/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Køleskabsdør svær at åbne
Fra : tararam
Vist : 14202 gange
50 point
Dato : 26-08-08 09:51

Uanset om døren åbnes hurtigt efter hinanden eller een gang om dagen, så binder den så meget at der skal rykkes så kraftigt at indhold i døren falder ud.
Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det (uden at skulle købe nyt)
Gummilisten er intakt. Er det fordi motoren suger konstant eller hvad. Temp. er sat til normal. Vestfrost køleskab.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-08 09:55

Hvis det er et højskab så mangler der en fodpedal.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-08-08 09:58

Jeg formoder, at "låsen" er en magnet-tætningsliste. Du kan prøve at smørre gummilisten med en silicone. Du kan også prøve, at sætte en lidt tyk tape, rundt i karmen på køleskabet, her skal du prøve dig frem.

Det kan måske også skyldes, at døren ikke sidder rigtigt i hængselsiden. Det kan du se ved, at når du har åbnet køleskabsdøren, om gummilisten sidder rigtigt og lige, eller om den sidder skævt og vredet om, gør den det, skal afstanden mellem gummilisten og køleskabet justeres.

Hvis der er tale om en mekanisk lås, er det et spørgsmål om, at justere låsen eller modparten der tager imod låsen på køleskabet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-08 10:02

Typisk noget der sker i sommervarmen.

Lyder ga-ga, men ved motoren er der en plastskål, den skal tømmes delvis.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-08-08 10:12

Simpel fysik. Åben lågen og en masse varm luft kommer ind i køleskabet. Når den lukkes, suger lågen sig korrekt til, idet luften afkøles og luften derved fylder mindre. Trykudligning sker normalt via kondensafløb bagud i bakken. Men nogle skabe kan være lidt småtrælse at åbne kort tid efter de lige har været åbne. Hvis man venter lidt længere tid, er der uden tvivl ingen problem, vel?

Rens og gernnemblæs kondensafløbet, det kan hjælpe!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-08 10:19

Lige netop, når man hører en gurglen ved "stram åbning" kan der høres en halvkvalt gurglen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-08-08 12:42

Prøv at sætte temperaturen i køleskabet lidt højere...
Eller osse er det fordi det rum køleskabet står i er for varmt..
--Som 3773 skriver, så er der ikke tale om at der bliver suget luft ud af køleskabet, men om at den varme luft fylder mindre når den bliver afkølet.

Så problemet kan løses hvis temperaturforskellen bliver gjort mindre= Lavere rumtemperatur eller højere køleskabstemperatur.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-08-08 13:41

Njaaa Birgitta. Det forudsætter ligesom at temperaturen er for lav, ellers går det jo galt! Mit gamle Gram-skab kunne finde på det samme. Den nemme teknik var et lille fif med at linde lågepakningen med en finger, inden du rykkede skabet op. Min nuværende fryser er særlig slem til at suge sig fast. Er der er trykudligningen ikke godt. Den er nærmest umulig at genåbne, før der er gået lidt tid.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 26-08-08 13:55

---Det er derfor jeg foreslår at sænke rumtemperaturen. Det vil jo give samme resultat.

Men ingenting hjælper selvfølgelig hvis der slet ikke er "hul igennem" i kondensafløbet...

Den med at linde lågepakningen med en finger er god nok, ---bare man ikke fristes til at gøre det nemmere med en bordkniv eller lign. -------Det HAR jeg set nogen gøre... Hvis først pakningen er beskadiget, så bliver den hurtigt endnu værre ved fortsat brug. Og hvis listen ikke kan skiftes (det kunne den ikke på pågældende skab) --ja, så hedder det kæmpe elregning til man skifter skabet...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-08-08 18:20

Du skal vaske listen og kanten af køleskaber helt rent så skulle der ikke være nogle problemer.
Men hvis der stadig er så kan du prøve at sprøjte noget silikone spray på listen.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 18-09-08 09:50

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-09-08 14:14

Jamm.. Tak for accepten af mit svar.. Jeg håber du har fået løst problemet, --evt. med et helt nyt skab..