/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvor ofte skifte olie?
Fra : metalfaust
Vist : 2928 gange
100 point
Dato : 25-08-08 09:29

Hvor ofte skal jeg skifte olie/oliefilter på en Citroen Xsara 2.0 (benzin)?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-08 09:31

Hvis det er ny bil, og du kører langt så er det ved ca 15.000

Kører du ikke så meget så er det ved ca 10.000 - dette gælder også for ældre biler

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-08 09:44

Med mange korte ture skal skiftes hyppigt. Ellers hvert halve år , har været en god tommelfingerregel. Der sker intet ved at skifte hyppigt, men det er skidt at skifte for sjældent.

Skift filter for hver 15.000

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 25-08-08 09:45

Ok, jeg kører rimelig langt - ca. 400 km om ugen. Jeg mener bare, at det er henved 15.000 km siden, at jeg gjorde det sidst...

Hvordan mærker jeg på bilen, hvis der er noget glat mht. olie?

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 25-08-08 09:46

Der skulle selvfølgelig stå galt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-08 11:20

Du skal skifte olie før du mærker noget på bilen, hvis du kan mærke noget så er det for sent og du skal have en ny motor.
Du bruger sandsynligvis en syntetisk kvalitets olie og kan nøjes med at skifte forår og efterår (cirka 10.000 km) men der er forskel på olie og på biler, hvad står der i bilens instruktions bog ? Hvad anbefaler olie leverandøren ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-08 11:21

Og skift olie filter hver anden gang, en gang om året for dit vedkommende

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-08-08 12:27

Det er da svært at sige noget om. Nogle moderne motorer (men ikke alle) er produceret til ekstra lange skifteintervaller (kræver samtidig den lidt dyrere 'long life olie'). Nogle har en computer der - afhængig af kørselsmønsteret - angiver skiftetidspunktet.

Følg dog instruktionsbogen (er det ikke almindeligt at læse den?) - men skift dog hyppigere end det der står i instruktionsbogen ved mange koldstarter/kolde ture (men det står der nok osse i instruktionsbogen).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-08 15:28

Motorlien skal andet en bare smøre lejer og stempler.

Alle motorer har en størreeller mindre utæthed ved stemplerne, så der kommer forbrændingsprodukter, herunder svovlsyre og sod ned i krumtaphuset til olien. Også ved ventilskafter og andre stederer der små utætheder. Størrelsen af utæthederne kan være meget forskellig i forskellige motorer.
syren er de seneste år blevet meget mindre fordi benzinens svovlindhold er blevet yderligere reduceret. Så hvad det angår kan olien holde meget længe.
syre og sod skal kunne optages og "uskadeliggøres" af olien .Soden gør den sort, og viser at olien virker.
Når olien ikke kan "rense" for mere sod skal den skiftes.

Man kan prøve med en brugt oliedråbe på trækpapir, hvis der dannes en lys oliering omkring, kan olien klare mere. Hvis der kun kommer en mørk plet , er den udtjent.
Det er ikke en fuldt videnskabelig metode, men en udmærket grov rettesnor.