/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hjælp, til passende haglbøsse
Fra : Almaida
Vist : 1834 gange
120 point
Dato : 27-08-08 19:44

Hej Kandu'er

Jeg står overfor den spændende nye ting at skulle købe mit første haglvåben. Jeg havde forestillet mig at prisen skulle ligge i intervallet 3-7k, men jeg er også åben for andre forslag. Våbnet skal bruges, først til en masse lerdueskydning, og senere til hovedsageligt fasanjagt. Det skal dog siges at jeg ønsker en all-round bøsse i tilfælde af at jeg skulle skifte jagtområde.

Hjælp mig med at finde en bøsse som er helt rigtig til mig. Så får du alle de point jeg har at tilbyde :)

Mvh Aske

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-08-08 21:42

Du skal efter min mening se dig om efter et gevær med udskiftelige chokes,der har du mulighed for åben boring når du går på lerduebanen og mere lukket når det er landjagt og hvis du kommer på havjagt kan du vælge en trang boring , da skudhold på vandet let bliver lidt længere.
For at forebygge andre Kandutter høvler mig ned vedr. min bemærkning om skudhold skal jeg selvfølgelig opfordre dig til at skyde på forsvarligt skudhold.
Og ja jeg har Jagttegn , går selv på jagt og mener at vide hvad jeg snakker om.

Kommentar
Fra : Almaida

Dato : 27-08-08 21:47

Okay, mange tak for svaret, men jeg har måske ikke helt gjort klart hvad formålet med spørgsmålet var.
Jeg har også tænkt mig at gå efter chokes. og det var også en god bemærkning, men jeg ledte mere efter links og direkte henvisninger til mærker og modeller som ville være egnede :)

Mvh Aske

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-08-08 21:52

Aske besøg en god våbenhandler. Prøv nogle forskellige våben. I den pris klasse du søger er de alle seriefremstillet og derfor er det slet ikke sikkert, at de passer dig og da det er skæftet man rammer med er det af mindre betydning, hvor mange hagl, der passere trangboringen - hvis bøssen ikke passer.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-08-08 21:53

Jeg har selv været godt tilfreds med min Lanber som ikke er meget dyr,men prøv at google "haglgevær" så får du masser at studere.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-08-08 21:56

Som bb1 siger så besøg en anerkendt våbenhandler , der vil de også kunne tilrette skæfte så bøssen passer til dig.

Accepteret svar
Fra : kryds

Modtaget 120 point
Dato : 28-08-08 00:26

hej - Først tillykke med dit valg af fritidsinteresse og forhåbentlig natur-nyder/forvalter. Jeg går ud fra du er er en yngre person, som skal ud og prøve, om et langt liv som jæger lige er sagen.
Der findes i dag et utal af våben i forskellige prislag og fabrikater. Mit råd til dig skal være, at du først tager kontakt med en person som du har tillid til, og som har nogen kendskab til både jagt og lerdueskydning. Så kan I sikkert i fællesskab snakke jer tilrette om hvilket våben du bør investere i, om det skal være i den ene eller anden prisklasse, nyt eller brugt. Jeg vil ikke anbefale det ene fabrikat frem for det andet, men sørg først og fremmest for at våbnet du vælget er tilpasset din legemsbygning, hvilket en seriøs forhandler gerne er behjælpelig med. Når du har besluttet dig vil jeg garantere dig for en masse gode oplevelser med gode kammerater, både som jæger og flugtskytte.
Knæk og bræk.
Mjh. kryds

Kommentar
Fra : Almaida

Dato : 28-08-08 06:47

Tusind tak for jeres svar som jeg alle synes havde fortjænt at vinde. Men da der kun kan være en vinder...

Godkendelse af svar
Fra : Almaida

Dato : 28-08-08 06:48

Tak for svaret kryds.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 28-08-08 11:49

prøv også at stille dit spørgsmål her www.nordisk-forum.dk

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 28-08-08 16:47

Når du har tænkt dig at skyde en masse lerduer også, så gå også efter et gevær med enjektor, da du bliver træt at selv at skulle trække patronen ud efter hvert skud, selv har en tecni mec lx 600 med enjektor og uden chokes og jeg har aldrig savnet chokes, min er boret 1/4-1/2 og det passer i hvert fald perfekt til lerdueskydning og alm jagt, men det er en smagssag og man vil have chokes eller ej.