/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vaskemaskine og disel
Fra : mmax
Vist : 8077 gange
100 point
Dato : 28-08-08 18:28

jeg har vasket noget tøj der var en del diselolie på og nu stinker vaskemaskinen af ht efter flere tomme vaske
hvad gør man lige er helt lost
ps.har smidt tøjet ud

Kommentar
Fra : TulleTrik

Dato : 28-08-08 18:52

mmax - du kan fjerne lugten med RODALON.
Vrid en klud op i et og gør manskinen ren invendig - men lad være at putte det i sæbeskuffen.

Det virker også på sure sokker

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-08-08 19:02

Tro ikke du får dieseolelugten ud ved hjælp af rodalon.

Hvis der sidder noget olie tilbage i maskinen, så sidder det i trævler og gammel kalksæbe.

Så kør en rigtig kogevask på 90 ° med masser af calfort eller tilsvarende "kalkopløser". Så får du samtidig renset varmelegeme og andet.

Næste trin er skapt rengøringsmiddel til værkstedesgulve og lignende. Det kan angribe olien, og også vaske den ud af tøjet.

Du må ikke bruge noget med opløsningsmiddel i. Det kan gå gruelig galt i en vaskemaskine. Det skal være sæbebaseret.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-08-08 19:05

Jeg har engang kommet til at maskinvaske tøj, som var pletrenset i terpentin ( er maler).
Efterfølgende stank maskinen + tøj vasket deri

Jeg kørte først maskinen tom på kogevask, derefter vask med Hexametafosfat (Matas) flere gange.. Derefter Rodalon - uden virkning

Alligevel stadig mislugt

Jeg erfarede, at der ikke er anden mulighed end at lade maskinen køre mange gange - lugten forsvinder efterhånden - så tålmodighed....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-08-08 20:44

Plum håndrens med i en vask

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-08-08 20:48

Citat
Plum håndrens med i en vask

Nemlig !!! Men kør en 9 grader !!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-08-08 20:59

Ja Plum håndrens og andre håndrensemidler kan fjerne pletterne - men de fjerner altså ikke lugten i vaskemaskinen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-08-08 21:41

Citat
Nemlig !!! Men kør en 9 grader !!

Der skulle ha stået 90 grader naturligvis !!!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 28-08-08 22:20

Jeg ved at klorin kan fjerne dårlig lugt i en vaskemaskine.
Min nabo var himmel henrykt efter at jeg fortalte hende dette råd, plus hun fik nogle meget hvide håndklæder osv efter en vask med 1 liter klorin på 90 grader

Men om det lige virker med diesel lugt, det ved jeg ikke.
Der sker ihvertfald ikke noget ved at prøve det

P.S. Inden nogen kommenterer mit råd med klorin.. En meget anerkendt producent anbefaler netop dette.