/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Bil stereo
Fra : JRC
Vist : 706 gange
50 point
Dato : 25-08-08 18:56

Hejsa

Jeg vil gerne vide noget om forstærker? Hvad er godt have sætte i sin bil? Hvor mange kanaler og hvordan ser man hvor mange kanaler der er? Hvor mange watt og hvordan ved man hvor mange man skal bruge? og det sammen med subwoofer?

Vil gerne vi lidt forskellidt om hvordan man sætter der rigtige sammen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-08 18:59

En kanal med en højtaler er i princippet nok, skønt det ikke giver stero.
Alt mere er lir, og der er ingen ende på det.
Derfor får du ingen gavnlige svar hved at spørgeher på kandu..

Kommentar
Fra : JRC

Dato : 25-08-08 19:00

Detvil sige at for hver kanal kan der komme en højtaler? hva så med subwooferen?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-08-08 19:52

thansen ved alt om dette, og kan sælge alt du ikke behøver.

http://www.thansen.dk/products.asp?c=2053046494&n=1200242433

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-08-08 00:32

Der hører ikke nødvendigvis en subwoofer il stereo.

Men som sagt er der ingen ende på alt de lirumlarum, som kan puttes i bilstereo.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-08 03:07

Husk støjdæmpning udvendigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-08-08 10:33

Hjertet i enhver bilstereo installation er head-unit'en. Som oftest udføres disse med fire kanaler og kan almindeligvis yde i størrelsesordenen 10 - 14W pr kanal. Det kalder producenterne så 40 eller sommetider 50W. Glem disse opgivelser. De kan ikke bruges til noget. Afspilningsmediet var i tidernes morgen radio og cassette, idag cd eller flashram og den slags. Vælg udfra hvilket medie du ønsker at anvende. Hvis du f. eks. vil bruge MP3 skal headunit'en være forsynet med en aux-indgang i fronten.

Dertil kan du så tilkoble enten to eller fire højttalere. Igen er de tekniske data det rene fantasi og har inten med virkeligheden at gøre. Det er der rarest at prøvelytte højttalerene, f.eks i de bilradio udstiller forretningerne har opstillet. Ret ofte anvender man 4" - 6" enheder i døre eller instrumentpanel og så sætter man 2 stk 6 x 9" i hattehylden. De lidt større højttalere bagi er normalt lidt mere ydedygtige på ikke mindst bassen. Som en lille ekstrafinesse kan anvendes "tune-up" diskanter i forruden. Disse er ganske små og spiller kun diskant. Disse tilkobles parallelt med de forreste højttalere (dørene eller instrumentpanelet).

Har man ønske om mere basstærk anlæg, kan man begynde at lege med en subwoofer monteret i bagagerummet. Denne kan du ikke trække med headunit'en. Dertil skal du have en separat effektforstærker. Forstærkeren skal have indbygget LP (lowpass filter). Forstærkeren skal have signal fra headunit'ens line out. Størrelsesmæssigt er 2 x 60W (rigtige Watt) et godt gæt til noget der matcher en god headunit.

Ønsker man regulære dunkebil, kan behovet for endnu flere kræfter til sidesystemerne komme på tale, og så kan man købe 4-5-6-7 vejs forstærkere der kan kombineres og anvendes på et utal af måder.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-08-08 10:53

Citat
head-unit'en.

Sikke noget blæret fis.
Tal dansk mand

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-08-08 10:57

Rend mig dog i røven, dit dumme svin! Og kom med noget konstruktivt istedet for dit enerverende pis!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-08-08 11:12

..og JRC prøv at lure lidt i denne folder. Der er masser af gode forklaringer og masser af goder råd!
http://www.carsound.dk/log/temp/temp/Blaupunkt2007.pdf

Annuller spørgsmålet
Fra : JRC

Dato : 01-11-08 12:11

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål