/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fyrtræ gulv
Fra : kimstorm
Vist : 910 gange
100 point
Dato : 23-08-08 10:15

hej allesammen !
Jeg har fyrtræ plankegulv i mit hus de er omkring 2 år gamle.
De er kun blevet behandlet med sæbespåner, men synes de er meget svære og "holde"..
Så er mit spørgsmål om hvilken behandling man kan gi gulvet for at gøre dem nemmere og holde.
Tænkte på om man måske kunne gi dem en gang lak af en slags så overfladen ligesom bliver lukket for snavs og skidt. skal siges at vi har hund så det ville være rart med noget lak el. lign. så gulvet ikke bliver ridset med det samme
på forhånd tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 23-08-08 10:37

Det er ikke smart med lak når i har hund, den vil nok lave små ridser i lakken der senere vil blive sorte når i vasker gulvet.
Prøv at gå ind på
http://www.woodcaredenmark.com/
som forhandler trip trap gulvpleje.
Jeg vil mene en ludbehandling er bedst, det er meget nemt at holde bagefter.
Vi har det og har haft coal og cacao pletter der kunne fjernes med en karklud dagen efter.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-08-08 11:16

fyrretræ er en meget blød træsort, og er egenlig slet ikke velegnet til gulv, hvis man er bange for ridser. det vil blive ridset og grimt med tiden og det er der ikke ret meget at gøre ved.
det bedste du kan gøre er, at undgå fodtøj på gulvet. det er absolut den største synder når det gælder skrammer og ridser. så skal du have filtbrikker under alle møbler. og endelig skal du vaske gulvet ofte med en vedligeholdelsessæbe. de største skrammer kan du fjerne ved at lægge en våd karklud på stedet, og lade den ligge et par timer. men helt undgå skrammerkan du ikke.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-08-08 12:30

... og bedst er det, hvis du altid svæver ca 5 cm OVER gulvet, når du bevæger dig rundt

Vi har et 30 år gammelt fyrretræsgulv i stuen. Det fik 3 gang Blitsa lak fra nyt og blev hurtigt fyldt med skrammer, ridser og hak m.m.
Har hørt at sæbebehandling o.l. skulle være bedre, da gulvet så kan "rejse sig" igen ved hak og ridser, men jeg tror ikke du på nogen som helst måde undgår at få et ridset og skrammet gulv.

Lad være med at bekymre dig og accepter og lev med de skrammer gulvet får!

Giv det den behandling, som du synes er pænest/lettest og glæd dig så over den patina, det får. Farven ændres jo også!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-08-08 13:06

Du har købt det vel nok billigste trægulv man kan få og dermed også det blødeste.

Hvis du jævnligt sæbebehandler det vil det stille og roligt mørkne og dermed vil pletter og ridser med tiden ikke kunne ses så let.

Når det så ad åre er blevet for mørkt kan du så slibe det ned og starte forfra.

Men det er et blødt gulv med de ulemper det har, til gengæld har det været billigt.

VH

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-08-08 13:16

Hvis du sliber det ned og sæbe/ludbehandler det ofte nok er det utroligt hvad det kan modstå i forhold til et olieret eller lakeret gulv.

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm

Dato : 24-08-08 07:14

Tak for svaret stig54.