/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Indbygningsspots og dampspærre
Fra : zakdk
Vist : 3470 gange
100 point
Dato : 23-08-08 12:01

Er ved at skifte gipsloftet i mit køkken og er blevet foreslået at sætte indbygningsspots i loftet. Det skulle i så fald være dem til direkte indbygning i isoleringen (uden transformator).
Meningen er jo at man bare "skubber" spotten op i isoleringen, men jeg er i tvivl om hvordan det fungerer med dampspærren.
Kan nogen her hjælpe ???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-08-08 12:28

Hm

Du skal lige passe på, der er kommet nye krav til dåse bag indbygningsspot. I gamle dage skubbede man dem bare op, men nu findes der dåser / kasser til at imødegå brand.

Men da jeg ikke kender kravne må di lige vente. Til der kommer en der kan lovteksten.

vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-08-08 12:31
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-08-08 12:32
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-08-08 12:54

Dampspærren sikre at der ikke trænger fugtig varm luft (damp) op som kan kondensere sig på kolde flader og lave fugt skader.
Ved at sætte en dåse der hvor du påtænker at sætte dine spot, undgår du problmer med dampsærre.
vh ben

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 24-08-08 09:58

Hej Zakdk

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 24-08-08 10:03

Hej Zakdk,

Der er to muligheder, enten ved hjælp af en Safebox, hvor damspærren kan tætnes eller spots, der er beregnet til at, gennembryde dampspærren med, dvs. selve spottet har en tætningsring indbygget.

Vær også opmærksom på at, der er fast installation der arbejdes med og at, dette arbejde kun må foretages af en aut. elinstallatør. Dette gælder uanset om det er 12V eller 230V, med mindre det er et færdigt system der sættes op.

MVH
Aut. elinstallatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-08-08 13:56

hvis man kan komme på loftet ville jeg anbefale safeboxe da der så er et større udvalg af spot
elles kan man få nogle speciale spot som sidder i en lukket plast kop til direkte montering i isolering. mener bla. de kan købes hos XL-byg