/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvordan Lære Man Labradore!
Fra : Gevelia
Vist : 713 gange
50 point
Dato : 29-08-08 00:34

Hejsa Kandu.dk

Jeg er den glade nye Hunde ejer. Og jeg ved meget om hunde men alligevel ikke alt, Denne her Hundevalp på 8 uger. Hvordan lære jeg den at Tisse uden for og gi tegn til at den vil ud?

Jeg har prøvet at gøre det, at jeg tager den ud, lige efter den har spist og har Drukket!
Men selv når den ikke har drukket kan den stadig tisse inde. Derfor er jeg lidt forvirret?

Nogle der ved meget om Labradore, Det er en Tæve, og lys Labradore!

Mvh. Roland

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-08-08 01:35

du skal se efter det bevæg mønster den har,
den gå hen og leder efter et sted at sætte sig og når den går lidt i knæ så er det om at være vaks ved have lågen, altid når den har leget, spist og sovet er det om at komme ud,
i starten er det ca. en gang i timen når den er vågen og lige midt i leg stopper den op og skal tisse.

Når den har siddet stille lidt og rejser sig så vær vaks, hold øje med den, jo flittigere du er til at få den ud, jo hurtigere går det med at blive renlig, men du skal regne med et ½ års tid før den er nogenlunde stabil, nogen er længere tid om det, helt op til et år kan der gå før det er 100 % derefter er det hvis den lige pludselig bliver sløj at det kan gå galt indenfor.

Men hvis du som sagt er flittig med den så går det hurtigt,
og når du så er ude, så giv den ordet tis når den tisser
husk at rose og hav godbidder parat når den har gjort det.
På den måde får du en glad hund, der syntes det er sjovt at besørge udenfor, husk også at gå længere væk end lige i have eller fortovskant for ellers varer det længe før den vil gøre det fremmede steder.

læg evt. en avis lige indenfor døren så den har et sted hvor den må gøre det hvis du er udenfor syns feltet.
Skæld aldrig ud indenfor, det hjælper or og en skid, den tror bare du roser den for at gøre det lige der.
god fornøjelse og held og lykke fremover.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-08-08 05:36

brugte samme metode som Bevi54
dog ordret tisse og pølle

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-08-08 07:18

Husk at en hvalps tissebehov er stort og ofte.
Sæt den derfor ud i haven med korte mellemrum og altid lige efter leg, måltider og søvn. Din adfærd skal være som anbefalet af Bevi54.
Jeg kan IKKE anbefale dig at bruge en avis som nødforanstaltning. Hunden vil hurtigt få opfattelsen af, at avisen er accepteret og derfor bruge den. Det kan være svært at vænne den fra.
Alle hundeejere lever med "kost og spand" den første tid med en ny hvalp.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 29-08-08 15:41

Ej, altså..... Det er jo ikke en lille flaske med hul i bunden du har købt: Når man hælder noget ind, så løber der osse noget ud... --Sådan er det IKKE!

...Så du skal endelig lade hende have adgang til frisk vand hele tiden. For en 8-ugers hvalp er en BABY!!!
Og sådan nogle tisser altså. Hvis hun ikke får nok at drikke, -så tisser hun alligevel. Men så bliver hun osse syg..

Hun er simpelthen ikke renlig endnu. Hun aner ikke, hvornår hun tisser -og hun ved da slet ikke, at hun skal tisse lige inden det sker.

Så det bedste du kan gøre for dig og for hende, det er at være så meget som muligt ude med hende. Og når hun tisser, så rooser du hende lige så stille og forsigtigt. For så bliver hun opmærksom på AT hun tisser. Du siger f.eks.: Iiih, hvor er du dyygtig til at tisse...

Indendørs siger du ingenting og tørrer bare op efter hende. DET har vi alle måttet gøre, når vi har haft hvalpe på 8 uger. ---Gulvtæpper kan det godt betale sig at fjerne i de næste par måneder...

Tillykke med hende. Jeg er sikker på, at hun er superskøn.
Og husk at tage en masse billeder af hende. For hun bliver meget hurtigt voksen..
Hun skal osse nok blive renlig..

Godkendelse af svar
Fra : Gevelia

Dato : 30-08-08 00:43

Hej Birgitta.

Tak for din hilsen.

Jeg syntes altid det er svært at vide hvem man skal give accepten til, Men jeg giver altid stemmen med Hjertet og det jeg tror mest på! Så derfor fik du afsluttet dette spørgsmål.

Mvh. Roland

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-08-08 12:47

Hej Roland. Tak for accepten af mit svar.

Det er godt og vigtigt at have hjertet med, når det drejer sig om en lille hvalp.

Hvis du bare husker på, at endnu er hun bare en ganske lille baby, -så skal det nok gå.

Og lige nu er det så fint vejr, så I forhåbentlig kan være rigtig meget ude. Så er problemet ikke så stort.

Det kan osse gavne, hvis du kan lade en dør stå åben ud til haven, når I er indenfor. For så vil hun snart af sig selv tisse udenfor. --Når først hun bliver bevidst om at hun skal tisse, så vil hun selv foretrække at tisse udenfor. ---Men det vil bestemt osse gavne hvis du roser hende når hun gør det.
---Du må bare endelig ikke skælde hende ud når hun tisser indenfor... Det kan gøre hende nervøs. Og så vil hun være endnu længere tid om at blive renlig..

---Og husk det med at tage billeder..