/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Har fået 380 volt gennem huset
Fra : twitt
Vist : 839 gange
200 point
Dato : 26-08-08 12:30

Hej

Et elinstallationsfirma lukkede ved en fejl for 2 mdr. siden 380 volt gennem vores hus. Det gav selvfølgelig nogle skader på diverse ting der stod på standby (fjernsyn, harddiskoptager, internetrouter osv.). Alle disse ting har vi fået dækket af forsikringen og sagen er afsluttet. Dog med det forbehold, at hvis vi efterfølgende (1 år) opdagede andre skader, så ville de også blive dækket under samme sag.

Nu har jeg så problemer med mine indbyggede halogenspots, der er begyndt at blinke og opføre sig mærkeligt. Bl.a. går kan min Profiberboks slå fra, når jeg tænder for halogenspotsene i gangen.

Mit spørgsmål går så på, om det ikke virker temmeligt sandsynligt, at strømforsyningerne til de (relativt) mange halogenspots også har taget skade af overspændingen ?

Er der herudover andre ting vi skal være opmærksomme på ifm. sådan en skade ?

mvh
Torben

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 210 point
Dato : 26-08-08 12:39

Alt el i forbindelse med din opvarmning bør gåes efter, cirkulationspumpe og lign.

Samt alle andre steder hvor strømforsøningen konstan er slået til altså feks dine halogener.

Hvis du har lysfølere eller nogle former for alarmer og det også ting der bør gåes efter.

Godkendelse af svar
Fra : twitt

Dato : 26-08-08 12:51

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Mht. lysfølere så kan jeg da bedre forstå, at vi har problemer med at styre vores udendørs lamper Havde jeg slet ikke tænkt på.

Varmen har vi ikke haft problemer med. Elskaden opstod nemlig ifm. at der blev gravet et kabel over da jeg skulle have konverteret fra opvarmning med oliefyr til fjernvarme. Men fyret var også gået sig en tur og vi fik i en periode varmt vand fra en ekstra elforsynet varmtvandsbeholder.

mvh
Torben