/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex
Fra : futze
Vist : 812 gange
50 point
Dato : 23-08-08 19:51

Er der lidt hjælp til at finde ud af hvilke ventiler i loftet man skal vælge , hvis man skal forbedre
luftfordelingen i huset.
Jeg har nogle ventiler fra 1989, som hvis nok er 100 mm, og sikkert ikke er optimale.
4 stk. udsugning og 5 indblæsning.
Hilsen
futze

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-08-08 20:19

ventilernes udformning ha intet med luftfordelingen at gøre. det er et spørgsmål om, hvor lidt eller meget de er åbne. der er muligvis også et spjæld du kan justere luftflowet i rørene med.
du skal blæse den samme mængde luft ind som du suger ud. ellers får du ikke den korrekte virkning.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 27-08-08 17:20

Underligt da der er stor forskel på prisen på disse ventiler.
Der må da være nogle der er bedre end andre.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 29-08-08 11:09

Modsat Trimare, vil jeg sige ventilernes udformning og spredningsbillede har meget med lluftfordelingen at gøre.

I et indblæsningsorgan taler man om stor eller lille indution. Stort set alle kontrolventiler (sådan nogle man anvender til sådanne småanlæg), har en relativ stor induktion. Dvs de "slæber" meget luft med sig, eller har en stor opblanding. Dette opnås ved at luften blæses gennem en spalte med relativ høj hastighed. På den måde opnås en stor opblanding med rumluften og luften rækker ret langt ind i rummet, selvom luftmængden er behersket. Mesteren i denne kunst er ABB's CTVB ventil der afløste den legendariske gamle CTVA ventil. Disse var specielt udført til drift med datidens ikke for effektive krydsveksleranlæg og kunne håndtere undertemperaturer på op til 12K ved en temmelig lav luftmængden, UDEN at luften droppede. Ulempen var prisen og i særdeleshed udseendet.

For dit vedkommende behøver du ikke så specielle ventiler, idet genvindingen i dit anlæg er temmelig høj. Mit valg ville være ULA fra Halton eller billigere TFF fra SystemAir. På Udsugning ville jeg bruge KSO fra Lindab, URH fra Halton eller EFF fra Systemair

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-08 14:20

...og tror man ikke på forskellene i anemostater og kontrolventilers udformning, ville et besøg i f.eks Lindab's Lufttekniske Laboratorium i Farum nok ændre ens opfattelse. Jørgen Schmidt Madsen der render rundt derovre vil i hverttilfælde kunne vise vha røg at ventiler ikke er ens og opfører sig forskelligt. Og af netop den grund koster tingene noget forskelligt. Firmaer med en høj dokumentationsgrad tager mere for varerne end low-tech kopivirksomheder, idet nogle jo skal betale for laboratorier og de folk der bemander dem.

Indenfor udsugningsventiler kan du med dit øre simpelthen høre at egnestøjen er lavest i en URH og dæmpningen højest. En billig KU kan man høre støjer mere og at dæmpningen i denne er væsentlig ringere. KSU/KSO ligger midt imellem, hældende til URH'en, dog lidt ringere end URH'en.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 30-08-08 19:28

Tak for svaret 3773.