/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digitalcamera - gode råd
Fra : she79
Vist : 838 gange
60 point
Dato : 28-08-08 12:38

Hej.

Vi overvejer at købe et digitalcamera. Vi har i forvejen et alm. spejlreflekscamera, som vi normalt tager de gode billeder med. Og så har vi vores mobil, som vi tager en lille smule med, men det er jo ikke så god kvalitet.

Vi ønsker et billigt digitalcamera, som er nemt lige at tage med i farten. Kan I anbefale nogle?

Og hvad skal vi ellers være opmærksomme på

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-08-08 13:02

Er i vant til at bruge et alm. analog spejlreflex, bliver i aldrig tilfreds med et alm. digital lommecamera. p.g.a. den forsinkelse der som regel er fra man trykker på udløseren til billedet bliver taget. Det sker ikke ved et digitalt spejlreflex, det reagere med det samme, ligesom det analoge.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 28-08-08 13:15

Jeg synes forsinkelsen er minimal på mit nye Sony Cybershot DSC-W150 ift. mit gamle Ixus. Billedet bliver taget med det samme ud forsinkelse og det kan tage to billeder i sek. ved bare at holde knappen inde og så kan man ellers bare fyre så mange af man vil.

Det er på tilbud i denne uge i A-Z og Bilka nedsat fra 2200 til 1500. Normalpris i Fona 2000.

Ved købet af dette gik jeg meget op i, at skærmen skulle have en god størrelse ift. frimærket i det gamle. Andre vil hellere have, at kameraet er så lille så muligt, men så går ud over andre ting.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-08 13:24

Canon Ixus 950is er et rimeligt camera til lommen. ca. 1990kr.
Men som spejlreflex brugere er det måske nærmere et Canon G9 ca. 3000kr. som i bliver tilfredse med. Det er ikke ret meget større end Ixus typerne.

http://www.digit.no/wip4/canon_powershot_g9_-_naa_raw/d.epl?id=153218

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-08 13:27

De nye Ixus er blandt de hurtige i aftrækket i dag. (med anti rødøjne slået til, dog lidt langsomme)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-08 14:00

Som Eyvind siger, Canons Ixusserie/alternativt et G9.

Det er topkvalitet til rimelig pris......og så er mit gæt, at når først I vænner jer til , hvor meget nemmere det er med et godt digitalkamera, at det analoge snart bliver pensioneret og lagt til hvile i skabet

M.h.t. forskellen på "almindeligt" digitalkamera og digitalt spejlrefleks, så kommer det meget an på, hvilke motiver man lægger vægt på.

Eks. sport....motiver der flytter sig hurtigt, og fugle der flyver o.s.v......der har har man fordel af et spejlrefleks, fordi det reagerer hurtigere.

Men ellers er der ikke den store forskel, for hvis man anskaffer et godt digitalkamera (og der mener jeg, at Canon ligger i top), er der ikke nævneværdig forskel på billedkvaliteten.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 28-08-08 16:48

Hej she79
Jeg vil anbefale at i køber et Digitalt spejlrefleks af samme fabrikat som det spejlrefleks i har, da det er min erfaring at når man har vendet sig til et bestemt fabrikat bliver man aldrig helt tilfreds hvis man skifter.
Mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-08-08 18:25

Hvorfor gide nogen stadig slæbe rundt på et spejlreflexkamera? Ja. OK kvaliteten, men den kan du få lige så fin med et kamera med fast optik. Du kan få et lille men super Panasonic Lumix med 18 gange zoom til en fornuftig pris og en glimrende kvalitet. Se Panasonics hjemmeside.
Skifte objektiver!! - det var noget man gjorde i det 20. århundrede , med mindre du fotograferer stilleben, der aldrig bevæger sig, for så har du naturligvis tid til det
God fornøjelse
Sønder

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-08-08 21:29

Hej
Jeg har umådelig stor fornøjelse af mit Canon Ixus 70. - Købt sidste år. Nu har jeg lige fået tilbudt et Canon G7 (Power shot) og har gået og sammenlignet billederne som jeg har taget af samme ting med de to kameraer.

Zoom billederne blev bedre med G7, men ellers er der ikke den store forskel. Jeg skal også mest bruge nærbilleder til mine to blogge. Og til det brug, skal billederne formindskes meget (1 Mb max.).

Mange hilsner Ingelein

Lidt om billedkvaliteten i mine blogge:
http://www.strikinge.blogspot.com
http://www.strikingeshave.blogspot.com

Kommentar
Fra : she79

Dato : 03-09-08 10:10

Okay. 1000 tak for jeres svar.

Jeg har kigget lidt nærmere på Olympus FE-340 og canon ixus 80 IS. Kan det svare sig at give lidt mere for canon'en? Jeg har læst flere tests på internettet - og de scorer stort set samme point/% mv. Men canon'en er lidt bedre men også lidt dyrere

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 11-11-08 21:49

jeg er med på en canon ixus kvaliteten er på højde med spejlrefleks.... det du taber ved en ixus er styringen, du kan altså ikke kontrolerer blænde osv så nemt...... alternativt kan du prøve g9 også canon, med det kan du også lege....

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 18-11-08 10:13

Der er så mange på markede i dag. Der er til alle forbrug.
Jeg ville kikke lidt på siden digitalfoto.dk, her er der mange test af forskellige lommekamer. Vi har vel alle vores fortrukkende mærke, men på digitalfoto tester de, og er ikke mærke fukuseret, og det er en ærlig vudering af de forskellige kamera.
Jeg sværver til Sony, hvilket der er nogle som abselut ikke forstå.
Men grund reglen er vel endeligt, at du få hvad du betaler for.
Jeg har et lommekamera hvor jeg for en gang skyld ikke købte Sony.
Det er et Kodak EasyShare M873, hvilket jeg abselut ikke har fortryt, men det har også mange indstillings muligheder, både med ISO, hvideballance, ansigt genkendelse og andre indstillingsmuligheder, så jeg syntes endeligt, at være godt dækket ind, også lå det hvist omkring 1500 kr. (det er købt i Australien så der for kan jeg ikke lige husk hvad det kostede helt nøjagtigt). Det er et kamera jeg kender, og der for kan jeg godt anbefale det, men husk det er meget forskellige hvad folk skal bruge det til, og hvad de vil betale.

Med venlig hilsen Eva "GramPro"