/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Kortprojektioner
Fra : Camilla100
Vist : 1260 gange
50 point
Dato : 28-08-08 19:49

Sandt eller falsk: forskellige kortprojektioner angiver forskellige længde- og breddegrader? ...Altså så angivelsen for Mexico City ikke er ens på alle kort mht. længde- breddegrader?

Hvis I har en forklaring, må I meget gerne skrive den.

Mvh. Camilla.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 28-08-08 20:18

Hej igen

Kortprojektioner SKAL vise samme længde- og breddegrader.

Men måske skal du lige tænke over, at et landkort jo på to dimensioner skal vise noget tredimensionalt.

Hvis du kigger i et klassisk atlas, der typisk bruger Mercatorprojektion, kan du på verdenkortet se, at nordpolen (er der ofte ikke, men Alasak, Canada, Grønland mv. er ligeså bredt som ækvator, derfor ser Grønland næsten ligeså stort ud som USA, det er det ikke.

Det der fortegnes, og gør det svært at forstå afstande i sådan et kort, er ruterne, fx for fly eller skibe. Hvis sådanne ruter er indtegnede, er de nærmest cirkelbuer på det flade kort, og det er rigtig svært at forstå, at mange interkontinentale flyruter går over Nordpolen.

Men længde/bredegrader må projektionen ikke ændre på, derimod størrelsesforhold og dermed belligenhed/afstand.

Mange nyere atlas bruger i stedet sådan en appelsinstykke-projektion, der ligger tættere på en gllobus, men er forvirrende at kigge på (syntes jeg)

Du har rigtig gang i geografien

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 28-08-08 20:25

Mig bekendt er det ligegyldigt hvilken kortprojektion der bruges. Det samme sted skulle gerne have de samme koordinater på alle kort. Men der kan selvfølgelig være lidt forskelle på præcision og nøjagtighed, alt efter målestokforholdet. Og endelig kan der vel være tale om deciderede trykfejl.

Godkendelse af svar
Fra : Camilla100

Dato : 28-08-08 21:08

Tak for svaret vagnr. Du er altid garanti for et godt svar ...og det er sikkert ikke sidste gang, jeg henvender mig med et geografispørgsmål

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-08-08 22:08

Udsagnet er 99% falsk - altså ikke 100%

Jorden er jo ikke flad som det så rigtigt siges. Den er heller ikke kuglerund, elipsoideformet, pæreformet Eller hvad man kunne finde på at kalde den TILNÆRMELSESVIS. Det går som bekendt op og ned i bakker og dale. Men man indfører det man kalder 'geoiden'. En megahøj bjergtop placeres så m.h.t. længde- og breddegrader på det sted der er 'vinkelret under'. Undskyld udtrykket - de fleste ville kalde det 'lodret', men vi snakker matematik nu, og kan ikke hænge et lod op i formlen for geoiden.

Der er flere forskellige forslag til geoidens definition. Den almindeligst brugte idag er vist WGS84, men man kan også nævne UTM (kendt fra Nato's kort) eller SYSTEM34 (Kort- og Matrikelstyrelsen). Det kaldes forskellige datum's - se http://en.wikipedia.org/wiki/Geodetic_system Eftersom 'grundkuglen' er forskellig i disse så vil geografiske koordinater også være forskellige. På de almindeligste datums er forskellen dog en brøkdel af et buesekund.

Og så er det altså at en kortprojektion godt kan hænge sammen med et datum. UTM bruges fx altid med sin egen projektion (en planprojektion så hudt jeg visker). Så derfor kan man godt (meget langt ude) sige at Mexico ligger lidt forskelligt på forskellige typer kort.

vagnr >> Der findes faktisk en projektion hvor storcirklerne (flyruter fx) er rette linjer. Den kaldes 'gnometrisk' ("gnometric projection"). Den er der ikke mange der kender.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-08-08 06:11

Tak Camilla, både for godkendelse og pæne ord.

Henrikkrebs> Du har selvfølgelig helt ret i, at jordkloden ikke er en perfekt kugle, men dog MEGET tilnærmet. Såvidt jeg lige husker er forskellen på omkredsen i størrelsesordenen 40 km (i forhold til ca 40000 km omkreds) og højdeforskellene max 20 km i forhold til en diameter på ca. 12700 km.

Den bedste analogi jeg har hørt (i helt normale vendinger) er at jorden svarer til en meget fin og rund appelsin, der lige har været tørret over med en meget fugtig klud (have, søer mv)

Kommentar
Fra : Camilla100

Dato : 29-08-08 18:36

Interessante forklaringer. Hvis du mener UTM (Universal Transvers Mercator), henrikkrebs, så er det en cylinderprojektion.