/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vand løber ikke frem til pumpe
Fra : olemita
Vist : 1637 gange
40 point
Dato : 25-08-08 08:32

Håber nogen kan hjælpe...
Vaskemaskinen (AEG Lavamat 53601) stoppede med at tømme vand ud for nogen tid siden med først nu har jeg tid til at få kigget på det:
Maskinen tømmer ikke vand ud. Der er ingen knæk på afløbsslange med videre. Har tømt filteret nederst på fronten th. - og de fire 'vinger' ved pumpen i bunden af hullet drejer fint rundt.
Men selv om der står vand i tromlen løber det ikke frem til filteret - og den lille sorte afløbsslange ved filteret giver ikke en dråbe.
Det er som vandet bliver i tromlen og slet ikke løber frem til filteret...
Nogen gode forslag?
Mange hilsner,
Ole Michael
PS Og beklager - men 40 point er åbenbart hvad jeg har at rutte med i systemet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-08-08 08:48

Citat
pumpen i bunden af hullet drejer fint rundt.

Pumpen kan være defekt, eller rettere sagt motoren

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-08-08 09:02

Enten er tilløbsmuligheden stoppet, eller der sidder en defekt magnetventil forinden pumpen.
---Jeg ved det ikke, -men det var et forslag.

Kommentar
Fra : olemita

Dato : 25-08-08 09:04

Ja, pumpen kan sagtens være i udu - men jeg mener at vandet fra tromlen burde løbe ud når jeg åbner i bunden af maskinen (ved trævlesi/filter og den sorte afløbsslange)
Er det ikke korrekt? (Selv om jeg manuelt drejer rundt på pumpem kommer der ikke vand ud...)
Mange hilsner,
Ole Michael

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 25-08-08 09:14

Tag afløbsslangen , og læg den ned, så skal vandet løbe ud af den. Ellers har du en forstoppelse , formentlig af gammel kalksæbe og andet snask. Uldvask kan give mange trevler, som sammen med kalksæbe, danner en prop.

Pumpen er en sentrifugalpumpe, som ingen virkning har med mindre den drejer, meget hurtigere end du kan med hånden.

Kommentar
Fra : olemita

Dato : 25-08-08 09:25

Afløbsslangen ligger fladt på gulvet og gav kun den 'sjat' der lå i bøjningen på den del, der hang ned sådan som den var monteret
At der er en forstoppelse - eller måske defekt magnetventil som foreslået (hvis det er tilfældet?) - er der vist ingen tvivl om
Jeg prøver nu at hænde vandet ud manuelt - og skille tilløbsslangen til pumpen fra tromlen for at tjekke for evt. fysisk blokering
Hvis der er en magnetventil - hvordan kan jeg da tjekke den?
Mange hilsner,
Ole Michael

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-08 10:21

Du har nok en sæbe-/kalkprop i slangen mellem vaskekar og trævlesi. Der er ingen (magnet)ventiler på den vej. Så læg du dyret ned, så vandet kan løbe ud, og du kan komme til at kigge op fra trævlesi-/pumpeafdeling til vaskekarret. Der vil være en slange, formentlig i S-form, og inden i den slange sidder formentlig synderen. Et fuldstændig vildt gæt herfra er en mønt kittet fast med kalk og sæbe og trævler.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : olemita

Dato : 25-08-08 11:20

Tag for bidrag

Jeg vidste jo egentlig godt at et tilstoppet tilløb kunne være en mulighed - håbede bare på en løsning, der var 'mindre besværlig'...

Men OK - nu har jeg med håndkraft haft tømt dyret for vand, vendt det på siden og skruet tilløbet til pumpen af ved tromlen - og vupti, der sad en af småpigernes små strømper sirligt snoet som prop i tilgangen, hvor der sidder en lille plastbold - og lukkede bedre end nogen menneskeskabt pakning

Med denne fysiske blokering fjernet lader det til at problemer er overvundet i denne runde

Tak for hjælpen,
Ole Michael

Godkendelse af svar
Fra : olemita

Dato : 25-08-08 11:24

Tak for svaret transor.
Egentlig var der jo flere, der skulle have delt mine sølle 40 point - incl. et, der kom efter at jeg havde erkendt skriften på væggen og var gået ombord i projektet
Men OK - du ledte mig på vej og ret skal være ret
Mange hilsner,
Ole Michael

Kommentar
Fra : olemita

Dato : 25-08-08 11:39

Jeg kan se at selvom 'systemet' kun gav mig 40 point at gøre godt med - så uddeler det 50
Det er da en forrentning, der vil noget

Skylder også at tilføje at det sidste svar jo egentlig er det bedste og mest præcise - men på det tidspunkt sad jeg med hovedet oppe i bunden af maskinen og skruede løs, så hjælpen til mit problem kom derfor med transors svar

Mange hilsner,
Ole Michael

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-08 11:52

Det var da godt at du fandt synderen.

Lær at tælle sokkerne før og efter vask.

Kommentar
Fra : olemita

Dato : 25-08-08 16:50

Det er noteret, transor

Meget klogt set - vi skal forsøge at implimentere rutinen...

Det svarer jo lidt til at tingene altid ligger det sidste sted, man leder

Mange hilsner,
Ole Michael - der nu også kan få rene strømper igen