/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Krumtap montering Runner
Fra : thomazo
Vist : 1822 gange
200 point
Dato : 24-08-08 11:46

Jeg er ved at skifte krumtap og lejer på min Gilera Runner. Jeg har fulgt en guide herinde:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=7445

Tappen og lejer er nu monteret, men der er opstået et par småting, som jeg undrer mig over. Når jeg kigger ned igennem smørekanalen til lejet i variator side, kan jeg se, at der kun er ca. 1 mm luft som bezinblandingen kan strømme igennem. Dvs at lejet er presset så langt ind, at det lukker for noget af hullet. Kan det passe, eller sidder det for langt i blokken??
Derudover går tappen lidt starmt. Jeg kan dreje den med fingrene, men jeg skal have ved den.

Lejet i svinghjulsside sidder ikke lige så langt i blokken og spærrer ikke så meget for smørekanalen.
Det er som om tappen ikke er helt centreret i forhold til samlingen af blokken. Kan det passe?? Og hvordan får jeg rettet det uden at smadre det hele??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 24-08-08 13:11

Der er ikke så meget du kan gøre nu.
Måske har fabrikken lavet afstanden mellem de 2 lejebryste et par mm størrer end nødvendig, måske har din nye krumtapaksels anlægsflader et lidt andet mål, eller lejerne en lidt anden tykkelse.
Hovedsagen er at benzin-oliefilmen kan komme ned gennem hullet og ind i lejet. Det kræver ikke mere end den mm. Og du har selvfølgelig vendt lejerne så oliefilmen kan komme gennem hullet og ind i lejet. Altså den lukkede side vender ind mod midten.
Det er en god ide at hælde nogle dråber olie ned i hullet, før opstarten.
At krumtapakselen går stramt lige til at begynde med, er ikke unormalt, den skal lige sætte sig når den får belastning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 24-08-08 14:09

Yes har vendt lejerne med den lukkede side ind mod krumtappen. Når jeg kigger ned igennem der hvor cyllinder skal sidde, kan jeg se at lejerne ikke sidder lige langt inde i blokken til hver side. Er det normalt? Og når jeg måler efter sidder plejlstangen ikke helt lige i forhold til samlingen af blokkene.
Ud fra dit svar Palle, lyder det som om det er helt normalt og, at jeg bare kan montere motor og starte den op??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-08-08 18:57

Ja start bare op, og sætter den sig, er det ikke lejernes skyld, men for lille dyse.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 31-10-08 10:24

Jeg har nu haft den staret op og kørt ca 100km. Så gik lejet. Jeg har skilt det hele ad igen og det viste sig at jeg havde presset den ene simmerrng for langt ind så den sad og spærrede for smørring, og trykkede på lejet. Måske også derfor den gik så stramt. Dvs at jeg har måttet starte forfra. Denne gang dog et par erfaringer rigere. DYRE.
Men nu kører krumtap frit og den kan nemt drejes med fingrene.

Så til andre som har gang i noget lignende, så HUSK at være opmærksom på simmerringenes/pakdåsernes placering. De skal ikke skubbes for langt ind.

Godkendelse af svar
Fra : thomazo

Dato : 31-10-08 10:27

Tak for svaret pallebhansen. Ved ikke helt havd jeg skal sige. Jeg burde jo nok ha undersøgt lidt nærmere hvorfor den gik så stramt, inden jeg startede den op.