/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad sker der med den gamle?
Fra : klausen32
Vist : 518 gange
80 point
Dato : 23-08-08 17:50

Hej!

Jeg har en bekendt som har en invalidebil som trænger til udskiftning (efter de 6 lovpligtige år), men hvad sker der med den gamle?

Han skal selvfølgelig have bevilliget en ny, men hvordan kommer den gamle ind i billedet?

Han vil gerne have den solgt, men skal den trækkes fra hans egen halvdel til den nye, eller bliver der "delt lige over" mellem ham og kommunen?

Jeg har desværre ikke flere point, ved godt at svaret er mere værd!
Klausen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-08 17:52
Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-08 17:55

Almindeligt lån: Et almindeligt lån er en økonomisk støtte til køb af bilen. Det er rente- og delvist afdragsfrit lån på max. 146.000 kr.(2007 takster) Max. lånes til bilens købspris. Udgangspunktet er, at ½ ydes som rentefrit lån, der afdrages med et månedligt beløb over 6 år og ½ som et tilskud.
Du er frit stillet med hensyn til, hvilken bil du vil købe. Der skal dog være tale om en fabriksny bil, eller en bil som du eller din familie har købt indenfor det sidste år. Der kan også ydes støtte til en bil, hvis bilen tidligere er bevilget efter Servicelovens § 114 og samtidig er under to år gammel regnet fra bilens første registrering.
Bilen skal kunne opfylde dine behov. Køber du en bil, der er dyrere end det fastsatte lån skal du selv dække beløbet over 146.000kr.
Normalt er det ikke muligt at udskifte bilen, før der er gået 6 år. Hvis du skal udskifte en handicapbil (anskaffet med et almindeligt lån), kan du bruge brugtvognsprisen til at købe den nye bil. Hvis du f.eks. får 40.000 kr. for din gamle invalidebil, så har du 40.000 kr. + de 146.000 kr. til at købe en ny bil for.I forbindelse med udskiftning af handicapbil, skal kommunen tage stilling til om du fortsat opfylder betingelserne for bevilling af handicapbil.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-08 17:56

Så salgsprisen må være hans ejendom.....

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 23-08-08 18:02

Undskyld mig men får man bare en bil som handicappede?

Det er ikke fordi jeg siger at det ikke er fair, jeg er bare overraskede.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 23-08-08 18:03

Nå kan se i posten hvordan det forgår, Sorry.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-08-08 11:12

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Undskyld mig men får man bare en bil som handicappede?

Det er ikke fordi jeg siger at det ikke er fair, jeg er bare overraskede.

Man får ikke BARE en handicapbil!
Jeg får ikke en handicapbil - Jeg er svagtsynet- Men Jeg fik en pc med talesyntese, Den kompenserer for MIT handicaåP!
Hvis en rullestol kan kompensere dor dit - så kan du få sådan en! Nogle har et handicap der gør at de ikke kankomme på arbejde uden en bil - så får de måske sådan en!

Bilen kan man måske blive misundelig på; - Men ikke på handicappet - vel?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-08-08 11:51

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Undskyld mig men får man bare en bil som handicappede?

Det er ikke fordi jeg siger at det ikke er fair, jeg er bare overraskede.

Jeg ved nok jeg ikke svarer på spørgsmålet -Men - jeg ved også at det giver den handicappede livskvalitet, at få mulighed for at have et arbejde. - bilen? Hvad tror i den koster samfundet? Bilen giver også den handicappede mulighed for - og pligt til at betale skat - mulighed for at tjene 6 årslønne. Skatten af disse skal nok betale en lille bil mere end en gang.