervøs, og derfor skal du osse gå til en læge, som kan kigge dig i øjnene og fortælle dig at du ikke fejler noget.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-08-08 15:45

Blodtrykket er beregnet til at stige og falde dagen igennem. Hvis du er aktiv så er trykket højt og når du er i ro så falder blodtrykket.

Du er 14 år, så glem det. Eller gå til lægen og få det undersøgt så du ikke skal være bange mere.

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 29-08-08 15:45

Tusinde tak Klumme :D!
Nu er jeg heelt rolig igen, og det skal jeg nok være i rigtig lang tid, med alt det i har skrevet :D!

Takker til jer alle :D!

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 29-08-08 15:47

granner01, tror bare jeg bliver hjemme nu :D Nu har I fået mig overbevist om, at der ikke sker noget i min alder, og mine ''symptomer'' er normale :D!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:48

Hav det godt og nyd livet Tænk på du har 70 år endnu......25.550 dage LOOL

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 29-08-08 15:49

Lol tak, i lige måde :D! 25.550 dage er nu ret mange! så tjaa! Tak for svarene, godkender dit nu Klumme :D!! Gid jeg kunne godkende fler svar fra alle jer andre! :P

Godkendelse af svar
Fra : Fanten

Dato : 29-08-08 15:50

Tak for svaret Klumme!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:57

Det var så lidt min ven.....

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 29-08-08 17:45

til klumme
ja og børn kan ik få kræft,sukkersyge.
og jeg er stadig af den opfattelese at alvorlige sygdomme ik spørger om aldre.
med hensyn til blodpropper er for dem over 50 er ik rigtige fik min den første da jeg var 37 år

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 18:35

Stop nu det pladder. Disse sygdomme er ikke sammenlignelige. Og enhver kan finde en der sprænger alle statistikker. Fordi du (synd for dig) uden for al statistik fik en blodprop som 37 årig er det ikke ensbetydende med at 37 årige får blodpropper. Det er da osse muligt at du i Spangkuk kan finde en 14 årig der døde at et hjertestop, men hvad skal det bruges til??????

Hvad er dit formål med at tvære rundt i det?? Har du det mål at skræmme Fanten mest muligt??

Nu går Fanten til lægen og får at vide at han er kernesund, og så synes jeg du skal finde en anden du kan forsøge at skræmme til døde med dine ammestuehistorier.