/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Gåde
Fra : ivanovic1
Vist : 1591 gange
50 point
Dato : 13-03-03 12:58

Hej jeg fik stilet den her gåde af en ven, er der nogle der kan hjælpe mig med løsningen?

Tre mænd tager på bar for at nyde en øl.

De bestiller 3 små fadøl til en 10'er stykket og den ene af dem går op med
de 30 kroner til bartenderen. Bartenderen går hen til ejeren med de 30
kroner som beslutter at give de tre bargæster rabat på 5 kroner i alt -
ergo de får 3 små øl til i alt 25 kroner.

Bartenderen går derfor tilbage til bargæsterne med 5'eren, men da han er i
pengenød stjæler han 2 kroner og putter dem i lommen, for derefter at give
de tre bargæster 3 kroner tilsammen i rabat = 1 krone pr. mand.

Dette betyder altså at hver bargæst har betalt 9 kroner (10 minus 1 krone)
for en lille øl - i alt 27 kroner for de tre tilsammen.

Bartenderen stjal to kroner ud af de 5 kroner han fik tilbage af ejeren.
Dette giver 29 kroner (27 + 2)...hvor er den sidste krone?

Hilsen Ivanovic

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 13-03-03 15:36

Hvis bartenderen ikke havde hugget de to kroner, havde prisen pr. øl været 25 kr. : 3 = 8,3333.... kr.

0,3333... = 1 kr. Og det er den krone, der mangler.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 13-03-03 15:38

Rettelse: 0,333... X 3 = 1 kr.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 13-03-03 15:39

Forstår desværre ikke helt din forklaring, kan du uddybe den lidt

Accepteret svar
Fra : dortedyg

Modtaget 50 point
Dato : 13-03-03 15:40

Sådan ser jeg promlemstillingen:

Hvis man ser bort fra ordende 'rabat', 'pris' osv. og kun ser på tallene giver det flg.:

Ejeren har fået kr. 25,-, hvilket var den reelle pris for varen.
Tjeneren har kr. 2,- i lommen som han har stjålet sig til.
De 3 kunder har hver kr. 1,- = i alt kr. 3,- som var kontantrabatten givet af ejeren - de 2 af tjeneren stjålne kr.

Ergo mangler den sidste krone ikke da 25+2+3 = kr. 30,- som var den oprindelige sum givet af kunderne til tjeneren, inden historien blev mærkelig

/dortedyg

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 13-03-03 16:06

Oprindelig betaler gæsterne 10 kr. pr. næse for de tre øl: 30 kr. ialt.
Med 5 kr. i rabat havde de skullet betale 8,333... kr. pr næse: 25 kr. ialt.
Men fordi bartenderen hugger de 2 kr., skal de nu betale 9 kr. pr. næse: 27 kr. ialt.
Altså 2 kr. mere ialt - svarende til de 2 kr., som bartenderen har hugget.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 13-03-03 18:32

den sidste krone forsvinder i decimalerne da de ikke regnes med i spørgsmålet da man kun ser på hele tal..!
det samme som rellom skriver.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 13-03-03 19:14

Jeg troede egentligt ikke dette var et seriøst spørgsmål

Problematikken i indledningen er at de 2 kroner ikke skal lægges til de 27! - men trækkes fra! - så har man den pris der er røget i kassen for øllet (den reelle pris). At så tjeneren hugger 2 kroner ud af byttepengene - ja, så får gæsterne kun 3 tilbage.

Fakta: Øllets pris 25
Fakta: Gæsterne betaler 30 og får (i teorien) 5 tilbage men tjener hugger 2.

Problemet er - at der ikke er noget problem - kun hvordan man fortæller historien. Når man begynder at lægge til hvor der skal trækkes fra, bliver der problemer - bare spørg vores skatteminister

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 19-09-03 18:23

Tak for svaret dortedyg.