/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
præcedens voldsdomme
Fra : snaptil
Vist : 2151 gange
100 point
Dato : 26-08-08 19:45

findes der databaser med gratis adgang på nettet hvor man kan se domme der har lavet præcedens, i feks voldssager .
nogen der hvilken lov der siger at du skal hjælpe et andet menneske i nød?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-08-08 19:48

Det tvivler jeg på, men prøv f.eks. Danmarks Statistik.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-08-08 20:04

hvor slår advokaterne da op, når de skal give eksempler på lignende forhold?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-08-08 20:10

De læser dommene, og så har de adgang til noget vi andre IKKE har.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-08-08 20:26

straffeloven
§ 253. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader

1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller

2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.

Gratis har jeg ikke kendskab til...

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 26-08-08 20:45

Nogle biblioteker har adgang til databaser med love og praksis.
Fx. på Odense Centralbibliotek, hvor der er adgang til søgning i Ugeskrift for Retsvæsen og andre databaser fra Thomson/Westlaw.
http://www.odensebib.dk/Topmenu/Eressourcer/Alfabetisk%20liste%20over%20databaser.aspx#U

Dit lokale bibliotek har måske noget lignende.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-08-08 21:01
Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 27-08-08 00:10

Advokater og andre interesserede bruger ugeskrift for retstidende.
Den findes både i bogform, og du kan også få den på computeren, men den koster penge. Den er forholdsvis dyr.

Det er heller ikke alle domme, der er i ugeskrift for retstidende. Det er kun de vigtigste domme, samt domme der giver et godt indblik i retspraksis. Der er altså en del utrykte domme, men langt hovedparten af de vigtige domme findes i Ufr., så den er et uundværligt redskab for advokater og andre.