/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvorfor hedder det smørbart ?
Fra : scootergrisen
Vist : 1946 gange
60 point
Dato : 25-08-08 19:04

Når smør ikke er smørbart.

Bakkedal er smørbart men det er ikke smør.

Kommentar
Fra : Westwod9830

Dato : 25-08-08 19:07

Hvad vil du så kalde bakkedal?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 70 point
Dato : 25-08-08 19:11

Fordi det er nemt at smøre på (der hvor du vil have det).

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-08-08 19:11

Den der smør' godt kør' godt, som man siger. Det betyder ikke at smøreolie er lavet af smør

Men når de kalder div. blandingsprodukter smørbare er det vel bare for at reklamere med, at du kan tage skidtet direkte ud af køleskabet og smøre det på et stykke franskbrød

Min erfaring er, at økologisk smør er lidt blødere end det "traditionelle" ( det var vel det økologiske der kom først?), så hvis man lige husker at tage det ud af køleskabet først går det meget godt, og så smager det bedre end bakkened og skærgården

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-08 19:20

Når det ikke er smørbart, så er det LURPAKKET/mærket

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-08-08 19:26

Og hvad er så dit spørgsmål?
Dette forum er ikke for børnehavebørn.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-08-08 19:29

fordi er er olie i - og olie smører som bekendt godt bakkedal er et blandings produkt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-08-08 19:30

nemt at brede ud på bla brød - i sverige har de bregott ( frit oversat bredes godt)

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-08-08 19:31

Man ville egentlig kalde produktet for knastaksel, men direktøren for firmaet mente at det kunne give forvirring. Direktøren fik derfor sit barnebarn der gik i børnehave til at komme med et bud, hun foreslog smørbart eller septiktank, af indlysende årsager valgte man det første navn.

hawaii7, jo dette forum er for børnehavebørn

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-08-08 19:31
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-08 20:04

Når noget er hørbart - så kan det høres
Når andet er brugbart - så kan det bruges
Når en tekst er læsbar - så kan det læses

Når noget smør/ fedt / nutella er smørbart - så kan det smøres ud / glattes ud på eks. brød.
Selve ordet smør i smørbart kommer af det gamle ord smørelse som er noget fedtet sort stads der smøres på hestevognes hjulaksler

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 25-08-08 20:38

Da der er olie i, er det ikke smør. Det har flere været inde på.

Jeg er først for nylig stødt på ordet "smørbart". Det er naturligvis opfundet for at have en fællesbetegnelse for produkter der smager af smør, men er udviklet for at det er blødt direkte fra køleskabet.

I laaang tid var der kun Kærgården på markedet, men nu er der mange produkter. Og så mangler man jo et ord.

For nogle produkter er det gået sådan at produktnavnet også er blevet til det dagligdags ord. For eksempel kleenex og nutella.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-08 20:48

Smørbart er ikke et nyt odr som kom sammen med Kærgården ell lign.
Det er og har været et udtryk for noget der kunne smøres ud.
Egentlig hedder det måske smørebart.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 25-08-08 21:53

Eyvind -> Ja, det er selvfølgelig et helt regelmæssigt tillægsord. Men spørgsmålet går på ordet som navneord. Og der vil jeg fortsat påstå at det er meget nyt.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-08-08 22:20

AHA. Hvis der er olie i så smøøøøøørre det... ligesom i en motor.
De sku bare kalde det smøøøøøøørrelse så ku all jo forstå det.

Og mættet fedt er godt hvis man vil dø af blodpropper og åreforkalkning.
Og halvdelen af en pak bakkedal det er ude på at slå en ihjel.
Den ser nu ellers ik så farlig ud sådan en pak der.

Ku være man sku putte noget andet på brødet.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-08-08 00:56
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-08 04:07

Er det Arla´s Smørbar du tænker på ? Den har en konsistens så den kan smøres på brødet uden alt for megen besvær, men selv om den er lurmærket så er det ikke smør, men et blandings produkt som Bakkedal
Hvis det er selve ordet smørbar, så har du fået en god forklaring af Eyvind

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-08-08 08:13

Du må altså ikke stille så svære spørgsmål på Kandu. Der er visse ting du skal lære at leve med uden at vide hvordan det virker, og hvorfor det hedder som det gør.

Faktisk tror jeg for dit vedkommende, at der vil være ret mange ting, som du skal leve med uden at vide hvad og hvorfor dit og dat fungerer og hedder. Din almene viden ligger nok på højde med en middelbegavet chimpanses, men pyt med det scotersvin...... din manglende almene viden kommer ikke til at genere dig eller gøre dig flov, fordi du ved jo ikke at du ikke ved det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-08-08 08:24

Krummens kommentar, hvis det er det rigtige ord for det, får mig til at tænke på en af den amerikanske vicepræsident Dick Cheneys mere mystiske udtalelser, her gengivet efter hukommelsen og på danske.

Der er flere slags ukendte (altså noget vi ikke ved), der er de kendte ukendte (altså det vi ved vi ikke ved) og de ukendte ukendte (det vi ikke ved vi ikke ved)!

Og så kan man jo gøre op med sig selv, om det er klogere at stille spørgsmål om det man ikke ved end ikke vide hvad man ikke ved

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-08-08 09:42

At noget er smørbart har ikke noget med produktets varedeklaration at gøre, altså hvad det indeholder (smør eller ej)......

at det åbenbart opfattes sådan, består i et problem med at forstå sprogets betydning, og har ikke noget med en falsk varebetegnelse for et produkt at gøre

Rejeost , Nutella, Kærgården og maling til eks. er smørbart

Smørbart betyder, at det er muligt at smøre på et eller andet hensigtsmæssigt, alt efter hvilket smørbart produkt der tales om.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-08 10:02

Ja nemlig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-08-08 11:24

Citat
Men spørgsmålet går på ordet som navneord. Og der vil jeg fortsat påstå at det er meget nyt.

Så nyt at det ikke findes og heller aldrig kommer til det

Smørbart er ikke et navneord.........men et tillægsord der fortæller noget om det navneord det bruges i forbindelse med....

Du går jo ikke ned i supermarkedet og køber en smørbart, fordi smørbarterne er på tilbud......men du køber måske Nutella eller Bakkedal (navneord) som er smørbar (tillægsordet)......øøhh for øvrigt er Lurpak da også smørbart.......det er bare ikke så let smørbart når det er koldt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-08 12:13

Er der ingen af jer som har set Arla produktet Smørbart i butikkerne, Alra har gjort ordet smørbart til et navne ord, den gang de gav deres blandings smør navnet, heromkring står Smørbar, Kærgården og Bakkedal på samme hylde i supermarkederne, lige ved siden af smørret

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-08-08 12:48

Jeg havde ikke, kommer aldrig videre end det økologiske smør. Men nu har jeg her http://sartorvet.com/default.aspx?data=productinfo&load=main&Key=5740900400726&group=&torv=

og der hedder produktet som jeg læser Lurpak med tillægsordet (adjektivet) smørbar!

Men vi er vel efterhånden ret langt fra spørgsmålet, der lød, hvorfor hedder det smørbart? Og som stort set alle har skrevet, er det nok fordi det kan smøres på brød el. lign. lige ud af køleskabet.

Inden vi i Dk fik nogenlunde styr på mejeriproduktionen blev dansk smør kaldt mastesmør, fordi det uspiselige smør netop blev brugt til at smøre træværk, så det gled lettere, men det blev smørret jo ikke til master af, det var vist noget værre vås

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-08 13:50

Hvis en der har bakkenbarter, også har et smøret grin.
Er det mon så et "smørbart".

Nå men denne tråd er vel snart fedtet helt til.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-08-08 18:36

Smørbart smør
Smørtyper som fx Kærgården og Bakkedal er blandingsprodukter, det vil sige at det er almindeligt smør blandet med planteolie. Derved kan blandingsprodukterne bruges i samme øjeblik de kommer udenfor køleskabet. Faktisk har indholdet af umættede og mættede fedtsyrer betydning for konsistens og holdbarhed. Fedtstoffer der indeholder mange mættede fedtsyrer, som fx. smør, har en hård konsistens, mens fedtstoffer med mange umættede fedtsyrer er flydende og bløde.

Vidste du, at ordet smør ikke må indgå i blandingsproduktets navn, da indholdet af fedt ikke udelukkende stammer fra mælkefedt.

http://www.nordicplate.net/nordicplate-da/dishes/sildemad/se/health/madretter_sildemad_se_sundhed_smoerbart?q=%2B++sm%C3%B8rbart&lr=&set_language=is&hl=da&cl=is

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-08-08 18:41

I marts måned 2006 lanceres en smørbar variant af LURPAK produktet. Ved at tilsætte rapsolie til den rene danske fløde er LURPAK dermed smørbart fra køleskabet - i lighed med det kendte KÆRGÅRDEN produkt.

http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D01.nsf/O/februar-lurpak-smoerbar.html

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-08-08 19:30

Smørbar er en Blød supstans. der er let at fedte rundt med. Og som ikke smager godt. Smør skal være den gode gammel davs slags. Den er hård, Og smager af noget.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-08-08 19:34

Enig med edison - men det var vist ikke spørgsmålet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-08-08 21:10

Hvis I kan få fat i Osted Mejeris smør, og i øvrigt også deres andre mælkeprodukter (sjovt nok har jeg fået det i flere REMA1000-forretninger, så køb det). Jeg er sikker på I aldrig køber smørbart, med eller uden overskæg, igen. Osted vandt en eller anden testsmagning af mælk, smager bare godt, lækkert smør, dejlig tykmælk osv.

Nej, jeg har ikke aktier i firmaet

Hellere et tyndt lag rigtigt smør end smørbart, uanset lagtykkelsen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-08 10:43

Det skal være drittel-smør.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-08-08 09:53

Tak for svaret anus.