/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Højtalerkasse
Fra : Gizmo1226
Vist : 782 gange
100 point
Dato : 27-08-08 21:23

jeg vil godt vide om der er nogle der ved hvor meget "rum" der skal til for at 2x10" lyder godt...
jeg vil bruge dem som subwoofer og vil helst have to højtalere i en kasse.. men hvis det forrenger lydkvaligteten for meget må jeg jo lave to kasser :P

//gizmo

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-08-08 21:30

ØHHHH !!!!
Citat
Ubesvarede 2
- Besvarede 13
- Annullerede 10
- Slettede 0
Ialt 25

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 21:31

400 liter
og så protesterer 3773, han er nemlig meget klogere
end vi andre

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-08-08 21:38

Du er sq god . Ind imellem

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 21:41

Jamen jeg har en bas, 10" i en 400 liter kasse.
Den lyder af helvede til ifølge ham den kloge.
Han har aldrig hørt lyden.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-08-08 22:20

400 liter er sandsynligvis rigeligt, men det kommer an på hvilke enheder der er tale om.
Der burde ikke være de store problemer i at have to enheder i samme kasse.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:23

okay.... jeg have overvejede og lave en 200 liters kasse, men hvad siger de kloge hoveder?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 22:25

200 liter er helt ok,
400 liter er jo et helr sofabord
150 - 200 er udmærket, undgå en dæmpet kasse,
altså helt lukket.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:26

okay... så der skal være et par huller i ? som jeg har set på andre subwoofer... men hvor stort hul ?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-08-08 22:27

De kloge hoveder siger at de gerne vil vide præcist hvilke enheder der er tale om, eller i det mindste kende alle nøgletal for enhederne inden der sættes tal på.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 22:28

omkring halvdelen af højtalerens diameter
ca 5" eller lidt mindre.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:28

okay... kun et hul for to højtalere ?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-08-08 22:29

Hvis du vil have dem på 200 liter er der sandsynligvis ingen grund til at lave huller.
Du kan også starte uden, checke lyden og så bore et hul senere, evt dæmpe hullet igen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 22:30

Det kommer også an på hvilken effekt forstærkeren er på.
En åben højtaler kræver ikke nær så meget som en dæmpet.
Plus en åben højtaler har en meget blødere bas.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:30

okay.. jeg kan prøve mig lidt frem :P

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:31

åben højtalere og dæmpet højtalere ? hvad er forskellen ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 22:32

Som du kan se af de forskellige svar,
handler det meget om smag og behag
når det gælder højtalere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 22:33

Citat
åben højtalere og dæmpet højtalere ? hvad er forskellen ?

Citat
En åben højtaler kræver ikke nær så meget som en dæmpet.
Plus en åben højtaler har en meget blødere bas

Hvis du gider læse

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:33

ja... problemet er lidt at jeg ikke har en fantastisk forstærker (125watt) og nogle diskant der heller ikke er noget råbe hurra for.. men jeg vil prøve med en anden sub end en fra et anlæg til 299,- hehe

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-08-08 22:34

En åben kasse vil give mere bulder og brag, men mindre præcis lyd.

Det er oftest et spørgsmål om at finde den rette balance.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 22:34

he he
du har vel ikke en udgangseffekt på 125 W ? ?

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:34

hvis man kan se membranen fra "bunden" af højlaleren er den væl åben.. ikk ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 22:35

fjerner flueben

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:36

desværre ikke mere... men kunne nok godt smække 500watt på uden at højtalerene ville gå i stykker :P så ved godt den er meget for lille... men jeg ville prøve om jeg kunne og så måske købe mig et godt anlæg som kunne trække 2x10" hehe

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:38

prøvede en gang i en papkasse... (ikke verdens beste måde) men det lød okay... og fin dyb bas... så regner ikke med at 125watt er noget problem igen...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-08-08 22:38

Du skal lave en helt lukket kasse, evt. med et mindre hul, der skal være bund i kassen.

Forstærkerens størrelse afhænger igen af hvilke enheder der er tale om.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:39

som sagt har jeg prøvet det i en papkasse hvor det lød ok, så nu ville jeg lave det "rigtigt" hvis i forstår :P

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-08-08 22:41

Jeg tvivler lidt på at det kan lyde helt rigtigt i en papkasse.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 27-08-08 22:46

det gjorde det heller ikke... det var en hel del forvrenget.. men jeg kunne få papkassen til at stå og hoppe lidt.. indtil den brød sammen xD

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-08-08 22:54

Hvis du fortæller hvilke enheder det drejer sig om, findes der programmer der kan beregne den ideele størrelse for kasserne og evt. hvilken størrelse hul der skal laves.

Ellers bliver det rent gætteri.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-08-08 01:37

Det blev du vel ikke meget klogere af,..?
på den anden side, er dit spørgsmål også noget ’uklart’

Når du skriver hvor meget ”rum”,.. mener du så HT ’kassen’,..eller lytterummet,..?
skal ’kassen/serne placeres i en bil,..eller er det hjemmebrug, (i din stue, mm.)

”lukkede” HT. findes ikke,.. det er noget værre vrøvl,..
en HT, er naturligvis åben bagud,.. ellers var det jo formålsløs at
montere den i en kasse,.. (men kassen kan være lukket, åben, basreflex, osv)

for bashøjtaleren gælder,.. at montere den på en ”plade”, kasse mm.
så stor så de lydbølger HT,en sender bagud,.. ikke ’blander’ sig med
lydbølgerne den sender fremad,.. det får baslyden til at lyde ’mudret’
eller forvrænget,.. (kan afstemmes med en basport)

Højtalerens, membran, ophæng, + ”magnetens styrke” (Oz) er 3 meget
vigtige faktorer, men ”kassen” er også særdeles vigtig, (utrolig vigtig )

der er i tidernes løb, fremstillet de mest fantastiske konstruktioner,
der var i stand til at frembringe en (noget nær) perfekt lyd,
og det med forstærkere på kun 2 – 30 watt,..
at det er muligt,.. skyldes at HT, kabinettets størrelse ikke havde nogen
særlig betydning,.. og at det kun er nødvendig med 1 (EN) højtaler, U/delefilter, !
3 – 10.000 watt er altså ikke ens betydning med at det lyder GODT,
(langt fra) det KAN dog betyde et højt støjniveau, (mange db.), !!!
(men det er noget helt andet)

det er også noget helt andet når det drejer sig om anlæg til biler,
her er der sjældent plads til en perfekt størrelse af HT ’kassen’
det råder man så bod på ved at forsyne dem med enorme magneter,
der sammen med enorme forstærkere, er i stand
til at flytte membranen hurtigere,.. det giver et umiddelbart indtryk af
”god lyd”,.. der især egner sig til tung BUM BUM, House og Electro musik,

men lyden bliver ALDRIG perfekt, bl.a. fordi man er nød til at bruge
delefiltre, for at kunne ha’ både bas, mellem + diskanter,
(læs nedenstående link)

så det afhænger også af hvilken slags,.. /type musik du vil høre,
en ”heavy” bas kræver en anden type bas HT, end f.eks. blød
country,.. eller klassisk musik,

men prøv at studere følgende link,.. de vil forhåbentlig
give dig et indtryk af hvordan ”tingene hænger sammen”

http://www.hifi-musik.dk/?page=visgalleri&id=207&side=10

http://home.worldonline.dk/isl24678/hojttal/opbygning.htm

http://www.sloejd-kbh.dk/tema/speakers/speakers.htm

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56060725

http://www.valutronic.se/vh1e.html

http://diyaudioprojects.com/Speakers/Fostex-FX120-Bass-Reflex/index.htm

http://tkhifi.homepage.dk/simpelspeakermes/speaker-mes-simpel.html

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-08-08 06:40

Som piaskov skriver, med alle de annullerede spørgsmål forventer du vel ikke at få et kvalificeret svar?

Du kan da bare hænge dine højtaler op på vægen.

Hvad er en god lyd?

Nogle kan lide klassiske musik, andre rock m.m., så god lyd er et vidt begreb.
Gør hvad du selv vil og forvent ikke svar fra dette forum.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 28-08-08 12:27

jeg høre meget forskæligt men meget ruck....
men jeg vil prøve og lave en 200liters kasse idag... (hvis jeg har sponplader til det xD)
jeg ville bare høre om der var nogle der havde noget som jeg kunne bruge, men meget af det der blevet sagt vidste jeg iforvejen (ved jo også godt hvordan en højtaler virker)

det med hul kan jeg jo prøve mig frem, men forventer og lave 2 huller ved siden af højtallerne på nok 20-50mm i diameter... men jeg kan jo prøve mig frem... så må jeg jo så lige have gjort op med mig selv om hvem der har sagt mest af hvad jeg kan bruge... selvfølgelig må i forsat komme med svar.. men gidder ikke det der pis med, at jeg har annuleret 10 spørgsmål, om jeg så er sikker på at jeg vil give point...

hvis i ikke har noget at sige om emnet så lad vær med at svare... gider det ikke...

på forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-08 12:54

Godkendelse af svar
Fra : Gizmo1226

Dato : 28-08-08 13:32

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-08-08 19:30

Point tildelingen i disse spørgsmål er ikke altid lige gennemskuelig...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-08 09:45

Svaret er faldet privat. Ingen grund til at skulle finde sig i Teil's mystiske kommentarer.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 29-08-08 18:23

Det er helt ok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-08 19:38

Nemlig, men ikke helt det der var tanken med kandu - videndeling og sådan!

Sørgeligt!

Men godt vi kan PM'me og hjælpe andre kandu'er.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 30-08-08 01:00

På mange andre sites der fungerer som kandu.dk har man en regel om at man ikke må få point for svar der ikke er tilgængelig for alle.

Men jeg forstår godt at der er nogen der ikke gider Teils vrøvl.