/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af teaktræs-vindue
Fra : bigdad123
Vist : 3796 gange
100 point
Dato : 29-08-08 12:29

Jeg har i mit køkken et teaktræsvindue. Jeg kunne godt tænke mig at male træet hvidt (altså kun den indvendige side). Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-08-08 12:46

Går ned til en maler og spørger med hensyn til grunding og maling. Det er vigtigt at vide om teaktræet har fået oliebehandling eller anden behandling. Eller det er helt råt træ.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-08-08 14:01

Du lader være med at male det - det er utroligt svært at holde pænt, da teaktræ indeholder megen olie. Malingen vil skalle af efter et stykke tid. Giv det olie i stedet for efter slibning.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-08 14:29

Vask teaktræsolien ud med acetone på en klud, slib ned og giv det en dækkende behandling med koldpresset linolie (helst noget, der har stået et par år). Lad det stå et par timer og tør overfloden af med køkkenrulle, som du brænder eller drukner i toilettet. Undgå selvantændelse. Lad det tørre til overfladen ikke føles klæbrig. Med vellagret koldpresset tager det et par dageLuft og UV-lys fremmer tørringen. Grund det med oliemaling eller til nød alkydmaling og lad tørre. Sæt det ind med oliebaseret spartelmasse, så alle de grove porer bliver fyldt og vent til det også er tørt. Nu har vi brugt noget der ligner halvanden uge! Men du er selv ude om det. Slib grunding og spartling og giv et mellemstrøg, olie- eller alkyd baseret. Lad tørre, slib ganske let og stryg færdig med alkydemalje eller oliebaseret lak.

Eller giv de stakkels vinduer olie med let slibning og aftørring. Så sparer du næsten to ugers planlægning.

mvh
pbp

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-08-08 21:22

Hej
TRIP TRAP har udviklet en hvid maling til sine teak-træs havemøbler - det må da kunne bruges uden alt for meget bøvl. Spørg hos TRIP-TRAP
Mange hilsner - Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : bigdad123

Dato : 01-09-08 11:42

Tak for svaret pbp_et. - og jer andre.
Jeg tror I har ret i, at jeg bare skal give lidt olie istedet for at male...