/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Spots
Fra : nicki10
Vist : 5400 gange
50 point
Dato : 29-08-08 08:42

Hejsa.

Er der nogle der ved om der er nogle tommelfingerregler for hvor mange spots der skal være pr. Kvm eller hvor stor den indbydes afstand mellem spotse skal være cirka, for at give en ok. belysning

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 29-08-08 08:50

Det er ikke nemt at sige noget om.. Det kommer an på typen af spots, typen på lyskilder (wattage og spredning) og lofthøjden.

Derudover ville det gavne hvis du kunne opgive en arbejdsflade højde hvor du skulle bruge lyset (bordplader ect.)

Endelig skal du næsten definere hvad en ok belysning er, det er menlig ikke ligegyldigt om det er et køkken eller en entre.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-08-08 08:54

nu findes der jo adskillige spot 10 20 35 50W med og uden refeltor , er det der hjemme kontor eller butik ? er det i baderum, wc køkken eller andet.
mere specefikt hvor og hvilken lampe tænker du på

har i baderum 6 stk 35W med reflektor ca. 180X240cm lofthøjde 240cm
har i wc 180X100cm Loft 230 4 stk mini 20W refelktor
væggen farve er også vigtig mørkefarver kraver mere lys

Kommentar
Fra : nicki10

Dato : 29-08-08 09:01

Det er faktisk i både køkken, badeværelse og entre. og det bliver fortrinsvis 230 volts spots.

Kommentar
Fra : nicki10

Dato : 29-08-08 09:03

Ja hvad er okay belysning - det er svært at definerer, det ved jeg. men det var bare for lige at høre om der var sådan en eller anden form for grund tommelfingerregle. hvor man siger at man "som regle" tager udgangspunkt i en spots pr. halve meter eller sådan noget

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-08-08 10:11

ca 1 pr. ca 100cm +/- 20%

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-08-08 10:13

du bør altid starte med en halv langde og slutte med en halv eks. 50 O 100 O 100 O 50 = 300cm

Kommentar
Fra : nicki10

Dato : 29-08-08 10:45

yes - var også planen - men tak for hjælpen