/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kabel TV
Fra : kipumi
Vist : 451 gange
100 point
Dato : 25-08-08 17:59

Priserne stiger og stiger på KabelTV (You See) - som er ejendommens kabeludbyder. Jeg har et analogt skrummel af et TV, og en grundpakke. Er det muligt at købe en dims, så jeg kan sige mit abonnement op hos You See, og hvad hedder den og hvad koster den, hvor får jeg den fra og skal der andre ting til (antenne) eller lignende. Hvad med radioen (dumt spørgsmål ) men hvis jeg skal bruge en slags boks, vil det så berøre radioen, når der skiftes til digitalt signal. (Hvornår sker det forresten?) Måske er der nogle, der har nogle andre gode ide`er, eller en fladskærm, de vil forære mig?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-08 18:53

Det afhænger af hvor langt du bor fra sendenettet.
Hvis du er i nærheden af en af de store master, som også sender tv2. så kan du klare det med en digitalboks til TERRISTISK tv. (fra 200 kr og op) og en simpel stueantenne , måske bare en strikkepind i antennebøsningen. Det giver tre eller flere danske programmer.

Hvis du bor mere udmygt i forhold til sendenettet, skal der mere antenne til. bare der er signalstyrke nok giver diditalt tv flotte billeder.

Det har ingen indvirkning på din radio.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-08-08 18:59

Du kan, for en meget overskuelig pris (under 1000 kr.) købe en eller anden boks der kan tage det der hedder DVB-t (Digital Video Broadcast, Terrestrial, fint skla det være) og en lille antenne til den med forstærker. Når du bor i en ejendom har du nok ikke en antenne i forvejen. Køb dem et sted hvor du kan få pengene igen uden brok hvis det ikke virker!

Så prøver du dig frem om du kan få et fornuftigt signal, og bør som minimum kunne få DR 1 og 2 og TV2. Hvis du bor i nærheden af Sverige eller Tyskalnd kan du sikkkert også få dem ind.

Hvis det lykkes, og du ikke savner div. andre kanaler har du (udover licensen) gratis TV, så selv med grundpakken er det hurtigt tjent hjem.

Hvis du skal have flere kanaler skal du have parabol op, og betale for kanalerne, men det kan ogsp lade sig gøre.

Det analoge signal (altså det du kan se uden bokse ller splinternye fjernsyn) stopper -såvidt jeg husker- i efteråret 2009.

God fornøjelse med det, de digitale signaler kræver mindre antenne end det gamle system, så det skal nok lykkes. Og efterhånden skulle der komme flere kanaler på, det skulle være en af fordelene ved skiftet af system

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-08-08 19:04

Jeg kan se at Transor, som de siger i westernfilmene, trækker hurtigere end jeg gør.

Mens det er rigtigt, at det ikke påvirker radiosignalerne, som du typisk kan modtage på en stueantenne, kan du til gengæld med en ny boks modtage flere nye radiokanaler, som kan oprettes fordi der er plads til flere kanaler, både radio og TV, på det digitale net.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 26-08-08 07:09

det er et godt spørgsmål fordig i vores ejendom er det ejendommen der har kontrakten med yousee så andelhaverne kan ikke opsige deres tv-pakke, men er det dig der har kontrakten kan du godt opsige den og vælge en DVB-T modtager hvor det er muligt at modtage DR TV2 DR-opdate DR2 (alt efter hvor i landet du bor kan du evt tage nogle fra SE / Tyskland) elles er der mulighed for at modtage tv via bredbånd ved bla. perspektivbredbaand.dk kan levere tv samtidig med en af deres internetforbindelse.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 26-08-08 17:52

Tak for svaret rotw.